2026-05-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner

Du vill alltså att Sverige frångår den regelmässiga ordningen?
Citera
2026-05-05, 13:17
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ryssland genomförde ett tillägg i konstitutionen 2023 som gör det möjligt att anordna demokratiska val även under undantagstillstånd när man bedömer att så är möjligt.
De är också utsatta för omfattande drönar- och missilattacker som bekant och har också krigslagar
Men de ansåg tydligen att det är viktigt att medborgarna får göra sin röst hörd även under långvariga krigstillstånd.
Skillnaden mellan Ukraina och Ryssland handlar alltså om politisk vilja.
För övrigt utfördade Zelensky ett tillägg i konstitutionen i slutet av 2022 (nr 679/2022) är fortfarande i kraft och har inte upphävts eller ändrats av den ukrainska regeringen.
Det innebär att det för närvarande är officiell ukrainsk policy att inte sitta vid förhandlingsbordet så länge Vladimir Putin sitter vid makten.
Därför har de försökt att mörda honom vid flera tillfällen.

Brukar inte kommentera så mycket i denna tråd, högsätet för konspirationsteorier och fritänkare.
Men detta inlägg var så absurt att jag måste.

Var beslutar en sitta regeringschef om sitt eget ansvar och makt?

Citat:
Ukraina är en republik som kombinerar ett parlamentariskt styrelseskick med presidentstyre. President sedan 2019 är Volodymyr Zelenskyj. Till följd av den fullskaliga militära invasion som Ryssland inledde i februari 2022 har inga nya val kunnat hållas.

Varför då?
Citat:
Val till parlamentet och presidentposten skulle under normala förhållanden ha hållits 2023 respektive 2024 men de har skjutits på framtiden. Enligt grundlagen kan val inte hållas under krig, och rent praktiskt skulle det vara svårt att genomföra val med delar av landet ockuperat och miljoner av medborgarna på flykt

Vem beslutar om detta?
Citat:
Beslut om att förlänga undantagstillståndet – och därmed skjuta upp valen – fattas av Ukrainas parlament (Verchovna Rada) efter förslag från presidenten. Undantagstillståndet förlängs i 90-dagarsintervaller

Förbudet: Ukrainas grundlag och lagstiftning om undantagstillstånd förbjuder både parlaments- och presidentval under krigslag.

Konstitutionell ordning: Parlamentsledamöternas mandat förlängs automatiskt till dess att ett nyvalt parlament kan sammanträda efter att undantagstillståndet hävts.Vem kan ändra det?

För att val ska kunna hållas måste krigslagen hävas, eller så måste parlamentet stifta en ny, specialanpassad lag.

En arbetsgrupp i parlamentet har diskuterat en sådan lag för att möjliggöra val.När kan val hållas? Rådande inriktning är att val kan hållas först när kriget är över och säkerhetsläget tillåter det, inklusive att soldater vid fronten och flyktingar kan rösta.

Verkar rimligt?

Att Putin inte vill detta, är väl ingen raketforskning. Vad han nu har med detta att göra....?

Sedan kan folk runt omkring välja att gå på denna propaganda, från en anfallande nation.
Citera
2026-05-05, 13:27
Medlem
Lite bilder fårn köttkvarnen där nere
https://www.reddit.com/r/CombatFootage/comments/1t42x6f/nsfw_ukraine_eliminates_russian_montage/
varning för känsliga
Citera
2026-05-05, 13:46
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Det gör det visst. F ö har vi samma lag i Sverige. Under invasion genomförs inte val i demokratier. Endast diktaturer som behöver hålla skenet uppe som sysslar med sådant. Whataboutism?
Idioti att dra upp. Palme som mördades av en kriminell.
Anna Lindh? Hon mördades också.

Två mord är inte samma sak som invasion.

Jag bara sticker in att en kvalificerad majoritet i riksdagen, i Sverige, kan besluta om att val ska hållas även under krig.
Senast redigerad av MuhammedSvensk 2026-05-05 kl. 13:48.
Citera
2026-05-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Jag bara sticker in att en kvalificerad majoritet i riksdagen, i Sverige, kan besluta om att val ska hållas även under krig.

Tror du på fullaste allvar att Sverige eller Ryssland t.ex. skulle hålla val om de blir invaderade?
Citera
2026-05-05, 14:40
Medlem
Citat:

För grundlagsändringar krävs två val med majoritet. Alltså Först efter åtta år kommer den eventuella grundlagsförändringen!
Citera
2026-05-05, 14:45
Medlem
Citat:
Har inte kommenterat Sveriges lagar eftersom det är OT. Du verkar vilja flytta fokus när argumenten tryter.

Citat:
Ryssland är ett exempel på att de ändrat i konstitutionen som tidigare förbjöd val under krig.

Om krigslagar är hindret kan de också tillfälligt hävas för att möjliggöra detta Demokratin är extra viktig under långvariga krigstillstånd.

Det krävs minst åtta år och två vunna val med majoritet för att ändra svensk grundlag.
Det du föreslår är att strunta i den regelmässiga ordningen och lägga sig platt inför ryssen. Oavsett är det Ukrainas sak att agera på.
Citera
2026-05-05, 14:49
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Tror du på fullaste allvar att Sverige eller Ryssland t.ex. skulle hålla val om de blir invaderade?

Jag hoppas att vi har en politikerkår i landet som ser demokratin som en styrka och inte en risktagning. Så ja det hoppas och tror jag att Sverige gör.
Citera
2026-05-05, 14:53
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:

Citat:
För grundlagsändringar krävs två val med majoritet. Alltså Först efter åtta år kommer den eventuella grundlagsförändringen!

Varför skulle det behövas. Reglementet är redan på plats naturligtvis.

"Val till riksdagen ska genomföras vid krigsfara men riksdagen kan besluta att skjuta på det ett år i taget. Förutom riksdagen kan även en krigsdelegation fatta beslut om att skjuta på valets genomförande. I krig får val till riks-dagen endast hållas efter beslut av riksdagen. Båda beslutstyperna ska fattas med kvalificerad majoritet, vilket innebär att beslutet endast blir gällande om minst 3/4 av riksdagens ledamöter röstar för det."

https://www.mcf.se/sv/amnesomraden/beredskap-for-kris-och-krig/beredskap-for-aktorer/beredskap-for-kommuner-och-regioner/handbok-i-civilt-forsvar-och-krisberedskap-for-kommuner/kommunala-verksamheter/civil-beredskap-genomforande-av-val/genomforande-av-val-beskrivning-ansvar-och-roller/
Citera
2026-05-05, 14:55
Medlem
Citat:
Jag hoppas att vi har en politikerkår i landet som ser demokratin som en styrka och inte en risktagning. Så ja det hoppas och tror jag att Sverige gör.

Så om en tredjedel av Sverige är ockuperat så kommer vi att hålla val i Sverige emot grundlagen???
Detta är helt emot den regelmässiga ordningen som vi svenskar kämpat hårt för.

PS. Glöm inte att vi har ett annorlunda system än Ukraina.
PSS. Jämför med AREA55
Senast redigerad av Neuroadapt 2026-05-05 kl. 14:58.
Citera
2026-05-05, 15:06
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Rysshoran tror inte ett skit, allt bara handlar om lögner och försök att smutskasta sverige och demokratier.
Citera
2026-05-05, 16:45
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Citat:
Så om en tredjedel av Sverige är ockuperat så kommer vi att hålla val i Sverige emot grundlagen???
Detta är helt emot den regelmässiga ordningen som vi svenskar kämpat hårt för.

PS. Glöm inte att vi har ett annorlunda system än Ukraina.
PSS. Jämför med AREA55

Jag petade alltså in att vi kan ha val i Sverige i krigstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in