2026-04-27, 01:18
Medlem
Jag har beställt semilagliga saker som skickats med postNL flera ggr och senast för ca en månad sedan, och det har alltid tagit 2-3 veckor och spårningen har varit kass.
Citera
2026-04-27, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Tidigare år har det skett runt 20 000 beslag årligen. Oklart om det har publicerats några siffor för 2025 men någon ökning lär det knappast vara tal om.

Enligt Polisens egna uppskattning skickas 1-2 miljoner knarkbrev i inrikesposten varje år.

Det ger en genomsnittlig upptäcktsrisk över året på 1-2%.

Risken varierar åt endera håll beroende på faktorer som:

- Vilken säljaren är,
- Mängd och sorts narkotika

Ett par hundra personer döms varje år för brottet försök till narkotikabrott eller försök till ringa narkotikabrott.

De har ofta erkänt men döms ibland mot sitt nekande eftersom bevis finns i form av kryptoköp, spår i mobiltelefonen eller att de har gjort så många beställningar att domstolen tycker det är osannolikt att någon annan än adressaten skulle ha beställt brevet.

För den som beställer ett enstaka knarkbrev är risken att dömas för det därmed mycket låg, långt under 0,5%. Fortsätter man att beställa regelbudet ökar den risken exponentiellt.

För den som absolut inte vill dömas är det alltså en dum idé att fortsätta beställa narkotika på posten regelbundet. Särskilt efter ett, två eller flera beslag. Den som inte har något att förlora på en dom kan naturligtvis skita i vilket.

Tack för ett vettigt inlägg i tråden!

Folk är verkligen nojjiga att beställa nuförtiden. Visst risken är högre nu än förr i tiden. Men risken är forfarande försummande liten att brevet beslagtas, om man nu beställer av seriösa säljare(som förvisso är få, men de finns).
Citera
2026-04-27, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Jag har beställt semilagliga saker som skickats med postNL flera ggr och senast för ca en månad sedan, och det har alltid tagit 2-3 veckor och spårningen har varit kass.

Hur menar du kass då? För hos mig så har det inte uppdaterats överhuvudtaget sedan PostNL tog emot paketet den 15 april... det står bara received preparing for shipment
Citera
2026-04-27, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
Hur menar du kass då? För hos mig så har det inte uppdaterats överhuvudtaget sedan PostNL tog emot paketet den 15 april... det står bara received preparing for shipment
Om jag fattat rätt så kan det ta runt en vecka innan dom plockar upp paketet hos butiken och sen ytterligare en vecka för att köra den till Sverige. Har köpt gräsfrön och svampodlingsboxar så har själv varit sjukt nojig men det har alltid kommit fram ändå och har inte öppnats av tullen.
Citera
2026-04-27, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaFIare
Nope…de hävdar att det verkar som att den kommit bort i transport. Vore isåfall det andra komp-utskicket som försvunnit, totalt alltså tredje paketet på samma beställning. Lol.

Antar du inte heller fått?

Citat:
Ursprungligen postat av KristianLiv
Ne fick inte heller nåt. PostNL är riktigt jävla konstigt. Fattar ingenting, skiten trackar ju ingenting.

Men ja de svarade mitt mail också att det verkar försvunnit under transporten men tror inte riktigt på det. Hur stor är sannolikheten både mitt och ditt försvinner, beställda samma dag osv... tror mer på de som jobbar på PostNL att det mest sannolikt är påväg men att det inte scannas eftersom det mer är ett brev.

Tur jag trappade ner som fan innan och delat upp doserna, misstänkte att det skulle vara något skumt med detta fraktbolag

Skickar de fortfarande med firman som avsändare? Tänker inte beställa ett skit förrän de åtgärdat en sån simpel idiotgrej.
Citera
2026-04-29, 18:43
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av savecannabis
Eller så var det hjärndött av er att sitta och skriva exakt när det skickades, vilket fraktbolag, ringa fram och tillbaka till fraktbolaget, skriva när det sagts ankomma....från vilket företag!!! (lätt lista ut)...listan fortsätter....?

Fraktbolagen har ett direkt samarbete med både tullen och polisen. Samt att ni kriver allt offentligt. Tänk efter nästa gång va

Ta inte i nu va!

Ja, du har säkert polare som "jobbar" men just det här eller känner någon som känner någon. I alla fall, det är långt i från som du säger. De som sitter och klarerar på fraktbolagen skiter i vad det är i paketet, de vill bara att skiten försvinner från deras klarering dvs. de sitter inte och kollar och samarbetar med polisen och ringer och golar så fort ett suspekt paket kommer deras väg. Det finns riktlinjer, ja det finns det. Om något är uppenbart och jävligt fel så kontaktar man sin förman... eller att det passerar en en röntgen och där med att någon höjer på ögonbrynen men den har man för säkerhetsskäl... inte för att leta efter en stackars ynglings MDMA, det är tullens jobb inte fraktbolagens.

Det är som att Volvo ska ringa snuten för man kan se i sin datalogg att Leffe har kört för fort med sin Volvo 240 Turbo
Citera
2026-04-30, 02:14
Medlem
Irriterande när man beställt, och man sedan kommer på att det är Valborg och skit. Så ingen postutdelning för mig på 5 dagar.

Beställde i Söndags, och brukar alltid få på 24-48 timmar. Men icke denna gång. Fan, hatar när det ska ligga hos posten över långhelger.

Bajs!

Skulle varit utdelning måndag-onsdag-Fredag denna vecka. Men även nästa vecka är det utdelning Mån-Ons-Fre.

Någon som vet varför det blir så? Det ska ju vara utdelning Tis-Tors? Ändras sånt pga långhelger?
Senast redigerad av blaha95 2026-04-30 kl. 02:48.
Citera
2026-04-30, 06:01
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastuvurpa
Ta inte i nu va!

Ja, du har säkert polare som "jobbar" men just det här eller känner någon som känner någon. I alla fall, det är långt i från som du säger. De som sitter och klarerar på fraktbolagen skiter i vad det är i paketet, de vill bara att skiten försvinner från deras klarering dvs. de sitter inte och kollar och samarbetar med polisen och ringer och golar så fort ett suspekt paket kommer deras väg. Det finns riktlinjer, ja det finns det. Om något är uppenbart och jävligt fel så kontaktar man sin förman... eller att det passerar en en röntgen och där med att någon höjer på ögonbrynen men den har man för säkerhetsskäl... inte för att leta efter en stackars ynglings MDMA, det är tullens jobb inte fraktbolagens.

Det är som att Volvo ska ringa snuten för man kan se i sin datalogg att Leffe har kört för fort med sin Volvo 240 Turbo
Där har du väldigt fel, och jag känner inte "någon som jobbar eller har en kompis som jobbar" där, jag jobbar med det själv....och alla dom stora speditörerna jobbar aktivt med tull och polis, så jo...vi letar efter "en stackars ynglings MDMA aktivt.
Citera
2026-04-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Irriterande när man beställt, och man sedan kommer på att det är Valborg och skit. Så ingen postutdelning för mig på 5 dagar.

Beställde i Söndags, och brukar alltid få på 24-48 timmar. Men icke denna gång. Fan, hatar när det ska ligga hos posten över långhelger.

Bajs!

Skulle varit utdelning måndag-onsdag-Fredag denna vecka. Men även nästa vecka är det utdelning Mån-Ons-Fre.

Någon som vet varför det blir så? Det ska ju vara utdelning Tis-Tors? Ändras sånt pga långhelger?

Får du Tisdag och Torsdag denna veckan får du post idag mannen.. 👍🏼 Kolla PN hemsida bara..
Annars e d lite segare ja, hatar det själv oxå dessa förbannade helger om man väntar..
Senast redigerad av SlimMadness83 2026-04-30 kl. 08:26.
Citera
2026-04-30, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlimMadness83
Får du Tisdag och Torsdag denna veckan får du post idag mannen.. 👍🏼 Kolla PN hemsida bara..
Annars e d lite segare ja, hatar det själv oxå dessa förbannade helger om man väntar..

Jag har kollat på PNs hemsida. Denna vecka var det utdelning 27e(mån) och 29e(ons) och Fredag är röd dag.

Nästa utdelning står det är 4e maj, vilket är en måndag. Visst är det konstigt?

Alltså även Mån-Ons-Fre nästa vecka? Det kan inte stämma va?

Extra jobbigt när man alltid fått på 24-48h av denna vendorn tidigare.
Senast redigerad av blaha95 2026-04-30 kl. 14:26.
Citera
2026-04-30, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Jag har kollat på PNs hemsida. Denna vecka var det utdelning 27e(mån) och 29e(ons) och Fredag är röd dag.

Nästa utdelning står det är 4e maj, vilket är en måndag. Visst är det konstigt?

Alltså även Mån-Ons-Fre nästa vecka? Det kan inte stämma va?

Extra jobbigt när man alltid fått på 24-48h av denna vendorn tidigare.
Att det blir mån-ons-fre även nästa vecka antar jag beror på att det bara blev utdelning två dagar den här veckan i och med röd dag imorgon. Det som står på PostNords hemsida kan du nog utgå ifrån stämmer. Så förhoppningsvis får du dina grejer på måndag.
Citera
2026-05-01, 09:30
Medlem
Bastuvurpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Där har du väldigt fel, och jag känner inte "någon som jobbar eller har en kompis som jobbar" där, jag jobbar med det själv....och alla dom stora speditörerna jobbar aktivt med tull och polis, så jo...vi letar efter "en stackars ynglings MDMA aktivt.

Spännande! Jag med...
Vi har inga som helst direktiv som säger att vi ska göra det. Då ingen av oss är varken polis eller tullare och där med finns det ingen kunskap i avgöra dvs. "leta" efter saker. Det är om det är något uppenbart dvs. paket som skramlar piller och inte har någon typisk medicinsk avsändare (vad det nu är) eller... ja, en suspekt odör! I övrigt så åker de vidare bara för jag eller vi är helt ointresserade av paketet och dess innehåll och behöver inte vara det heller

Så kolla vad som gäller i stället för att leka hitta på tullare och tro att du behöver hitta dessa paket för det låter som du gick i fällan av att det är något ni måste
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in