2026-05-07, 08:35
Medlem
hockexs avatar
Men lägg av, det är i Libanon. Varför skulle ett land som ligger långt åt helvete ha ett nyhetsvärde? Dessutom är det terroristernas fel att det bombades, hade inte de gömt sig i närheten hade huset stått kvar
Citera
2026-05-07, 08:37
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89

Nu när det drabbar Simona Mohamsson personligen blir det ännu svårare att låtsas som att allt bara är en juridisk detalj. Kommer utrikesministern kalla den israeliska ambassadören till UD för att markera, så som man gjort med den ryska ambassadören? Eller gäller den sortens tydlighet bara när det passar den politiska linjen?

Du menar att du vill ha utrikesministern till att varna den israeliska ambassaden , därför att en svensk minister har släkt där och ett förstört hus, och trots att Mohamsson (född i Hamburg) aldrig ens bott en enda dag i Libanon ?

Hur skulle det gå till ?
Citera
2026-05-07, 08:43
Medlem
KonungHonungs avatar
Hon borde hoppa över till AfS.
Citera
2026-05-07, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Du menar att du vill ha utrikesministern till att varna den israeliska ambassaden , därför att en svensk minister har släkt där och ett förstört hus, och trots att Mohamsson (född i Hamburg) aldrig ens bott en enda dag i Libanon ?

Hur skulle det gå till ?

Det handlar inte om att hon själv har bott där eller inte. Poängen är att Sverige brukar markera när civila områden bombas och när en diplomatisk signal anses nödvändig.

Om man kan kalla upp den ryska ambassadören för att protestera mot vad Ryssland gör, då är det rimligt att fråga varför det blir så mycket tystare när Israel bombar sönder en ort där en svensk ministers familj kommer ifrån.
Citera
2026-05-07, 08:58
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Jag tror inte Simonas familj är så ledsna. Nästan alla shia/sunni och kristna jag känner från Libanon är glada över att Israel trycket till södra Libanon. Här har hezbollah styrt under många år, och skapat extremt stora problem för landet och området.

Läser man på hur hezbollah styr regionen med hjälp av Iran, där många får stora problem och även staten så förstår man.

Helt rätt analys, nästan alla människor i Libanon vill ha bort dessa terrorister (Hizbollah) från sitt land!
Däremot blir man mörkrädd av att läsa alla inlägg här i tråden från anhängare till Hizbollah, vänstern är fan inte friska i huvvet!
Citera
2026-05-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Jag tror inte Simonas familj är så ledsna. Nästan alla shia/sunni och kristna jag känner från Libanon är glada över att Israel trycket till södra Libanon. Här har hezbollah styrt under många år, och skapat extremt stora problem för landet och området.

Läser man på hur hezbollah styr regionen med hjälp av Iran, där många får stora problem och även staten så förstår man.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt analys, nästan alla människor i Libanon vill ha bort dessa terrorister (Hizbollah) från sitt land!
Däremot blir man mörkrädd av att läsa alla inlägg här i tråden från anhängare till Hizbollah, vänstern är fan inte friska i huvvet!

Ni förenklar verkligheten rätt mycket. Libanon är inte ett land där alla tycker samma, åsikterna skiljer sig beroende på bakgrund religion och var man bor.
Ni skriver att nästan alla vill ha bort Hizbollah men det stämmer inte. Hizbollah består av libaneser och har stöd från delar av befolkningen och även om ni ogillar Hizbollah så drabbar bombningar civila som inte har något inflytande. Det gäller också Mohamssons familj och andra som har koppling dit.
Citera
2026-05-07, 09:27
Medlem
elbels avatar
Så går det om man gömmer terroristbarn i källaren

Mellanöstern är israelisk mark från urminnestidernas begynnelse för 6000 år sen, och de arabiska inkräktarbosättarna har många ggr blivit erbjudna dubbla marknadsvärdet för sina stulna bostäder

Välkomna judarna tillbaks till israel så får araberna ta plats i europa
vi får skylla oss själv när vi övergav kristendomen och herr hitler (Ruhe in Frieden)

Citat:
Borgmästaren Yasser Ataya uppmanar partiledaren att markera mot Israel.

shalom/inshallah

– Jag känner inte henne personligen men jag har hört att Simona är ledare för ett svenskt politiskt parti. Jag uppmanar henne att anmäla Israel för krigsbrott, säger han.

Simona Mohamson har i tidigare intervjuer inte velat uttala sig om Israel har begått krigsbrott eller ej.

– Det är en juridisk fråga som jag inte tycker politiker ska ta ställning till. Det är viktigt ur politiskt perspektiv att vi får till en långvarig fred, sa hon när frågan gällde kriget i Gaza.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/mohamssons-slakthus-sonderbombat-av-israel/
Citera
2026-05-07, 09:31
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att hon själv har bott där eller inte. Poängen är att Sverige brukar markera när civila områden bombas och när en diplomatisk signal anses nödvändig.

Ett område upphör omedelbart att åtnjuta skydd i egenskap av civilt område när det använda i militära syften. Hizbollah använder dessa områden för att attackera Israel och då bombas de sönder, svårare än så är det inte.
Citera
2026-05-07, 09:32
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Hon är inget märkvärdigt utan följer bara den linje som är satt. Det är Kristersson som styr. Men det är ändå märkligt att han fegar ur när det gäller att kritisera att en av hans ministrars hem bombats sönder.
Sen när började Kristersson styra? Det har varit Jimmie hela tiden.
Citera
2026-05-07, 09:38
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Hon drar väl in en bra lön så hon kan väl åka dit och betala för kalaset
Citera
2026-05-07, 09:45
Medlem
Hon borde väl varit hemma och försvarat sig och sitt istället för att komma hit och fördärva vårt land. Islamister ska utrotas från jordens yta. Så nej, jag har inget mot det.
Citera
2026-05-07, 09:59
Medlem
Bra Israel. Byarna där är fulla av Hizzbollaterrorister, vapenlager, raketramper odyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in