2026-05-03, 14:53
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Detta är ett lysande exempel på determinism och fri vilja.
Älgarna kan bli förvirrade när de ska simma över Ångermanälven i ”Den stora älgvandringen”. Anledningen är de stora skillnaderna i vattennivåerna.

– Om älven ser väldigt annorlunda ut kan älgarna bli lite misstänksamma och inte vilja gå över, säger Åsa Widén som forskar på miljöåtgärder i reglerade vattendrag vid SLU.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/se-algarna-tveka-i-den-stora-algvandringen-vattennivaerna-forvirrar
Älgar står stilla i utvecklingen, de skapar ingenting nytt med sin vilja. Helt i linje med determinism.
Citera
2026-05-03, 16:53
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyNewLives
Älgar står stilla i utvecklingen, de skapar ingenting nytt med sin vilja. Helt i linje med determinism.

Antingen eller,. Eller blir så här
Tegmark beskriver fyra nivåer av sitt multiversum:
Nivå 1: En oändlig samling universum.
Nivå 2: Ett oändligt antal multiversa samlade.
Nivå 3: Ett nytt universum skapas för varje händelse som inträffar. Det finns således till exempel ett oändligt antal universum, där Sovjetunionen vann kalla kriget, där axelmakterna vann andra världskriget, eller rentav där centralmakterna vann första världskriget, och sedan olika universum för alternativa påföljder och påföljdernas påföljder. Ett universum, där dinosaurierna aldrig dog ut, är ett annat exempel.
Nivå 4: För varje sak som kunde ha hänt, så skapas det miljontals nya universum, alla med olika upplägg.
Klimatfrågan har även skildrats inom dessa hypoteser, där miljön är mer bevarad inom vissa universa, medan jorden redan eller nästan mött sin undergång inom andra.
Citera
2026-05-03, 20:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Mitt intresse för att diskutera med dig är begränsat. Eftersom du inte diskuterar. Svarar inte på argument, verkar inte läsa vad man skriver utan upprepar om igen samma haranger: (FB) Fri vilja - samlingstråd

Men vi testar väl igen då.

Du har upprepat ett antal gånger att min "definition" av fri vilja är orimlig. Ok. Kan det preciseras vad som närmare bestämt är orimligt med att för att kalla något fri vilja kräva att detta kan generera ansvar annat än praktiskt sådant och kunna innebära att klander och beröm ska kunna förtjänas? Varför påpekar du att den inriktning du förespråkar renderar ansvar för den handlande om den saken är orimlig?

Jag tror inte att viljan blir fri om den saknar orsak. Inte heller att det är för saken relevant i vilka doser och på vilka nivåer tillvaron är deterministisk eller indeterministisk. Kalla det global inkompatibilism.

Jag håller med om att har människan fri vilja, så kan en AI få det. Vilket kan illustrera saken. Designa två AI med mänsklig kapacitet, men med lite olika konfigurationer. Bombardera dessa två med intentioner och impulser. Vilka processas genom dessa båda konfigurationer med exempelvis olika grad av förmåga att inhibera impulser. Den ena AI:n får beröm för att ha avstått en frestelse och den andra får ett straff efter att ha begått ett missdåd.

Den grundläggande frågan är om någondera faktiskt förtjänade behandlingen?

Hur "faller" så kallad hård determinism, det vill säga inkompatibilism, i och med detta?

Som påpekats, den determinism som förutsätts i enlighet inkompatibilism skiljer sig inte från den som antas enligt den kompatibilism du torgför.

Även om jag inte begriper skälet till att debatten determinism - indeterminism ständigt återkommer i frågan fri vilja så kan man måhända våga formulera saken som att på relevant nivå är tillvaron tillräckligt regelbunden och förutsägbar för att kunna behandlas som om den vore deterministisk.
Har du ett begränsat intresse av att diskutera med Malmoepag (eller någon annan) tycker jag absolut att du bör fundera på om det är värt din tid och energi att skriva mer till honom. Finns ju så mycket annat som du skulle kunna välja att göra istället. T ex läsa någon intressant eller spännande bok, kolla på någon kul film på netflix, krama om någon du tycker om, träna på gymmet, lyssna på något vackert stycke av Rachmaninoff på spotify, eller kanske bara kasta bort tiden på att se en massa reels.. Valet är ju fritt och ditt, välj något du faktiskt gillar att göra.

Och ja, jag gör rätt ofta så själv. Finns inga måsten i att svara. Ett ickesvar är inte att erkänna sig besegrad, det är ett aktivt och fritt val till att göra något annat med det värdefullaste vi har, dvs vår begränsade livstid.

Du är ju inte en AI som måste svara på en prompt.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-03 kl. 20:38.
Citera
2026-05-03, 21:02
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag känner att vi börjar komma till en punkt av ordning i tråden av konsensus Vi får se om vi kan få behålla den.
Citera
2026-05-04, 09:25
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har du ett begränsat intresse av att diskutera med Malmoepag (eller någon annan) tycker jag absolut att du bör fundera på om det är värt din tid och energi att skriva mer till honom. Finns ju så mycket annat som du skulle kunna välja att göra istället. T ex läsa någon intressant eller spännande bok, kolla på någon kul film på netflix, krama om någon du tycker om, träna på gymmet, lyssna på något vackert stycke av Rachmaninoff på spotify, eller kanske bara kasta bort tiden på att se en massa reels.. Valet är ju fritt och ditt, välj något du faktiskt gillar att göra.

Och ja, jag gör rätt ofta så själv. Finns inga måsten i att svara. Ett ickesvar är inte att erkänna sig besegrad, det är ett aktivt och fritt val till att göra något annat med det värdefullaste vi har, dvs vår begränsade livstid.

App app app vi kan bara bevisa att vi aktiverar ett beteende men vi kan ej bevisa att vi aktiverar ett beteende pga fri vilja. Att vi upplever det som att vi gör det av fri vilja är ogiltigt som bevis 😜
Citera
2026-05-04, 10:11
Medlem
HappyNewLivess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
App app app vi kan bara bevisa att vi aktiverar ett beteende men vi kan ej bevisa att vi aktiverar ett beteende pga fri vilja. Att vi upplever det som att vi gör det av fri vilja är ogiltigt som bevis 😜
Att vi inte är filosofiska zombier är iallafall ett halvt bevis för fri vilja. Vetenskap bevisar ingenting.
Citera
2026-05-04, 10:30
Medlem
Citat:

Vi kan inte bevis om ägg är nyttigt eller farligt att äta så att vi skulle kunna bevisa detta är en utopi.

Det är ingen slump att både vetenskap och filosofi behövs. Vetenskapen kan beskriva hur saker fungerar, filosofin vad detta innebär.

Men visst många vill ha en ”bibel” att leta svar i.
Citera
2026-05-04, 10:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ser man tillbaka så har jag svarat på dina frågor, däremot har jag inte fått något tydligt svar på varför mina argument skulle brista. Men vi provar igen.

Anledningen till att din definition av fri vilja är orimlig kortfattat:

Den kräver omöjlig, orsakslös kontroll
missförstår vad vi menar med att “kunna göra annorlunda”
ignorerar den praktiska frihet vi faktiskt har

Det hoppas flera steg framåt på en gång och definitionen avfärdas med argumentet att den verkar göra fri vilja omöjlig och inte av skälet att något av de krav den ställer på något för att kalla det fri vilja i sig är ohållbart eller irrelevant.

Så om man till att börja med håller sig kvar vid ruta ett och bedömer kraven för att kalla något för fri vilja. I detta fall att det kan rendera ansvar och att det kan innebära att klander respektive beröm kan förtjänas (detta på något annat vis än som instrumentella nyttoinsatser).

Om man bortser från allt annat, vad är orimligt med dessa krav?

Citat:
Du attackerar en överdriven version av fri vilja som ingen egentligen behöver:
En sorts “gudalik” frihet utan orsaker, jämför med Dennett citatet jag använt tidigare:

“The varieties of free will worth wanting.”

När det gäller ansvar så följer den med vår förmåga att fatta beslut.

Vi är inte utanför kausaliteten
Vi är en viktig del av den.

Vi är rationella, lärande och skälkänsliga varelser
som kan påverkas och påverka vårt eget beteende över tid

Vi är ansvarig inte för att vi skapade oss själv, utan för att våra handlingar går genom oss som en tänkande och påverkbar agent.

Fri vilja och ansvar är inte något man har eller saknar, utan något man har mer eller mindre av.

Din fråga om AI:n förtjänar straff eller belöning är inget jag anser kopplat till vår fria vilja eller vårt ansvar. De är mer praktiska verktyg för att främja framtida beteende.

Det finns ingen tydlig linje gällande ansvar och att kunna förtjäna straff osv, utan det svajas fram och tillbaka. En så otydlig ståndpunkt är svår att bemöta. Om du nu intagit positionen att ansvar och möjlighet att förtjäna straff/beröm inte finns utan enbart handlar om nytta, så är våra uppfattningar i avgörande avseenden närmast ekvivalenta.

Man kan inte särskilja ansvar från möjlighet att kunna förtjäna beröm, straff osv. Oaktat det, så formulerar jag om AI-exemplet för att återigen försöka bena ut din ståndpunkt:

Designa en AI med mänsklig kapacitet och lite varierande förmågor. Låt den ta intryck av en slumpvist vald miljö den placeras i. Bombardera den därefter med varjehanda intentioner och impulser. Är AI:n ansvarig när det system den försetts med inte lyckas inhibera något den borde ha gjort?

Citat:
”tillvaron tillräckligt regelbunden och förutsägbar för att kunna behandlas som om den vore deterministisk.” Det var faktiskt min poäng även om den kanske inte framgick.
Allt måste inte vara digitalt, allt eller inget.
Precis som med vår fria vilja och vårt ansvar.

Jag håller med om att om fri vilja och ansvarighet funnes, så hade detta vilat på egenskaper som återfunnits längs ett kontinuum.
Citera
2026-05-04, 11:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Ja, det är riktigt att jag just nu skulle kunna företa mig en hel uppsjö olika saker och att en av dessa blir fallet. Hur detta ska förstås i relation till fri vilja är inte så lätt att utröna.

Man får börja med att precisera vad man närmare bestämt avser med "fri vilja". För att därefter skissa på hur detta realiseras. Att bara informera om att fri vilja finns leder nog inte så långt. Så, hur preciserar du saken?

Jag tycker, för övrigt, att man bör svara på argument, frågor och invändningar. En annan sak är att ge upp meningsutbyten när de inte längre framstår som fruktbara.

Läsa en bok var ju ett bra tips. En som ligger halvläst är Freedom and Belief av Galen Strawson. Kan vara värd att nämna i denna tråd (och det inte av skälet att jag delar författarens uppfattning i frågan).
Citera
2026-05-04, 12:22
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Vi kan inte bevis om ägg är nyttigt eller farligt att äta så att vi skulle kunna bevisa detta är en utopi.

Det är ingen slump att både vetenskap och filosofi behövs. Vetenskapen kan beskriva hur saker fungerar, filosofin vad detta innebär.

Men visst många vill ha en ”bibel” att leta svar i.

Ja precis så det enda ärliga är att erkänna att vi inte vet om vi har fri vilja eller inte. Utan bevis så återstår bara en persons eller en grupps övertygelse, vilket inte räcker för att avgöra frågan.
Citera
2026-05-04, 15:09
Medlem
Citat:
Ja precis så det enda ärliga är att erkänna att vi inte vet om vi har fri vilja eller inte. Utan bevis så återstår bara en persons eller en grupps övertygelse, vilket inte räcker för att avgöra frågan.
Att det inte går att hitta några bevis är vad som kan förväntas om det inte finns något att hitta.

Ockhams rakkniv säger att vi inte skall anta fler fenomen än vad som krävs för att förklara våra observationer. Den som är kedjad är inte fri och behövs inte kedjan för att förklara något annat så skall vi utgå från att den inte existerar.

Om jag går en promenad där jag håller min hund i ett koppel så är kopplet en kedja som gör att hunden inte är fri. Nu är min hund sådan att den följer med mig även om jag lämnar kopplet hemma, vilket jag själv tror på att hunden helt enkelt tycker det är roligare att gå i mitt sällskap än att gå själv. Det finns säkert andra som anser att det finns ett osynligt koppel som gör att hunden tvingas gå i mitt sällskap, men där faller det på den som hävdar detta att bevisa att ett sådant koppel existerar. Hur skulle jag ens om det är fel kunna motbevisa ett påstående som inte är tillräckligt konkret för att kunna falsifieras?

Den som hävdar att hunden på något sätt skulle tvingas följa med därför att universum är deterministiskt missförstår gravt hur kausalitet fungerar. Visste jag tillräckligt mycket om hunden och promenadvägen så kanske jag skulle kunna räkna ut i förväg hur hunden skulle gå, dock följer av Turings haltproblem att förkunskap om vad hunden kommer att välja av princip inte kan utgöra indata när vi räknar ut svaret. Först måste vi räkna ut vad hunden kommer att göra, sedan vet vi svaret. Skall vi vidare räkna ut universums framtid så måste vi först räkna ut hur hunden skall gå, sedan hur universums framtid kommer att se ut. I den ordningen och inte tvärtom. Därav beror universums framtid på hur hunden väljer att gå, men hundens val beror inte på universums framtid. Hundens val kan bara bero på hur hunden själv fungerar och hur promenadvägen ser ut, inte på om universum är deterministiskt eller inte.

Så utan bevis är frågan redan avgjord så långt det går att avgöra saker vetenskapligt.
Senast redigerad av WbZV 2026-05-04 kl. 15:24.
Citera
2026-05-04, 15:51
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Att det inte går att hitta några bevis är vad som kan förväntas om det inte finns något att hitta.

Ockhams rakkniv säger att vi inte skall anta fler fenomen än vad som krävs för att förklara våra observationer. Den som är kedjad är inte fri och behövs inte kedjan för att förklara något annat så skall vi utgå från att den inte existerar.

Om jag går en promenad där jag håller min hund i ett koppel så är kopplet en kedja som gör att hunden inte är fri. Nu är min hund sådan att den följer med mig även om jag lämnar kopplet hemma, vilket jag själv tror på att hunden helt enkelt tycker det är roligare att gå i mitt sällskap än att gå själv. Det finns säkert andra som anser att det finns ett osynligt koppel som gör att hunden tvingas gå i mitt sällskap, men där faller det på den som hävdar detta att bevisa att ett sådant koppel existerar. Hur skulle jag ens om det är fel kunna motbevisa ett påstående som inte är tillräckligt konkret för att kunna falsifieras?

Den som hävdar att hunden på något sätt skulle tvingas följa med därför att universum är deterministiskt missförstår gravt hur kausalitet fungerar. Visste jag tillräckligt mycket om hunden och promenadvägen så kanske jag skulle kunna räkna ut i förväg hur hunden skulle gå, dock följer av Turings haltproblem att förkunskap om vad hunden kommer att välja av princip inte kan utgöra indata när vi räknar ut svaret. Först måste vi räkna ut vad hunden kommer att göra, sedan vet vi svaret. Skall vi vidare räkna ut universums framtid så måste vi först räkna ut hur hunden skall gå, sedan hur universums framtid kommer att se ut. I den ordningen och inte tvärtom. Därav beror universums framtid på hur hunden väljer att gå, men hundens val beror inte på universums framtid. Hundens val kan bara bero på hur hunden själv fungerar och hur promenadvägen ser ut, inte på om universum är deterministiskt eller inte.

Så utan bevis är frågan redan avgjord så långt det går att avgöra saker vetenskapligt.

Ja det verkar vara omöjligt att bevisa att vi har fri vilja med vetenskap. Jag lever mitt liv som om jag har fri vilja och det räcker för mig. Det är upplevelsen som räknas 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in