2026-05-02, 14:16
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
https://www.dn.se/ekonomi/han-kopte-en-elbil-for-priset-av-en-utelunch/

https://www.dn.se/ekonomi/sa-blir-nya-elbilspremien-allt-du-behover-veta-for-att-gora-klipp/

"Elbilspremien gör det möjligt att få bidrag för bilar som kostar från 64 800 kronor till 450 000 kronor.
Robin valde det billigaste han kunde hitta på blocket, en svart Renault Zoe av årsmodell 2014 som fanns i Göteborg. Priset 64 900 kronor – en hundring mer än det lägsta elbilsstödet. Det innebär i praktiken att Robin Lindberg köpt en elbil för en hundralapp".

"Den förhållandevis korta räckvidden blev dock en utmaning när bilen skulle köras hem till Trönö. En resa på cirka 60 mil krävde många laddningar och tog 20 timmar. Värmen fick vara avstängd under färden för att spara på elen i batteriet.
Med bilen väl hemma blev det en nervös väntan på att Naturvårdsverket skulle bli klara med pappersarbetet.
– Det tog sin tid, lite ont i magen hann jag allt få. Men förra veckan blev det klart med utbetalningen, berättar Robin.
Nu får han 1 300 kronor i månaden i 36 månader, plus ett startbidrag på 18 000 kronor".

Förutsatt att man uppfyller kriterierna kan man alltså from nu kvittera ut en gratisbil genom statens försorg iom de sjunkande begpriserna på elbilar.
Vem sade att det inte fanns några gratisluncher?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-02 kl. 14:26.
Citera
2026-05-02, 14:21
Medlem
Jag gissar att alla Renault Zoe 2014 kommer att skjuta iväg i pris nu
Citera
2026-05-02, 14:24
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Har mina skattepengar gått till en bil åt Robin istället för sjukvård?
Citera
2026-05-02, 14:28
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Naturvårdsverket är i alla fall glada över att sponsra de särskilt utvalda hushållen med våra skattepengar.
"Vi är positiva till att det börjar finnas fler billiga begagnade elbilar. Det ökar möjligheten för hushåll med små marginaler att välja elbil, säger Elin Hall, Naturvårdsverket".

Känns inte som stödet är helt genomtänkt, kan inte finnas speciellt många i sverige som inte har råd att lägga 64 900 kronor på en bil.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-02 kl. 14:41.
Citera
2026-05-02, 15:19
Medlem
Loikkaris avatar
Låter otroligt att bidraget beviljas för en begagnat bil, utan att lämna in en som drivs fosilbaserat energi. Vad händer om bilen blir obrukbar, avställt, stulen? Rullar bidragen in till kontot anyway? Det går inte läsa DN:s artiklar, betalmur på båda.
Citera
2026-05-02, 16:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul

Robins bilval har minskat behovet av sjukvård.
Hade han satsat på avgasbil hade sjukvårdsbehovet ökat.
Citera
2026-05-02, 16:42
Medlem
Ännu ett misslyckande från Tidölaget. Naturligtvis borde man ha begränsat premien så att den bara skulle täcka upp till X% av köpeskillingen. Jävla amatörer alltså.
Citera
2026-05-02, 16:44
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja jo. Men så måste han köra en Zoe från 2014 med kasst batteripack.

Eller så låter han den står och håvar in dina skattepengar bara.
Citera
2026-05-02, 17:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Eller så låter han den står och håvar in dina skattepengar bara.
Ja, men dom allra flesta människor är inte den sortens rövhål som du verkar vara, så det tror jag inte.
Citera
2026-05-02, 17:26
Medlem
Låter som bidraget gör det som det ska?
Gör så att fattiga människor skaffar en elbil. Vad är problemet?
Citera
2026-05-02, 17:35
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Låter som bidraget gör det som det ska?
Gör så att fattiga människor skaffar en elbil. Vad är problemet?
Att människor som inte uppfyller kriteriet men inte heller har det så fett är med och sponsrar.
Vore minst lika bra för miljön om staten hjälpte folk med större ekonomiska resurser att leva mer klimatmart som att downsiza boendet, minska bilåkandet, dra ner på flygandet, äta mindre oxfilé etc.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-05-02 kl. 17:42.
Citera
2026-05-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Att människor som inte uppfyller kriteriet men inte heller har det så fett är med och sponsrar.
Vore minst lika bra för miljön om staten hjälpte rika att leva mer klimatmart som att downsiza boendet, dra ner på flygandet, äta mindre oxfilé etc.
Så kan det vara, men här blev resultatet att en person som inte haft råd med elbil skaffade en elbil. Så jag tycker detta uppfyller syftet. Sen om man är emot elbilar eller bidrag är väl en annan fråga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in