2026-05-08, 15:19
Medlem
Jag har precis lyssnat klart på SR:s dokumentärserie "Nikotinkriget" https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nikotinkriget-del-1-6 Förväntade mig att få veta varför länder världen över nu förbjuder vitt nikotinsnus så aggressivt, men jag blev inte klokare... snarare tvärtom.

Vad är det egentligen som är så livsfarligt med nikotin som gör att det måste förbjudas överallt? Jag varken röker eller snusar (aldrig gjort) så jag har inget egenintresse i frågan, men är verkligen vitt nikotinsnus farligare än t.ex. skräpmat, chips, godis, socker, alkohol osv... som vi vet kan leda till kroniska sjukdomar som diabetes, cancer och all möjlig skit.

Många unga (och äldre), särskilt tjejer, går på SSRI-preparat och andra mediciner för psykisk ohälsa. Jag tror en del som snusar upplever att det ger dem ett lugn och fokus som gör att de klarar vardagen bättre. Kan det vara så att nikotin helt enkelt är ett hot mot psykiatrins och läkemedelsbolagens affärer om folk kan hantera sin stress själva med en påse under läppen..?

Jag är inte tillräckligt påläst för att ha koll på alla ägarstrukturer, men man kan fråga sig hur det ser ut i toppen? Är det samma stora kapitalförvaltare (typ BlackRock/Vanguard) som äger både tobaksbolagen och läkemedelsjättarna? Det känns som att det man "förlorar på gungorna" (nikotin/tobak) tar man med råge igen "på karusellerna" (läkemedel/vård). Om nikotin gör att folk mår "tillräckligt" bra för att slippa dyra mediciner, så är det väl en ren förlustaffär för de som sitter på toppen?

Vad tror ni... kan man lita på att nikotin är ett stort hot mot folkhälsan eller ligger den en konspiration begraven nånstans?

PS. Om man vill skruva upp konspirationsradarn ytterligare ett snäpp så kanske man skulle kunna fråga sig om staten och läkemedelsindustrin vill ha en befolkning som är foglig, stressad och beroende av deras mediciner för att "hantera vardagen". Då skulle en substans som ger folk kognitiv skärpa och inre lugn utanför deras kontroll bli en direkt motståndare till deras affärsmodell.
Citera
2026-05-08, 15:33
Medlem
Ibn.habibis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Jag har precis lyssnat klart på SR:s dokumentärserie "Nikotinkriget" https://www.sverigesradio.se/avsnitt/nikotinkriget-del-1-6 Förväntade mig att få veta varför länder världen över nu förbjuder vitt nikotinsnus så aggressivt, men jag blev inte klokare... snarare tvärtom.

Vad är det egentligen som är så livsfarligt med nikotin som gör att det måste förbjudas överallt? Jag varken röker eller snusar (aldrig gjort) så jag har inget egenintresse i frågan, men är verkligen vitt nikotinsnus farligare än t.ex. skräpmat, chips, godis, socker, alkohol osv... som vi vet kan leda till kroniska sjukdomar som diabetes, cancer och all möjlig skit.

Många unga (och äldre), särskilt tjejer, går på SSRI-preparat och andra mediciner för psykisk ohälsa. Jag tror en del som snusar upplever att det ger dem ett lugn och fokus som gör att de klarar vardagen bättre. Kan det vara så att nikotin helt enkelt är ett hot mot psykiatrins och läkemedelsbolagens affärer om folk kan hantera sin stress själva med en påse under läppen..?

Jag är inte tillräckligt påläst för att ha koll på alla ägarstrukturer, men man kan fråga sig hur det ser ut i toppen? Är det samma stora kapitalförvaltare (typ BlackRock/Vanguard) som äger både tobaksbolagen och läkemedelsjättarna? Det känns som att det man "förlorar på gungorna" (nikotin/tobak) tar man med råge igen "på karusellerna" (läkemedel/vård). Om nikotin gör att folk mår "tillräckligt" bra för att slippa dyra mediciner, så är det väl en ren förlustaffär för de som sitter på toppen?

Vad tror ni... kan man lita på att nikotin är ett stort hot mot folkhälsan eller ligger den en konspiration begraven nånstans?

PS. Om man vill skruva upp konspirationsradarn ytterligare ett snäpp så kanske man skulle kunna fråga sig om staten och läkemedelsindustrin vill ha en befolkning som är foglig, stressad och beroende av deras mediciner för att "hantera vardagen". Då skulle en substans som ger folk kognitiv skärpa och inre lugn utanför deras kontroll bli en direkt motståndare till deras affärsmodell.
Cigarettföretagen motarbetar snusbolagen i hög grad – men inte främst genom att direkt bekämpa snus, utan genom lobbying, påverkan på EU‑politik och strategisk användning av argument som gynnar cigaretter eller missgynnar snus. Detta framgår tydligt i flera granskningar av svensk och europeisk tobakspolitik.
Citera
2026-05-08, 15:36
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Två motstridiga sanningar kan samexistera.

Rökning är otroligt dåligt för folkhälsan. Inte bara för den som röker.

Snus är betydligt mindre skadligt.

Big cigarette motarbetar snus ja.

Om staten hade brytt sig egentligen hade cigg förbjudits eftersom vi har ett betydligt hälsosammare alternativ för de som vill bruka nikotin.
Citera
2026-05-08, 15:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Den stora frågan är varför man inte tar fram och tillverkar nikotin och andra substanser utan några farliga eller dåliga biverkningar.

Jag tror att man inte gör det för att undanhålla människor njutning. Jag tror att det är det som är drivkraften, snarare än nån ekonomisk vinning.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-05-08 kl. 15:46.
Citera
2026-05-08, 15:42
Medlem
kalkryggars avatar
Nikotin är jävligt illa.

Företagen som lever på att sälja det fungerar som precis alla andra företag. De vill sälja sin produkt så mycket som möjligt för att ständigt öka vinsten och omsättningen. Helt naturligt.

Med regler som hindrar bolagen att agera naturligt så måste de finna andra vägar. Lika naturligt som att du stoppar vattnet i en bäck. Vad händer? Jo vattnet tar en annan väg.

Förbjud skiten eller ta bort sjuka lagar så det blir en naturlig verksamhet. Se till att börja informera människor om vad det är för jävla skit så folk lär sig (vi behöver exempelvis en fungerande skola till skillnad från idag).

Jag skulle rösta för att förbjuda skiten. Det skulle bara vara en liten grupp som skulle grina över det ett par år och sen skulle de vara fria från sitt beroende och de flesta skulle hylla förbudet även av de som grinade. Förbjud ciggizar, snusisar och likställ det med Cannabis och amfetamin, heroin etc. Den som hanterar det, boom 10 år i fängelse. Finns inte en jävel som skulle gå med äckel-snusdosa i byxan då. Problem löst.

Allt är så simpelt och logiskt. Jag borde vara diktator.
Citera
2026-05-08, 15:51
Medlem
busy-signals avatar
Ja det måste nästan Big Cigg eller nåt annat penningstarkt intresse bakom.

Ett förbud mot ett tobakssubstitut verkar annars väldigt ologiskt, med tanke på att "folkhälsoarbetet mot tobak" har varit en framgångssaga sedan 1960-talet och det helt utan någon förbudspolitik.
Dessutom verkar det konstigt att förbjuda snus som är mindre farligt än gammelcigg.
Citera
2026-05-08, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Det borde i alla fall förbjudas för kvinnor i fertil ålder, eftersom nikotin (oavsett hur det intas) skadar fostret så oerhört mycket. Men jag antar att man inte får "diskriminera" på det sättet, och det går väl inte heller (sterila kvinnor måste ju få köpa i så fall, men ska de visa upp läkarintyg för kiosktanten då?), så det enda sättet är att förbjuda nikotin rakt av. Och det måste nog ske, vi kan inte ha teratogener som säljs helt fritt i vanliga affärer...
Citera
2026-05-08, 16:04
Medlem
Noxyls avatar
Citat:

Det handlar om lobbyverksamhet från Phillip Morris. 2022 köpte de swedish match och all burn snus produktion. De vill ha monopol på nikotin och gillar inte att diverse godisbolag lägger till nikotin i sina produkter.
Citera
2026-05-08, 16:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Se till att börja informera människor om vad det är för jävla skit så folk lär sig
Fast det gör man ju redan. Det finns väl inte en människa på planeten som inte är medveten om att cigaretter och snus är skadligt för hälsan?

Dessutom - har du missat att det sedan 1977 sitter gigantiska varningstexter som täcker minst 65% av cigarettpaketen?
Exempel på varningstexten;
Citat:
"Rökning är orsaken till 9 av 10 fall av lungcancer"
"Rökning orsakar mun- och halscancer"
"Rökning skadar lungorna"
"Rökning orsakar hjärtinfarkt"
"Rökning orsakar stroke och funktionsnedsättningar"
"Rökning ger förträngningar i blodkärlen"
"Rökning ökar risken för blindhet"
"Rökning skadar tänderna och tandköttet"
"Rökning kan döda ditt ofödda barn"
"Rök skadar dina barn, din familj och dina vänner"
"Barn till rökare röker oftare själva"
"Sluta röka nu – lev vidare för dina nära och kära"
"Rökning minskar fruktsamheten"
"Rökning ökar risken för impotens"
Är det otydligt på något sätt? Behöver det informeras ännu tydligare, verkligen?
Citera
2026-05-08, 16:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fast det gör man ju redan. Det finns väl inte en människa på planeten som inte är medveten om att cigaretter och snus är skadligt för hälsan?

Dessutom - har du missat att det sedan 1977 sitter gigantiska varningstexter som täcker minst 65% av cigarettpaketen?
Exempel på varningstexten;

Är det otydligt på något sätt? Behöver det informeras ännu tydligare, verkligen?

Fast man tar inte dessa varningstexter på allvar när det står att det är så farligt men att det samtidigt är tillåtet. När man är tonåring så tänker man att om det verkligen skulle vara så skadligt så skulle det inte vara tillåtet. Samtidigt som företagen som säljer skiten när de talar med ungdomar säger "äh, det är överdrivet".

Det blir lite som att åka skejtboard är farligt. Man tänker att det händer inte mig. Texten förmedlar alltdå inte hur farligt det är eller rättare sagt hur stor del av de som använder skiten påverkas av det. Folk tror bara att det är vissa som har otur och drabbas av exempelvis hjärtproblem medans alla som regelbundet intar skiten faktiskt får försämrad hjräthälsa och förkortar livet mer eller mindre.
Citera
2026-05-08, 16:46
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

Lite kul att SR nu krigar mot snus och påståendet att snus skulle vara bättre än rökning.
Minnet på SR är kort?

Förr skrev SR att snus var bättre än rökning...
https://www.sverigesradio.se/artikel/717013
https://www.sverigesradio.se/artikel/645162
https://www.sverigesradio.se/artikel/4302396
https://www.sverigesradio.se/artikel/6231639
https://www.sverigesradio.se/artikel/svenskarna-roker-allt-mindre
https://www.sverigesradio.se/artikel/1314460
https://www.sverigesradio.se/artikel/det-ar-farre-i-sverige-som-roker-men-manga-som-snusar
https://www.sverigesradio.se/artikel/fler-kvinnor-i-sormland-snusar
Citera
2026-05-08, 17:15
Medlem
CorneliusBrandts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nikotin är jävligt illa.

Företagen som lever på att sälja det fungerar som precis alla andra företag. De vill sälja sin produkt så mycket som möjligt för att ständigt öka vinsten och omsättningen. Helt naturligt.

Med regler som hindrar bolagen att agera naturligt så måste de finna andra vägar. Lika naturligt som att du stoppar vattnet i en bäck. Vad händer? Jo vattnet tar en annan väg.

Förbjud skiten eller ta bort sjuka lagar så det blir en naturlig verksamhet. Se till att börja informera människor om vad det är för jävla skit så folk lär sig (vi behöver exempelvis en fungerande skola till skillnad från idag).

Jag skulle rösta för att förbjuda skiten. Det skulle bara vara en liten grupp som skulle grina över det ett par år och sen skulle de vara fria från sitt beroende och de flesta skulle hylla förbudet även av de som grinade. Förbjud ciggizar, snusisar och likställ det med Cannabis och amfetamin, heroin etc. Den som hanterar det, boom 10 år i fängelse. Finns inte en jävel som skulle gå med äckel-snusdosa i byxan då. Problem löst.

Allt är så simpelt och logiskt. Jag borde vara diktator.

Du må i bästa fall vara rätt i tiden. Hur skingrar du dig mot mitt påstående, givet allt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in