Kriminalitet har följt människan som en skugga sedan civilisationens gryning och troligen ännu tidigare. Idag kostar hanteringen av kriminella och kriminella handlingar flera miljarder varje år. Det handlar om brottsförebyggande åtgärder, materiell förstörelse, rättegångskostnader, vård av offer med PTSD, polis, fängelsevistelse, vårdprogram av olika slag. Ändå är det en relativt liten grupp människor som ägnar sig åt brott mer eller mindre regelbundet. Det jag undrar är om det finns något alternativ till den nuvarande ordningen? Dessa enorma summor hade ju kunnat användas till positiva saker såsom forskning, utbildning, vård, försvar etcetera. Historiskt har vi haft avrättningar men det verkade ha ganska liten inverkan på brott generellt. Kriminella tänker inte riktigt enligt det mönster de flesta benämner som sunt förnuft. Statiskt sett löner det sig faktiskt inte att begå brott. Förr eller senare åker de fast för något. Ändå ser de sig lite som övermänniskor som inte vill eller kan leva som andra. De är väldigt nu-orienterade, har svårt att planera och vill inte "rätta in sig i ledet".
Vad kan vi göra för att komma ifrån den här till synes oändliga cykeln? Det finns forskning som rätt tydligt visar att brottslighet är kopplad till olika genetiska anlag för till exempel antisocial personlighetsstörning och narcissism. (ADHD är också vanligt förekommande bland kriminella men medicineras i allt högre grad med hyfsat gott resultat.) Bör man vara mer aktiv från samhällets sida i att bedöma vilka anlag som är lämpliga att föras vidare?
Jag är medveten om att detta är ett starkt tabuämne som många nästan ryggmärgsmässigt provoceras av - man föreställer sig alla möjliga dystopiska scenarier - men är det bättre att inte göra någonting? Ett samhälle är mer en bara summan av alla individer. Ett samhälle har agens precis som individer. Är det inte dags att faktiskt försöka göra något åt problemet istället för att bara låta det fortsätta? Är det inte att betrakta som oaktsamhet att INTE göra något utifrån den kunskap vi faktiskt har?
Jag är intresserad av ett brett filosofiskt perspektiv på detta, inte bara ur brottsbekämpningsperspektiv. Vad skulle kunna vara negativt för samhället med att välja bort vissa anlag man vet med stor sannolikhet leder till kriminellt beteende?
Vad kan vi göra för att komma ifrån den här till synes oändliga cykeln? Det finns forskning som rätt tydligt visar att brottslighet är kopplad till olika genetiska anlag för till exempel antisocial personlighetsstörning och narcissism. (ADHD är också vanligt förekommande bland kriminella men medicineras i allt högre grad med hyfsat gott resultat.) Bör man vara mer aktiv från samhällets sida i att bedöma vilka anlag som är lämpliga att föras vidare?
Jag är medveten om att detta är ett starkt tabuämne som många nästan ryggmärgsmässigt provoceras av - man föreställer sig alla möjliga dystopiska scenarier - men är det bättre att inte göra någonting? Ett samhälle är mer en bara summan av alla individer. Ett samhälle har agens precis som individer. Är det inte dags att faktiskt försöka göra något åt problemet istället för att bara låta det fortsätta? Är det inte att betrakta som oaktsamhet att INTE göra något utifrån den kunskap vi faktiskt har?
Jag är intresserad av ett brett filosofiskt perspektiv på detta, inte bara ur brottsbekämpningsperspektiv. Vad skulle kunna vara negativt för samhället med att välja bort vissa anlag man vet med stor sannolikhet leder till kriminellt beteende?