Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Ser man tillbaka så har jag svarat på dina frågor, däremot har jag inte fått något tydligt svar på varför mina argument skulle brista. Men vi provar igen.
Anledningen till att din definition av fri vilja är orimlig kortfattat:
Den kräver omöjlig, orsakslös kontroll
missförstår vad vi menar med att “kunna göra annorlunda”
ignorerar den praktiska frihet vi faktiskt har
Det hoppas flera steg framåt på en gång och definitionen avfärdas med argumentet att den verkar göra fri vilja omöjlig och inte av skälet att något av de krav den ställer på något för att kalla det fri vilja i sig är ohållbart eller irrelevant.
Så om man till att börja med håller sig kvar vid ruta ett och bedömer kraven för att kalla något för fri vilja. I detta fall att det kan rendera ansvar och att det kan innebära att klander respektive beröm kan förtjänas (detta på något annat vis än som instrumentella nyttoinsatser).
Om man bortser från allt annat, vad är orimligt med dessa krav?
Citat:
Du attackerar en överdriven version av fri vilja som ingen egentligen behöver:
En sorts “gudalik” frihet utan orsaker, jämför med Dennett citatet jag använt tidigare:
“The varieties of free will worth wanting.”
När det gäller ansvar så följer den med vår förmåga att fatta beslut.
Vi är inte utanför kausaliteten
Vi är en viktig del av den.
Vi är rationella, lärande och skälkänsliga varelser
som kan påverkas och påverka vårt eget beteende över tid
Vi är ansvarig inte för att vi skapade oss själv, utan för att våra handlingar går genom oss som en tänkande och påverkbar agent.
Fri vilja och ansvar är inte något man har eller saknar, utan något man har mer eller mindre av.
Din fråga om AI:n förtjänar straff eller belöning är inget jag anser kopplat till vår fria vilja eller vårt ansvar. De är mer praktiska verktyg för att främja framtida beteende.
Det finns ingen tydlig linje gällande ansvar och att kunna förtjäna straff osv, utan det svajas fram och tillbaka. En så otydlig ståndpunkt är svår att bemöta. Om du nu intagit positionen att ansvar och möjlighet att förtjäna straff/beröm inte finns utan enbart handlar om nytta, så är våra uppfattningar i avgörande avseenden närmast ekvivalenta.
Man kan inte särskilja ansvar från möjlighet att kunna förtjäna beröm, straff osv. Oaktat det, så formulerar jag om AI-exemplet för att återigen försöka bena ut din ståndpunkt:
Designa en AI med mänsklig kapacitet och lite varierande förmågor. Låt den ta intryck av en slumpvist vald miljö den placeras i. Bombardera den därefter med varjehanda intentioner och impulser. Är AI:n
ansvarig när det system den försetts med inte lyckas inhibera något den borde ha gjort?
Citat:
”tillvaron tillräckligt regelbunden och förutsägbar för att kunna behandlas som om den vore deterministisk.” Det var faktiskt min poäng även om den kanske inte framgick.
Allt måste inte vara digitalt, allt eller inget.
Precis som med vår fria vilja och vårt ansvar.
Jag håller med om att
om fri vilja och ansvarighet funnes, så hade detta vilat på egenskaper som återfunnits längs ett kontinuum.