2026-05-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det är en förutsägelse om vad vilken politik, som en ny socialdemokratisk regering kommer att föra.

Socialdemokraterna har utfäst, att antalet kvotflyktingar ska sexdubblas - från 900 till 5.000. Se Socialdemokarernas politiska riktlinjer. Västerpartiet vill öka antalet kvotflyktingar till 10.000.

Det var vänsterjurister som under den socialdemokratiska regeringen Ingvar Carlsson som 1989 införde en extremt mjuk kriminalpolitik. Rekommenderar boken "Om straff och fängelser – Om det avvikande svenska vägvalet på straffrättens område" av Bo Wennström

Det var Socialdemokraterna som medvetet krossade kunskapsskolan. Rekommenderar bl.a. Karin Hadenius doktorsavhandling: "Jämlikhet och frihet, politiska mål för den svenska grundskolan".

Jag visste hela tiden att du skulle åka på det. Att antalet kvotflyktingar går upp till 5000 är knappast en big deal för Sverige. Dessa flyktingar tillhör de mest utsatta och att hjälpa till här är verkligen inga problem. Det är det stora flödet som måste stoppas och här har sossarna alltid varit i framkant kontra moderaterna. Att nu moderaterna fortsätter arbetet med att bromsa invandringen stavas SD och inte M. Hade man inte haft SD med i båten så vet vi alla var det hade barkat.

Vidare så fortsätter du ditt dravel med att ta upp en bok tillbaka på den tiden som Sverige knappast hade dessa problem som vi har idag. Tvärtom så påbörjade Mogge J jobbet med att införa strängare straff. Att nu moderaterna fortsätter på samma spår ses som självklart.

Att du ens har mage att dra in S när det gäller skolan säger en hel del om din okunskap. Svensk skola blomstrade som bäst under S-styre. Snarare var det dina liberala vänner (Ullenhag/Björklund någon?) som totalt sabbade skolan under Alliansens tid. Man sålde ut och privatiserade sönder den svenska skolan och resultatet ser vi idag.

Du hade med andra ord absolut ingenting att backa upp dina påstående med. Jag förstår att du inte gillar S och det är så klart helt ok men att bedra och ljuga rent av borde vara under din värdighet.
Citera
2026-05-08, 19:09
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Jag tjänar omkring där. Jag skulle leva gott även om jag fick en skattehöjning.

Hur kan då Schweiz ha lägre skatter än oss, men minst lika bra välfärd?
Citera
2026-05-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Schweiz har inte samma modell som Sverige. De har lägre skatter men också mycket större privata kostnader, särskilt för sjukförsäkring. Många saker som svenskar betalar via skatt betalar schweizare direkt ur egen ficka.

Samtidigt har Schweiz extremt hög produktivitet, höga löner, stark finans och läkemedelssektor samt mer arbetskraftsinvandring än asylinvandring. Schweiz har mindre offentlig sektor och mer personligt ansvar. Lägre skatt betyder inte att saker är gratis, folk betalar mer själva istället.

Så det är inte “samma välfärd fast billigare”, utan ett annat system.
Citera
2026-05-08, 19:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Jag visste hela tiden att du skulle åka på det. Att antalet kvotflyktingar går upp till 5000 är knappast en big deal för Sverige. Dessa flyktingar tillhör de mest utsatta och att hjälpa till här är verkligen inga problem. Det är det stora flödet som måste stoppas och här har sossarna alltid varit i framkant kontra moderaterna. Att nu moderaterna fortsätter arbetet med att bromsa invandringen stavas SD och inte M. Hade man inte haft SD med i båten så vet vi alla var det hade barkat.

Vidare så fortsätter du ditt dravel med att ta upp en bok tillbaka på den tiden som Sverige knappast hade dessa problem som vi har idag. Tvärtom så påbörjade Mogge J jobbet med att införa strängare straff. Att nu moderaterna fortsätter på samma spår ses som självklart.

Att du ens har mage att dra in S när det gäller skolan säger en hel del om din okunskap. Svensk skola blomstrade som bäst under S-styre. Snarare var det dina liberala vänner (Ullenhag/Björklund någon?) som totalt sabbade skolan under Alliansens tid. Man sålde ut och privatiserade sönder den svenska skolan och resultatet ser vi idag.

Du hade med andra ord absolut ingenting att backa upp dina påstående med. Jag förstår att du inte gillar S och det är så klart helt ok men att bedra och ljuga rent av borde vara under din värdighet.

Du är extremt okunnig. Kvotflyktingar är en KATASTROF för Sverige - de innebär enorma kostnader för skattebetalarna; kvotflyktingar är betydligt dyrare än somalier.

Socialdemokraterna införde en unik och extremt mjuk kriminalpolitik och straffrätt 1989. Rekommenderar som sagt boken "Om straff och fängelser – Om det avvikande svenska vägvalet på straffrättens område" av Bo Wennström. 2014-2022 var den socialdemokratiska regeringen passiv och lät brottsligheten expandera; Morgan Johansson stoppade de flesta förslag om lagskärpningar.

Socialdemokraterna avskaffade medvetet kunskapsskolan. Den socialdemokratiska regeringen (som tillträdde 1945) avpolletterade 1940 års skolutredning, som var en fackmannakommitté. Denna ersattes med 1946 års politiskt sammansatta skolkommission, vilken huvudsakligen bestod av den skolkommitté, som hade tillsatts av 1944 års socialdemokratiska partikongress. Det fanns ett motstånd hos den dåvarande lärarkåren mot avskaffandet av kunskapsskolan och inte minst professorn i pedagogik i Uppsala, Wilhelm Sjöstrand, invände mot Socialdemokraternas kunskapsfientliga projekt. Men 1962 lyckades Socialdemokraterna genomdriva beslutet om enhetsskolan och lägga ner läroverken. Läs Karin Hadenius doktorsavhandling: "Jämlikhet och frihet, politiska mål för den svenska grundskolan".
Senast redigerad av Meiji 2026-05-08 kl. 19:48.
Citera
2026-05-08, 23:55
Medlem
Pruttars avatar
Rösta på Socialdemokraterna eller Vänsterpartiet.
Citera
2026-05-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du är extremt okunnig. Kvotflyktingar är en KATASTROF för Sverige - de innebär enorma kostnader för skattebetalarna; kvotflyktingar är betydligt dyrare än somalier.

Återigen så svamlar du. Nej, 5k kvotflyktingar är ingen KATASTROF. Vad som innebär enorma kostnader är snarare 100k/år. Inte heller en källa lyckades du leta fram, föga förvånande dock.

Citat:
Socialdemokraterna införde en unik och extremt mjuk kriminalpolitik och straffrätt 1989. Rekommenderar som sagt boken "Om straff och fängelser – Om det avvikande svenska vägvalet på straffrättens område" av Bo Wennström. 2014-2022 var den socialdemokratiska regeringen passiv och lät brottsligheten expandera; Morgan Johansson stoppade de flesta förslag om lagskärpningar.

Här greppar du efter halmstrån. Jämför du på riktigt kriminaliteten tillbaka då med dagens? Tror du ens på det där själv?

Sen far du med mer lögner ang MJ. Här kan du läsa vad S genomförde under sin tid som MINORITETSREGERING. Listan är bra mer imponerande än vad dagens smet har lyckats åstadkomma.

https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/det-gjorde-socialdemokraterna-2014-2022

Scrolla ned till TRYGGHET FRÅN BROTT.

Citat:
Socialdemokraterna avskaffade medvetet kunskapsskolan. Den socialdemokratiska regeringen (som tillträdde 1945) avpolletterade 1940 års skolutredning, som var en fackmannakommitté. Denna ersattes med 1946 års politiskt sammansatta skolkommission, vilken huvudsakligen bestod av den skolkommitté, som hade tillsatts av 1944 års socialdemokratiska partikongress. Det fanns ett motstånd hos den dåvarande lärarkåren mot avskaffandet av kunskapsskolan och inte minst professorn i pedagogik i Uppsala, Wilhelm Sjöstrand, invände mot Socialdemokraternas kunskapsfientliga projekt. Men 1962 lyckades Socialdemokraterna genomdriva beslutet om enhetsskolan och lägga ner läroverken. Läs Karin Hadenius doktorsavhandling: "Jämlikhet och frihet, politiska mål för den svenska grundskolan".

Fler halmstrån och dravel från din sida. Svensk skola har mått som bäst under s-styre. Det enda högern vill är att privatisera skolan. Se idag hur det har gått. Högern har hela tiden motsatt sig mot att man inte ska få tjäna på skolan. Resultatet idag är ju slående. Svensk skola har gått från absolut världsklass till någon slags liberal sörja som Alliansen drog igång. Tom Ebba B har insett att skolan bör förstatligats igen.

Du är nog inte okunnig. Du är den värsta typ av debattör, nämligen en som ljuger och förvränger. Sitter här och påstår en massa utan att backa upp skiten, ja förutom böcker från 1940-talet
Citera
2026-05-09, 00:26
Medlem
Du bör välja det som passar dig bäst helt enkelt. Alla partier har bra förslag, och alla partier har dåliga. Jag har själv velat fram och tillbaka det här sista året. Mest mellan S och V men idag läste jag mp,s budget och inser att den skulle hjälpa mig enormt. Var jag landar vet jag inte än, men till vänster blir det.

Jag vill också ha mindre invandring, (dock inte utvisningar förutom kriminella) men det är inte min viktigaste fråga. Jag tror inte heller att S skulle öka invandringen alltför mycket igen eftersom dom verkar insett att dom förlorat många väljare på just den frågan, det sista dom vill är såklart att förlora väljare.

Så leta inte efter någon som har samma åsikter som dig i allt, leta istället efter det parti som i dina ögon erbjuder största förbättringarna och förstör så lite som möjligt.
Citera
2026-05-09, 09:01
Medlem
Citat:
En förklaring till de låga skatterna i Schweiz är att sjukförsäkringen (ca 6% av lönen), pensionsavsättningar (11%) och sociala avgifer (2%) inte ingår i skatten i Schweiz.
Räknat på ensamstående person, ej medlem i kyrkan, i Zürich med 120'000 i årsinkomst.
Citera
2026-05-09, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Du bör välja det som passar dig bäst helt enkelt. Alla partier har bra förslag, och alla partier har dåliga. Jag har själv velat fram och tillbaka det här sista året. Mest mellan S och V men idag läste jag mp,s budget och inser att den skulle hjälpa mig enormt. Var jag landar vet jag inte än, men till vänster blir det.

Jag vill också ha mindre invandring, (dock inte utvisningar förutom kriminella) men det är inte min viktigaste fråga. Jag tror inte heller att S skulle öka invandringen alltför mycket igen eftersom dom verkar insett att dom förlorat många väljare på just den frågan, det sista dom vill är såklart att förlora väljare.

Så leta inte efter någon som har samma åsikter som dig i allt, leta istället efter det parti som i dina ögon erbjuder största förbättringarna och förstör så lite som möjligt.

S försöker se till att alla ska få det bra. Högersidan prioriterar bara höginkomsttagarna och företag.

Enkelt val.
Citera
2026-05-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
S försöker se till att alla ska få det bra. Högersidan prioriterar bara höginkomsttagarna och företag.

Enkelt val.

S var mitt förstaval innan dom började flirta med M. M är dom sista jag vill se i regering så det var då jag började vela. Men vänster blir det i alla fall. Både V och Mp har dessutom mkt generösare budgetförslag för ensamma mammor med låg inkomst.
Citera
2026-05-09, 13:41
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Jag vill hävda att Ebba Busch är den bästa partiledaren KD haft. Mycket bättre än både Alf Svensson och den bortglömde sillmjölken Göran Hägglund.

Busch är riktigt jävla skärpt, en retoriker av världsklass. Busch hade gärna fått vara Sveriges första kvinnliga statsminister.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gillade Alf Svensson. Han var rejäl och utstrålade kristen kärlek. Han kämpade mot abort och homovigslar. Och han sprang inte på filmpremiärer och mingelevent.

Alf Svensson, nallebjörnen från svenska icke-kristna-kyrkan, har också uttryckt avstånd mot den migrationskritiska riktning Busch fört KD i. Om Alf Svensson hade fått styra så hade hela Sverige varit islamiserat nu som den godtrogne, naive och korkade idiot han är.

Att du övht intresserar dig för frågor som abort och homovigslar när Sverige rövknullas av en tsunami av muslimer är rätt vilsen fokusriktning.
Citera
2026-05-09, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Busch är riktigt jävla skärpt, en retoriker av världsklass. Busch hade gärna fått vara Sveriges första kvinnliga statsminister.

Alf Svensson, nallebjörnen från svenska icke-kristna-kyrkan, har också uttryckt avstånd mot den migrationskritiska riktning Busch fört KD i. Om Alf Svensson hade fått styra så hade hela Sverige varit islamiserat nu som den godtrogne, naive och korkade idiot han är.

Att du övht intresserar dig för frågor som abort och homovigslar när Sverige rövknullas av en tsunami av muslimer är rätt vilsen fokusriktning.

Man kan väl kämpa för olika saker på samma gång? Vänstern gör ju det. De kämpar för både islamisering, fortsatta aborter och fortsatt HBTQ-trams. Trots att de frågorna inte går ihop - muslimerna kommer aldrig att acceptera HBTQ, så det går inte att ha båda de företeelserna i samma land samtidigt. (När det gäller aborter är de pragmatiska som när det gäller islam och så mycket annat. Det är förbjudet, men det finns alltid en ursäkt när man SJÄLV inte vill ha ett visst barn - t.ex. för att det är en flicka.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in