Efter AMDs enorma uppgång de senaste veckorna ligger jag nu på plus i år med 3,54%. Har som värst legat nere på minus 24,5%. Jag har tre stora innehav och ett tiotal mindre. De stora är SoFi där jag har ett 5-siffrigt antal aktier. Ligger fortfarande rejält på plus då mitt gav är 10 men aktien har ändå gått ned i år och sedan toppen i november. AMD där ligger jag strax under 1 000 aktier med ett gav på 128. Hims&Hers har jag ett par tusen aktier i men där är mitt gav 33,5 så ligger minus där trots stor uppgång senaste veckorna. Jag tror dock att den kan ligga på över 100 om 2-3 år.
Generellt tar jag ganska stora risker och mitt innehav i kronor kan svänga rejält från en vecka till en annan men förra året ökade jag mitt kapital med 26% till stor del pga SoFi som jag fortfarande tror på kan nå över 30 i år eller t.o.m. 40. Jag köper inga aktier som jag inte planerar att hålla i minst 2-3 år. Oftast 4-5 år såvida inget förändras med bolaget eller den marknad som de verkar inom.
Jag är van vid och kan ta nedgångar. Palantir som exempel, där var jag ned över 70% då jag började köpa vid 24 dollar. Följde med ned hela vägen till 7-8 dollar och köpte mer och mer. Blev till slut min bästa aktie med 7-siffrig vinst. Idag har jag sålt alla aktier i det bolaget.
Altra groups uppgång var trevligt för min portfölj. Ligger på över 10% nu för i år. Jag väntar på att få min utdelning från Altria med men antar att det är pga alla röda dagar så har det blivit försenat. Om några dagar kommer utdelningen från Sandvik med.
Ser fram emot att köpa på mig mer vid nästa lön. Colgate gör ju också ett bättre kvartal än vantat så att köpa på sig där tror jag kan bli bra.
Portföljen är upp 8,43% i år. Störst positivt bidrag i absoluta tal från Investor, Alfa Laval och Micron Technology. Största förlusterna har jag tagit i Nelly, Camurus och Berner som nu är sålda alla tre.
Dagens glädjeämne var såklart Hanza som gick upp 26% på en bra rapport. Äntligen lite flyt med ett småbolag. Annars tycker jag det som drar bäst just nu är mina amerikanska aktier och ett par svenska lite oväntade. Micron såklart, men även Google, Nordrest, Byggpartner, Broadcom och TSMC tuffar på bra.
Målet är som vanligt att slå index inklusive utdelningar. Hittills i år har det funkat, OMXSGI är upp 4,3% mot mina 8,43%.
Strategin är fortfarande kvalitetsbolag med momentum, men jag har lagt större vikt på vinsttillväxt på senare tid. Det känns som den enskilt viktigaste faktorn för kursuppgång, Hanza är ett bra exempel. Rejäl vinsttillväxt eliminerar dessutom en massa tråkbolag man aldrig skulle köpt. RVRC och Synsam är två bra exempel.
Cloetta pangade på rätt bra idag. Micron fortsätter att klättra. Surdegen har varit LUNR då jag köpte in mig för dyrt efter att ha sålt med ok vinst. Klassiskt misstag då man blir för girig.
Ganska dåligt. Stayble Therapeutics gick ner idag igen. Likaså SpectraCure som har tappat en del under hela året. Både Insplorion och ProstaLund rörde sig ändå uppåt och ger lite hopp. Det här är ju stabila, givna vinnare egentligen och hoppet är det sista som överger en.
Stayble fick lite vind i seglen idag! vafan hände?
Hur är det möjligt att börsen bara går upp och upp när ekonomin är dålig i många länder?
USA har rekordunderskott på bytesbalansen och statsfinanserna. UK, Frankrike, Italien och Tyskland har även store underskott. Vad beror optimismen på börsen på? Kommer vi snart att se den största krasch någonsin?
Hur är det möjligt att börsen bara går upp och upp när ekonomin är dålig i många länder?
USA har rekordunderskott på bytesbalansen och statsfinanserna. UK, Frankrike, Italien och Tyskland har även store underskott. Vad beror optimismen på börsen på? Kommer vi snart att se den största krasch någonsin?
Ja förmodligen. Lite försenat bara vilket gör det ännu värre.