Citat:
Ursprungligen postat av
gniknus2
Folk utan barn ångrar det å söker bekräftelse, är vad som sker.
De KAN ångra det.
De som aktivt valt att inte skaffa barn ångrar det rätt sällan enligt undersökningar.
De som inte valt det aktivt ångrar det oftare.
Det enda vi som faktiskt har barn (och som dessutom levt utan barn ganska länge också) är att försöka förklara hur det är men ibland är det som att försöka förklara för en blind person hur en solnedgång ser ut.
För att svara på TS fråga:
Citat:
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.
TS påminner om mig - jag hade inte heller någon direkt längtan efter barn. Jag hade inte gjort ett val att jag ville skaffa barn eller inte ville skaffa barn.
Nu blev det så att jag levde ihop med en kvinna som ville skaffa barn och då blev det så. Jag hade inte haft någon längtan efter barn men heller inte en längtan att vara barnlös resten av livet.