Citat:
Ursprungligen postat av
surferdudedude
Jag förstår hur du tänker. Men enligt rättsmedicinalverket så anser dom att gränsen för "tunga missbrukare" är 0.0010, jag blev tagen med 0.0025. Så jag vet inte, det känns rätt kört på den fronten. Om jag har förstått det rätt så kan man bara få dagsböter om man går med på ett strafföreläggande, samt att körkortet ryker i 12 månader. Något jag kan leva med. Det är ju nolltolerans i trafiken när det kommer till sånt här, och jag var väl helt enkelt för dåligt påläst kring detta, men lagen är utformad som sådan, om jag inte har förstått det hela fel.
Men jag ska begära ut förundersökningen imorgon, sen eventuellt kontakta juridisk rådgivning för att se om man på något vis kan dribbla bort detta till min fördel. Men advokaterna jag pratade med idag, som förövrigt var hur trevliga som helst, sa att det blir svårt att prata sig ur detta.
Tack för dina svar!
Det är upp till dig hur du väljer att göra i slutändan. Om du har råd med advokatkostnader, diskutera då frågan om "straffrättsvillfarelse", med dem. Förklara att du var "ovetandes" tidigt i kontakten. En skicklig advokat ska i teorin kunna få dig fri här om man kan styra hela rättegången till en fråga om ditt drograttfylleri-uppsåt.
Dock så kommer du ju (högst sannolikt & tyvärr) dömas för ringa narkotikabrott ändå, med tanke på innehavet. Men att du döms här för drograttfylleri, är egentligen fel - ditt värde är under motsvarigheten för alkoholhaltigt rattfylleri om 0,2 promille, så. Nolltoleransen skulle inte gå att "försvara" i EU-domstolen, då konsekvenserna av den strider mot proportionalitetsprincipen (och mänskliga rättigheter) i denna fråga (THC-berusning, forskningen har kommit ifatt).
(tillägg) Det du skriver om att "
gränsen för tunga missbrukare är 0.0010" enligt RMV, är förövrigt nog lite missuppfattat. Om du läser texten lite finstilt så står det att "tunga missbrukare" kan nå värden uppemot det
2 veckor efter intag. Ditt värde är att betrakta som en "afterglow", eller liknande, 20 timmar efter intag, två veckor senare skulle ditt värde nog vara långt under det..
Citat:
Ursprungligen postat av
surferdudedude
En annan grej som jag har funderat över, som jag tycker är så fruktansvärt jävla märkligt rent ut sagt.
Hur kan poliserna lämna kvar en halv joint på spisen, som de garanterat såg? Min grinder, med kief i, samt rullpapper. Jag vet inte hur de jobbar, eller vad som var syftet med husrannsakan, men varför lämnar man ens kvar sånt?
För att de skiter i, egentligen.. Om det var narkotikaspanare som tog dig, som du antytt, så kanske de trodde att du höll på med langning, eller var en del av ett större nätverk, när de bara hittar 3 g på dig och inga spår på större inblandning, så är det liksom skitsamma för dem. Att du fick en husrannsakan till att börja med får mig att tro att de trodde att du skulle ha större kvantiteter än så hemma.