2026-05-07, 23:04
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Du menar till skillnad från vad du redan gör? Ni kontorsråttor har väl inte gjort ett ärligt handtag sedan 2019. Dra på dig ett par stålhättor och kom ut i verkligheten istället!!

Saknar verkligen känslan av att gå i hårda, svettiga stålhättor 5 dagar i veckan för korvöre

Men nej. Det blir ingen pandemi av detta där folk kan gå hem och spela tv-spel i ett år.
Skulle väl i såna fall vara om viruset genmanipulerats och avsiktligt släppts ut. Vilket endast är en konspirationsteori som jag redan sett vissa kör på.

Innan massvis med folk blir sjuka så finns det ingen anledning till att oroa sig för detta om man inte kommer ha kontakt med någon som varit ombord.
Citera
2026-05-07, 23:48
Medlem
Nu har jag läst igenom artikeln igen och som jag uppfattar det jobbade flygvärdinnan på plan nummer 2 som skulle lyfta från Johannesburg mot Amsterdam.
Om hon visar sig vara smittad så har hon varit max en timme i planet med den smittade kvinnan som senare omkom. Det betyder isf att viruset är mycket mer smittsamt än man tror.
Citera
2026-05-07, 23:55
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Frågan är om det gäller Andes-varianten också.
Hittills har den inte spritt sig i Sydamerika förutom enstaka utbrott orsakade av superspridarevent.

Båten kan också vara ett sådant event som orsakat ett utbrott.
Reproduktionstalet måste vara under 1 eftersom så få fall av Andesviruset har registrerats.
Vi får hoppas att det inte växer bortom båten.

Problemet med andesviruset är att man faktiskt inte vet helt säkert hur smittsamt det är eftersom det registreras väldigt få fall per år. Ofta registreras de som blir allvarligt sjuka och de som avlider. Man vet inte hur många andra som kan ha blivit smittade som inte blir allvarligt sjuka. Dessutom kan det vara lång inkubationstid vilket gjort det ännu svårare att mäta detta.
Citera
2026-05-08, 00:12
Medlem
Skådespelaren Gene Hackman och hans fru dog ju av detta virus för inte så längesedan - inte många mer smittade där, bad jag hört om.
Citera
2026-05-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake
Skådespelaren Gene Hackman och hans fru dog ju av detta virus för inte så längesedan - inte många mer smittade där, bad jag hört om.

Kanske för att de var hemma i sitt eget hus utan några besök alls frun var Genes vårdare.
Citera
2026-05-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuljultomte
Kanske för att de var hemma i sitt eget hus utan några besök alls frun var Genes vårdare.
Det bör ju varit en hel del utredare, ambulanspersonal, poliser, press mm där.
Citera
2026-05-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuljultomte
Nu har jag läst igenom artikeln igen och som jag uppfattar det jobbade flygvärdinnan på plan nummer 2 som skulle lyfta från Johannesburg mot Amsterdam.
Om hon visar sig vara smittad så har hon varit max en timme i planet med den smittade kvinnan som senare omkom. Det betyder isf att viruset är mycket mer smittsamt än man tror.

Ja, och då är väl troligen resten på planet smittade också.
Citera
2026-05-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knake
Det bör ju varit en hel del utredare, ambulanspersonal, poliser, press mm där.

De hittades först flera veckor efter att de gick bort.
Citera
2026-05-08, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3pq9pd/hondiuslistan-ar-slappt-tva-okanda

Frisk nu i alla fall… men vi får väl se om någon månad om han fortfarande är frisk.

Det står ju inget om att svensken är isolerad, de räknar bara upp andra länder där. Så han rör sig säkert fritt, är på jobbet osv som vanligt.
Citera
2026-05-08, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Problemet med andesviruset är att man faktiskt inte vet helt säkert hur smittsamt det är eftersom det registreras väldigt få fall per år. Ofta registreras de som blir allvarligt sjuka och de som avlider. Man vet inte hur många andra som kan ha blivit smittade som inte blir allvarligt sjuka. Dessutom kan det vara lång inkubationstid vilket gjort det ännu svårare att mäta detta.

Jag vet inte om Argentina har någon folkhälsomyndighet som testar alla misstänkta fall och smittspårar.
Men det lär väl dyka upp något ströfall i Ushuaia också och då vet vi.
Citera
2026-05-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja, och då är väl troligen resten på planet smittade också.

Beror ju på om hon suttit bredvid för att utvärdera om kvinnan var i skick för att få flyga eller ej.
Men är nog inte omöjligt att nåt/några ytterligare fall dyker upp.
Är väl inte bekräftat att flygvärdinnan är smittad ännu men verkar ju troligt.
Citera
2026-05-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Så ett fall i Frankrike och ett i Israel, ingen av dem varit på båten?

Det är körT

Mina kulor ligger på att det blir en ny pandemi. Kul sommar 👍

Var läser du detta? Jag tänkte iofs att när man upptäcker det så är det säkert redan mer spritt än man tror. Precis som med covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in