2026-05-05, 10:00
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Nej

Tillbaka på ruta ett. Du är bunden till din son på ett sätt som jag inte vill vara bunden till en annan individ.
Du vill kalla det för att utmana dig själv, jag vill kalla det för ett aktivt val av livsinriktning.

Du får gärna se det som din utmaning, det har jag inga problem med, men du behöver inte pådyvla mig nån form av predikan kring huruvida dina val är bättre än mina. Du avgör inte vad som är bäst för det liv jag vill leva, mind-blowing va?
Citera
2026-05-05, 10:03
Medlem
Varför skriver du ens i denna tråd?
Du har ju inte barn, tror du nån vettig person kommer ta in din åsikt?

Sitter du å skriver i trådar om mopeder, hamstrar, katter, elgrillar å annat du inte har, å avrekommenderar dem genom att säga att du inte har nån och du saknar ingen?

Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Tillbaka på ruta ett. Du är bunden till din son på ett sätt som jag inte vill vara bunden till en annan individ.
Du vill kalla det för att utmana dig själv, jag vill kalla det för ett aktivt val av livsinriktning.

Du får gärna se det som din utmaning, det har jag inga problem med, men du behöver inte pådyvla mig nån form av predikan kring huruvida dina val är bättre än mina. Du avgör inte vad som är bäst för det liv jag vill leva, mind-blowing va?
Citera
2026-05-05, 10:05
Medlem
Precis, folk som kan få barn och skulle ge det en bra uppväxt, men inte skaffar, kommer aldrig nå sin kompletta utveckling, aldrig riktigt bli vuxna å mogna, å kommer leva i lättja.

Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Nu har jag barn. Mitt perspektiv är att du missat en chans att utveckla dig själv när du blir äldre och ej haft barn. Du utvecklas i ditt liv genom studier,arbete,intressen, resor, relationer med vänner, studie o arbetsrelationer, föräldra, syskon och partnerrelationer. Men enligt min mening så är det ingen relation som utvecklar dig själv som människa som när du får barn. Det jag märker på människor som aldrig fått barn, förutom att kanske nånting verkar saknas dem, är att de ofta är mer själviska, ska göra saker på sitt sätt och har svårare ta till sig sånt de inte gillar. Är du förälder så har du definitivt gått igenom en hel del faser som inte varit så trevliga utan jobbiga.Du har fått uppoffra dig många gånger och inte haft dig själv i fokus. Du har fått försaka dig själv många gånger och du blir nog en enklare person att samarbeta med. Bara min syn. Helt klart har jag stött på mer bittra äldre som inte har barn än de som har barn,
Citera
2026-05-05, 10:07
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

Sitter du å skriver i trådar om mopeder, hamstrar, katter, elgrillar å annat du inte har, å avrekommenderar dem genom att säga att du inte har nån och du saknar ingen?

Om jag hittar en tråd med en TS som frågar efter vad kattlösa människor tycker om att leva utan katt så kommer jag nog skriva i den.... Du verkar helt ha glömt bort vad TS frågade efter.

Märkligt ändå hur påhoppad du känner dig av att jag ger MIN syn på MITT liv som barnfri, nästan så man kan tro att du försöker övertala dig själv snarare än mig om dina beslut.
Citera
2026-05-05, 10:08
Medlem
Citat:

Det ligger nog mycket i detta.

Jag har 2 barn men har även levt utan barn i runt 35 år - jag vet hur det är att leva med barn och hur det är att leva utan barn.
Citera
2026-05-05, 10:09
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298

Jag har 2 barn men har även levt utan barn i runt 35 år - jag vet hur det är att leva med barn och hur det är att leva utan barn.

Har någon av er ens läst rubriken?
Citera
2026-05-05, 10:10
Medlem
Så du slavar under en anonym människa?
Sanning och reson är inte viktigare än vad folk ber om?

Jag behöver inte övertala mig själv, det har varit hårt, men hanterbart, har ju friska barn å har aldrig ångrat dem hur hårt det än varit ibland.

Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Om jag hittar en tråd med en TS som frågar efter vad kattlösa människor tycker om att leva utan katt så kommer jag nog skriva i den.... Du verkar helt ha glömt bort vad TS frågade efter.

Märkligt ändå hur påhoppad du känner dig av att jag ger MIN syn på MITT liv som barnfri, nästan så man kan tro att du försöker övertala dig själv snarare än mig om dina beslut.
Citera
2026-05-05, 10:11
Medlem
Folk utan barn ångrar det å söker bekräftelse, är vad som sker.

Citat:

Citera
2026-05-05, 10:13
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Så du slavar under en anonym människa?
Sanning och reson är inte viktigare än vad folk ber om?

Jag behöver inte övertala mig själv, det har varit hårt, men hanterbart, har ju friska barn å har aldrig ångrat dem hur hårt det än varit ibland.

Slavar?? Nej, jag väljer att skriva om jag vill få något sagt.

Grattis till att inte ångra dina barn. Jag ångrar inte att jag inte har några.
Vi lever som sagt olika liv, du vill inte leva mitt, jag vill inte leva ditt.
Vi kan lämna det här nu.
Citera
2026-05-05, 10:20
Medlem
Citat:
Folk utan barn ångrar det å söker bekräftelse, är vad som sker.

De KAN ångra det.

De som aktivt valt att inte skaffa barn ångrar det rätt sällan enligt undersökningar.

De som inte valt det aktivt ångrar det oftare.

Det enda vi som faktiskt har barn (och som dessutom levt utan barn ganska länge också) är att försöka förklara hur det är men ibland är det som att försöka förklara för en blind person hur en solnedgång ser ut.

För att svara på TS fråga:

Citat:
Jag börjar närma mig en ålder då det är lite "sista chansen" att skaffa barn med min sambo.
Dock har jag ingen direkt längtan efter barn och har aldrig haft, hade jag vetat att man kan skaffa barn i 20år till så hade jag utan tvekan ha velat vänta.
Vad jag är rädd för är att jag plötsligt ska vakna upp i övre medelåldern, ensam och deprimerad med en otrolig saknad efter barn medans mina vänner lever på sina familjeliv.

TS påminner om mig - jag hade inte heller någon direkt längtan efter barn. Jag hade inte gjort ett val att jag ville skaffa barn eller inte ville skaffa barn.

Nu blev det så att jag levde ihop med en kvinna som ville skaffa barn och då blev det så. Jag hade inte haft någon längtan efter barn men heller inte en längtan att vara barnlös resten av livet.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-05-05 kl. 10:30.
Citera
2026-05-05, 10:30
Medlem
jo fast man kan ju inte ångra det man inte själv valt

Citat:
De KAN ångra det.

De som aktivt valt att inte skaffa barn ångrar det rätt sällan enligt undersökningar.

De som inte valt det aktivt ångrar det oftare.

Det enda vi som faktiskt har barn (och som dessutom levt utan barn ganska länge också) är att försöka förklara hur det är men ibland är det som att försöka förklara för en blind person hur en solnedgång ser ut.
Citera
2026-05-05, 10:36
Medlem
Turphiees avatar
Citat:

De som försöker "förklara" sånt här gör det alldeles för ofta för människor som aldrig ens bett om förklaringen. Lite som att försöka "leda dem in i ljuset" som nån j-la barn-pastor.

Om ni funderar mindre på ATT det är svårt att förklara för vissa, och istället funderar på VARFÖR det är det så kanske det släpper lite för er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in