2026-04-30, 11:35
Medlem
Hej,

Privatist här. Har försökt hyra en mt07 till körprov i Uppsala, men ingen körskola har en ledig på provdagen. En privatperson på hygglo i Stockholm ville ha 4000 kr för den. Absolut inte!

Jag har en gammal bmw r1100rs 1998 med ABS II, väger ca 100 kg mer än mt07, och når knappt koppling/gas i full styrsväng. Den är väldigt svår att balansera på lågfartsbanan, spelar ingen roll hur mycket jag motlutar i min framböjda udda position, den känns väldigt tung och tappar lätt balansen i 5 km/t, lyckas 50/50 med lågfarten. Bromssträckan är också 15 meter längre än på mt07, pga vikten antar jag. Den är dock stabil och säker i trafiken, speciellt på motorvägen. Därför köpt jag den, tänkte pendla till jobbet med mc och 95% av vägen är motorväg. Mt07 kostade 3 gånger mer, så hade inte råd med den ändå, och mindre billigare varianterna antingen inte hade ABS eller så var de för små och osäkra på motorvägar.

Körprovet kommer kosta mig minst 6000 kr, 2000 kr för provet, 1500 kr för hyrskåpbilen, och 2500 kr för ledighet från jobbet en hel dag. Är det bäst att boka om och försöka hitta en mt07 eller finns det chans att provförrättaren tar hänsyn till mc-typ? Nån som kanske kört upp med sin egna udda mc och kan berätta hur det gick? Har kört mt07 i trafikskola och risktvåan och den känns som en cykel jämfört med min.
Citera
2026-04-30, 13:06
Medlem
Om du kan ligga ute med lite pengar, så köp en lättkörd hoj och sälj den när du klarat uppkörningen.

Det är möjligt att de kan ta viss hänsyn till hojen du har, men jag hade inte räknat med det. Och det kommer bli svårare. Sätter du ner fötterna på lågfarten kommer du inte kunna ursäkta dig med att hojen är svårkörd.

Och som privatist så är risken rätt stor att du kommer kugga första uppkörningen. Så om du då ska hyra en hoj så får du räkna med att behöva hyra igen. Därför råder jag dig till att köpa om du har ekonomi till det.

Varför måste du hyra skåpbil? Känner du ingen som kör motorcykel som kan hjälpa dig med transporten?
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-04-30 kl. 13:11.
Citera
2026-04-30, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Om du kan ligga ute med lite pengar, så köp en lättkörd hoj och sälj den när du klarat uppkörningen.

Det är möjligt att de kan ta viss hänsyn till hojen du har, men jag hade inte räknat med det. Och det kommer bli svårare. Sätter du ner fötterna på lågfarten kommer du inte kunna ursäkta dig med att hojen är svårkörd.

Och som privatist så är risken rätt stor att du kommer kugga första uppkörningen. Så om du då ska hyra en hoj så får du räkna med att behöva hyra igen. Därför råder jag dig till att köpa om du har ekonomi till det.

Varför måste du hyra skåpbil? Känner du ingen som kör motorcykel som kan hjälpa dig med transporten?

Körde du med egen hoj eller skolehoj? Lite svårt att köpa nu en vecka innan provet, har varken råd eller plats för det. Kuggar jag så får jag skjuta upp skiten tillsvidare, tappat suget ändå, skitbyråkrati som måste göra allt 10 gånger dyrare och svårare "för nollvisionen".

Sätter inte riktigt ner fötterna, men ser fult ut ungefär som i den videon:
https://m.youtube.com/watch?v=jMqx-xvvsk8&pp=ygUYQ3VzdG9tIGhvaiBtYW7DtnZlcmJhbmFu

Inte ens en trafiklärare med tusentals timmar på mc klarar det. Har samma problem, liten svängradie, händerna kläms i tanken i full styrsväng, och svårt att motluta när man är framlutad i sportposition, och lite för snabbt spec i vändningen. Nu fick jag veta att provförrättarna i Uppsala är mycket snälla, så får hoppas de ser förbi.

Min handledare än en gammal gubbe i Lidingö, kan inte vara med hela dagen där. Även om han kan så skulle han vilja ha betalt för det, blir mycket dyrare än skåpbilen.
Citera
2026-04-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Körde du med egen hoj eller skolehoj? Lite svårt att köpa nu en vecka innan provet, har varken råd eller plats för det. Kuggar jag så får jag skjuta upp skiten tillsvidare, tappat suget ändå, skitbyråkrati som måste göra allt 10 gånger dyrare och svårare "för nollvisionen".

Sätter inte riktigt ner fötterna, men ser fult ut ungefär som i den videon:
https://m.youtube.com/watch?v=jMqx-xvvsk8&pp=ygUYQ3VzdG9tIGhvaiBtYW7DtnZlcmJhbmFu

Inte ens en trafiklärare med tusentals timmar på mc klarar det. Har samma problem, liten svängradie, händerna kläms i tanken i full styrsväng, och svårt att motluta när man är framlutad i sportposition, och lite för snabbt spec i vändningen. Nu fick jag veta att provförrättarna i Uppsala är mycket snälla, så får hoppas de ser förbi.

Min handledare än en gammal gubbe i Lidingö, kan inte vara med hela dagen där. Även om han kan så skulle han vilja ha betalt för det, blir mycket dyrare än skåpbilen.
Körde upp med egen hoj. Mitt råd är alltid att första hojen enbart ska fokusera på övningskörning och uppkörning. Inget annat.

Fattar att det är surt och jag förstår verkligen din frustration. Men jag tror inte riktigt det skulle bli så bra ifall inspektören ska behöva hålla på och göra massa bedömningar utifrån att folk väljer att köra upp på svårkörda hojar. Det är ju lite ens eget val.
Citera
2026-04-30, 14:15
Medlem
Citat:
Körde upp med egen hoj. Mitt råd är alltid att första hojen enbart ska fokusera på övningskörning och uppkörning. Inget annat.

Fattar att det är surt och jag förstår verkligen din frustration. Men jag tror inte riktigt det skulle bli så bra ifall inspektören ska behöva hålla på och göra massa bedömningar utifrån att folk väljer att köra upp på svårkörda hojar. Det är ju lite ens eget val.

Ska se om jag kan byta in den på blocket. Vad hade du för hoj på körprovet? För A kort menar jag.
Citera
2026-04-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ska se om jag kan byta in den på blocket. Vad hade du för hoj på körprovet? För A kort menar jag.
Minns inte exakt modell, men det var en rätt typisk körskolehoj, lite i stil med mt07. Lättviktig, lättkörd och med abs. Sen efter uppkörningen köpte jag en cruiser.
Citera
2026-04-30, 14:35
Medlem
Citat:
Minns inte exakt modell, men det var en rätt typisk körskolehoj, lite i stil med mt07. Lättviktig, lättkörd och med abs. Sen efter uppkörningen köpte jag en cruiser.

Tack, ska se vad det finns på blocket. Nog fel tid att köpa en lättkörd hoj nu i maj.

När jag började förra året fick jag veta att det är svårare med större hoj men att det går. Tänkte jag skulle nog behöver 5-10 extra timmar och slippa sälja och köpa en gång till, hade jag vetat att det är 100 gånger svårare och nästintill omöjligt hade jag köpt en bittiliten A hoj från början. Tycker 90% av manöverbanan är rent rån och har inget med verkligheten att göra. Bara broms och undanmanövern kan man få nytta av, allt annat är circuslek. SD la fram förslag förut att få bort lågfartsbanan och göra högfartsbanan mer realistisk, men såklart ingen lyssnade eller accepterade som vanligt.
Citera
2026-05-01, 07:15
Medlem
Det är inte bra planerat att försöka köra upp med en motorcykel man inte klarar av att hålla balansen på.
Att åka fort rakt fram kan en 7-åring utan erfarenhet göra.
Lär dig balansera med din tunga motorcykel innan du bokar uppkörning, eller köp en lättare motorcykel att träna på o köra upp med. Har du inte balansen så har du inget körkort, kort o gott.

Varför inte skriva in dig på en körskola om du ändå skall lägga minst 6000 kr på din uppkörning?
Citera
2026-05-03, 23:35
Medlem
Citat:
Tack, ska se vad det finns på blocket. Nog fel tid att köpa en lättkörd hoj nu i maj.

När jag började förra året fick jag veta att det är svårare med större hoj men att det går. Tänkte jag skulle nog behöver 5-10 extra timmar och slippa sälja och köpa en gång till, hade jag vetat att det är 100 gånger svårare och nästintill omöjligt hade jag köpt en bittiliten A hoj från början. Tycker 90% av manöverbanan är rent rån och har inget med verkligheten att göra. Bara broms och undanmanövern kan man få nytta av, allt annat är circuslek. SD la fram förslag förut att få bort lågfartsbanan och göra högfartsbanan mer realistisk, men såklart ingen lyssnade eller accepterade som vanligt.
Nja, håller inte med dig där. Ok, visst du har rätt i sak att exempelvis slalombanan inte motsvarar något reellt, men det är fortfarande en bra indikator på din tekniska förmåga att hantera svårare situationer. Det är lite samma med lågfartsbanan.

Kan däremot tycka att det är lite väl höga krav på den. Och jag tycker nog att det testet är mer lämpat som en obligatorisk utbildning snarare än att man ska testas i samband med uppkörningen. Eller kanske att om man klarar manöverbanan men kuggar trafiken så behöver man bara göra om trafiken.

Men det är stor skillnad mellan motorcykel och bil. När man kör motorcykel är teknisk skicklighet väldigt mycket viktigare.
Citera
2026-05-04, 11:21
Avslutad
Varför just MT-07? Det går minst lika bra att köra upp med en Suzuki Bandit 600, Honda CB650F/R, Kawasaki ER6-N, etc...

MT-07, även om det är en rolig hoj, verkar ha blivit någon sorts cancer. Man ser den överallt. Inte mig emot, men jösses, ni vet att det finns fler märken och modeller, va? Va?

Lycka till med lappen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in