2026-05-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Jag ställer mig kritisk till att vi skall ha ytterligare en myndighet, som om 350+ myndigheter inte räcker,
Om vi säger såhär, svenska myndigheters track-reckord är inte särskilt imponerande hur de vanställt det här landet för all framtid. Ingen svensk kan bli hoppfull över detta eftersom det inte kommer hjälpa svenskarna ett dugg. De kommer skriva meningslösa rapporter till varandra och komplicera istället för att strömlinjeforma den svenska apparaten, det råder redan oreda och rundgång som det är nu blir det bara värre. Alla nyheter som kommer från Sverige är som att få sin information matad av fienden.

Läste att en Syrier våldtog en förståndshandikappad tjej i ett köpcentrum flera gånger i Uppsala, man kan ju säga att svenska myndigheter har sinnessjuka prioriteringar.
Citera
2026-05-05, 12:37
Medlem
Blir intressant vad antagningskraven är för att bli "agent"?

F.B.I är väl bland de svåraste jobbet att få i USA.
Citera
2026-05-05, 12:44
Medlem
m11080s avatar
Tycker detta låter som ett nytt IB
Citera
2026-05-05, 12:48
Avstängd
448s avatar
FBI är inte samma sak som säkerhetspolisen i Sverige.

Svenska Säpo är en missär och svenska FBI skolan "Säpo" är annorlunda.

Man kan läsa om rekryter i denna tråd (FB) Göthe (f. Gottfrid) Ohlsson och pojkhemmet Eolshäll - Hälle. Pedofilskandal.

Och här :

(FB) Nordhemskliniken har körkortsenhet - anledningen till alla dessa vansinnesförare?

Filmen om Svenska Säposkolan - riktigt vackert 👍

https://youtu.be/nkGx12uketY

Alla kan även notera att Säpochefen Charlotta Von Essen har gift till sig namnet och är socialsekreterare från Rinkeby - passade chef för personalen
Citera
2026-05-05, 12:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Har detta varit uppe på remiss?
Ja, naturligtvis. Du hittar remissvaren här respektive här, och en sammanfattning i lagrådsremissen som överlämnades idag.
Citera
2026-05-05, 13:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Huruvida det faktiskt behövs en ny myndighet eller om det skulle kunna skötas inom någon redan existerande myndighets försorg vet jag inte, men jag undrar lite om det ens finns något större behov av en svensk "motsvarighet till CIA"?

Kan det här kanske vara något som kommit som ett krav eller önskemål efter Sveriges inträde i NATO, dvs. att samtliga medlemsländer "förväntas" ha en separat säkerhetstjänst med fokus på utlandet?
Citera
2026-05-05, 13:26
Medlem
pn222jws avatar
Det är väl acceptabelt skriftspråk. Stavelserna UND - underrättelsetjänst, SÄK -säkerhetstjänst
eller förkortningar (mer amerikansk stil)... MUST - militära underrättelse och säkerhetstjänsten, FRA - försvarets radioanstalt. Egentligen hade exempelvis SI - Swedish Intelligence säkert kunnat fungera men det finns det ju redan en organisation med den förkortningen.
Citera
2026-05-05, 13:32
Medlem
Hot...vilka hot undrar jag då?
Citera
2026-05-05, 13:39
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Ja, naturligtvis. Du hittar remissvaren här respektive här, och en sammanfattning i lagrådsremissen som överlämnades idag.

Tack!
Citera
2026-05-05, 13:42
Medlem
Jofs avatar
Carl Bilt som blivande chef? Det är ju hans verk.
Men för gammal.
Citera
2026-05-05, 13:43
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Hot...vilka hot undrar jag då?

FSB och Aktivklubb.. de har fel värdegrund.
Citera
2026-05-05, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
FSB och Aktivklubb.. de har fel värdegrund.
Utveckla, vilka konkreta hot menar dom Sverige har mot sig? Det talas om hot och digerdöden varje dag, men vilka är då hoten undrar jag, ingen lyckas svara på den frågan hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in