https://www.dn.se/ekonomi/han-kopte-en-elbil-for-priset-av-en-utelunch/
https://www.dn.se/ekonomi/sa-blir-nya-elbilspremien-allt-du-behover-veta-for-att-gora-klipp/
"Elbilspremien gör det möjligt att få bidrag för bilar som kostar från 64 800 kronor till 450 000 kronor.
Robin valde det billigaste han kunde hitta på blocket, en svart Renault Zoe av årsmodell 2014 som fanns i Göteborg. Priset 64 900 kronor – en hundring mer än det lägsta elbilsstödet. Det innebär i praktiken att Robin Lindberg köpt en elbil för en hundralapp".
"Den förhållandevis korta räckvidden blev dock en utmaning när bilen skulle köras hem till Trönö. En resa på cirka 60 mil krävde många laddningar och tog 20 timmar. Värmen fick vara avstängd under färden för att spara på elen i batteriet.
Med bilen väl hemma blev det en nervös väntan på att Naturvårdsverket skulle bli klara med pappersarbetet.
– Det tog sin tid, lite ont i magen hann jag allt få. Men förra veckan blev det klart med utbetalningen, berättar Robin.
Nu får han 1 300 kronor i månaden i 36 månader, plus ett startbidrag på 18 000 kronor".
Förutsatt att man uppfyller kriterierna kan man alltså from nu kvittera ut en gratisbil genom statens försorg iom de sjunkande begpriserna på elbilar.
Vem sade att det inte fanns några gratisluncher?