2026-03-23, 18:43
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag tog med tre olika artiklar så du kan läsa vilken vinkling du vill.

Bbc som bara lite pliktskyldigt nämner bakgrund historien och times of Israel som beskriver mer ingående vad som skett.

Händelsen är en reaktion på en död kille.

Det du tar upp är ett underliggande problem eller Palestiniers motiv inte vad som utlöste just denna situationen.
Du försöker förminska det här till en hämndaktion över en trafikolycka.

Det står i artiklarna att Israeliska bosättare har inskränkt sig mer och mer in i västbanken med våld.

Du är väldigt uppenbar.
Citera
2026-03-23, 18:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du försöker förminska det här till en hämndaktion över en trafikolycka.

Det står i artiklarna att Israeliska bosättare har inskränkt sig mer och mer in i västbanken med våld.

Du är väldigt uppenbar.
Lika uppenbar som du, som inte ens nämnde vad som utlöste situationen?

Jag skrev enbart för att nyansera det du skrev och ta med det som du så uppenbart utlämnade.

Jag har hela tiden skrivit att vi inte vet om de Israeliska killen dödades med flit eller inte. Samt att allt är trasigt.

Du kallar enbart döds på körningen för trafikolycka.

Du skriver att det är typiskt bosättar våld. Men blundar för att det är lika typiskt med Palestinier som kör på Israeler med flit. För det ser vi också väldigt ofta.

Enligt mig, är allt illa. Men tycker du det också?
Citera
2026-03-23, 18:52
Avstängd
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Lika uppenbar som du, som inte ens nämnde vad som utlöste situationen?

Jag skrev enbart för att nyansera det du skrev och ta med det som du så uppenbart utlämnade.

Jag har hela tiden skrivit att vi inte vet om de Israeliska killen dödades med flit eller inte. Samt att allt är trasigt.

Du kallar enbart döds på körningen för trafikolycka.

Du skriver att det är typiskt bosättar våld. Men blundar för att det är lika typiskt med Palestinier som kör på Israeler med flit. För det ser vi också väldigt ofta.

Enligt mig, är allt illa. Men tycker du det också?
Du kommer bara fortsätta spela dum.

Jag har sagt det jag sagt. Jag vet att du vet bättre än vad du gör dig till. Jag tänker inte hålla på och underhålla det här tramset.
Citera
2026-03-23, 21:50
Avstängd
Citat:
Du kommer bara fortsätta spela dum.

Jag har sagt det jag sagt. Jag vet att du vet bättre än vad du gör dig till. Jag tänker inte hålla på och underhålla det här tramset.

drog inte kolonist araberna igång en av intifadorna efter en trafikolycka?
Citera
2026-04-19, 11:59
Avstängd
Ajogens avatar
Israeli government secretly approves over 30 new settler outposts

Israel’s accelerating de facto annexation of the West Bank has dangerous implications

Settlement & Annexation Report: April 17, 2026

Israel fortsätter annektera västbanken i skuggan av Irankriget. Bosättningarna är helt understödda av Israeliska staten och ligger nästan alla precis mot gränserna mot de Palestinskt administrerade områdena (zon A och B).

Hur lång tid innan de helt tagit över området?
Citera
2026-04-22, 10:57
Avstängd
Citat:

Israel’s accelerating de facto annexation of the West Bank has dangerous implications

Israel fortsätter annektera västbanken i skuggan av Irankriget. Bosättningarna är helt understödda av Israeliska staten och ligger nästan alla precis mot gränserna mot de Palestinskt administrerade områdena (zon A och B).

område C, enligt oslo avtalet så har Israel redan kontroll över området. så frågan är felaktigt ställd.

däremot kan man ju fråga sig, hur långt efter att palestinerna lagt ner vapen och avslutat sin terror mot israel, kan diskussionen om vad av område b och c som ska lämnas över till den då i något avseende fungerande "PA".
Citera
2026-04-22, 16:10
Medlem
Det enda som skall lämnas över av område C är de araber som bor där. Babbarna hade sin chans att förhandla fred på 1990-talet och framåt men de valde våld. De kan dra åt skogen nu. Judéen och Samarien är urgamla judiska territorier från långt innan första pedofilprofeten ens var född. Araben skall vara glad om han får bo kvar i område A och B.
Citera
2026-04-23, 13:06
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:

det här är deras standardförfarande, att passa på när omvärlden har primärt fokus på andra konflikter. såg ett klipp igår där en tjock bosättare från new york fick frågan om varför han stal ett hus. "om inte jag gör det gör någon annan det", var hans svar. andra klipp visar rena pogromer, mot kristna och muslimer.
Citera
2026-04-23, 21:01
Medlem
Nu spekulerar jag lite.

Denna video visar ett israeliskt förband som genomför en segerceremoni i ett förstört terroristfäste i Tulkarm i Samarien 21 april 2026.

Jag identifierar detta förband som den 21. bataljonen i Första brigaden, den så kallade Golanibrigaden. Enligt uppgifter från försvarsstaben i början av mars sattes Golanibrigaden in på den libanesiska fronten. Om en eller flera av brigadens bataljoner nu istället opererar på Västbanken har IDF alltså omgrupperat ett elitförband från Libanon till Samarien för att bekämpa palestinska terrorister.

Det kan vara så att IDF nu även går hårt fram på Västbanken, eller planerar att göra det, i skuggan av krigen i Iran och Libanon. Resultatet blir som synes grushögar. Dags att förhandla nu, palestinska myndigheten, innan det inte finns något kvar att förhandla om?

https://www.youtube.com/shorts/9srm_z-k4i0

Tulkarm ligger för övrigt i område A, som är det område med mest palestinsk kontroll. Det är den palestinska myndigheten som skall upprätthålla säkerhet där, inte IDF. Eller skall Israel annektera inte bara område C, utan även A och B?
Senast redigerad av Petronius 2026-04-23 kl. 21:06.
Citera
2026-04-30, 15:21
Medlem
Israel stärker greppet om Samarien och ökar säkerheten för israeler genom att förbättra väg 60 och samtidigt förkortas restiden mellan Jerusalem och Samarien.

https://www.israelnationalnews.com/news/426339

Det är så här man bygger framtiden, med en spade istället för skrotraketer. Det dröjer inte länge nu förrän världen ställs inför fullbordat faktum och kan andas ut.
Citera
2026-04-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Israel stärker greppet om Samarien och ökar säkerheten för israeler genom att förbättra väg 60 och samtidigt förkortas restiden mellan Jerusalem och Samarien.
Och hur påverkar det den infödda palestinska befolkningen på Västbanken? (Inte för att du bryr dig om sådant)
Citat:
Det är så här man bygger framtiden, med en spade istället för skrotraketer. Det dröjer inte länge nu förrä n världen ställs inför fullbordat faktum och kan andas ut.
Och vad är din slutgiltiga lösning för den infödda befolkningen?
Citera
2026-04-30, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och hur påverkar det den infödda palestinska befolkningen på Västbanken? (Inte för att du bryr dig om sådant)

Judar är den infödda befolkningen i Judéen och Samarien. Den inflyttade befolkningen i detta område som är araber gör bäst i att snarast möjligt komma till förhandlingsbordet med uppsträckta händer om de tänker sig en ljus framtid för sina barn.

Citat:
Och vad är din slutgiltiga lösning för den infödda befolkningen?

Den infödda judiska befolkningen i Judéen och Samarien är Israels ansvar och där ser jag en ljus framtid, vilket det länkade vägbygget är ett av många tecken på. Den inflyttade arabiska befolkningen i området bör överväga att lägga ner sin terrorverksamhet och istället med uppsträckta händer komma till förhandlingsbordet medan det fortfarande finns något att förhandla om. Israel kommer inte vänta utan bygger Israel i detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in