2026-04-27, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är åtminstone ingen som själv jobbat ihop pengarna i anletes svett. Helt klart någon som har mer pengar än den behöver.

fast man behöver inte vara stenrik för att ha 150000 på ett bankkonto. och troligen förräntar denna investering sig mångfalt bättre än på bankkontot. för 6 år sedan låg priset runt 80000. så om ytterligare 5-6 år får han säkert minst 200000 för den.
Citera
2026-04-27, 14:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Inte så märkvärdigt. Värt att notera är ju att det bara är rekord för Tradera. Och som redan har skrivits i tråden såldes ett exemplar 1999 för 170.000 kr, vilket motsvarar 275.000 kr i dagens penningvärde.

Över miljonen kan de visst också kosta
https://www.barnebys.se/slutpriser/objekt/kalle-anka-and-co-nr-1-1948-zzfMVMizSb
Fast stämmer det verkligen, eller har det blivit något fel på siffrorna? Nä, det måste ha blivit en tiopotens fel där va?

Här skriver Expressen om auktionen och anger då att 1/48 gick för 114.500 kr.
https://www.expressen.se/ekonomi/kalle-anka-tidningar-salda-for-en-miljon-kronor/

Och om man ska tro Seriewikin och Traderas eget pressmeddelande från 2011 så var det inte ens Traderarekord den här gången.
2011 såldes nämligen ett exemplar för 165.000 kr och det är faktiskt mer än 150.600 kr.
https://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Kalle_Anka_%26_C#Samlarv%C3%A4rde
https://www.mynewsdesk.com/se/tradera/pressreleases/kalle-anka-co-nr-1-saald-foer-165-000-kronor-609024
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-04-27 kl. 14:41.
Citera
2026-04-27, 14:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Det högsta pris som Nr 1/48 har sålts för, som jag kan hitta tillförlitliga källor på, är 170.000 kr och det var 1999 och är alltså över 25 år sen.
Har vi nått, och passerat, peak Kalle Anka? Det verkar så. Om priserna inte ens följer med inflationen så innebär det ju att Kalle Anka-samlande är en mycket dålig investering, rent ekonomiskt.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-04-27 kl. 15:04.
Citera
2026-04-28, 20:22
Medlem
Hardstekts avatar
Det brukar ju vara så med populärkulturella samlar grejjor, värdet försvinner i takt med att folk som växte upp med det dör. Dom som köpte första numret av kalle anka borde rimligtvis vara i 80års åldern idag.

Sista stora kalle anka generationen är i 50års åldern idag. Dom borde rimligtvis vara mer intresserade av don rosa än första numret.
Citera
2026-04-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Det brukar ju vara så med populärkulturella samlar grejjor, värdet försvinner i takt med att folk som växte upp med det dör. Dom som köpte första numret av kalle anka borde rimligtvis vara i 80års åldern idag.

Sista stora kalle anka generationen är i 50års åldern idag. Dom borde rimligtvis vara mer intresserade av don rosa än första numret.
Nja. Kalle nr 1 är nog den enda serietidning i Sverige som har "riktig" kultstatus och kommer upp i rejäla summor. Det är väl ett sexsiffrigt hopp ner till de andra på listan...
Med "riktigt" kultstatus menas alltså att den har seglat upp bland molnen hos dem / det som är "larger than life" och kommer att hålla i många år till. Jag tror faktiskt inte att det är någon gammal 85-åring som nu sitter med en tår i ögonen över att få hålla i originaltidningen för första gången sedan barndomen... Snarare någon samlare som antingen ser den som en investering eller som EN gång i livet vill äga en KA1 och nu hade den ekonomiska möjligheten.
Citera
2026-04-29, 11:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Att många föräldrar gjorde så här med barnens serietidningar – the ten-cent plague – på 40- och 50-talen är väl ett av skälen till att gamla tidningar kan vara så pass sällsynta trots att de ofta spreds i jätteupplagor. Den kanadensiske serieskaparen och formgivaren Seth har tecknat en ganska charmerande surrealistisk berättelse om fenomenet seriesamlande: Wimbledon Green – the Greatest Comic-Book Collector in the World. Även när det överskrider gränsen till osund störning så kan man i alla fall teoretiskt fascineras av den där driften att "bli komplett" och – förstås – den mycket mänskliga drömmen om att upphäva tidens gång och förneka förgängelsen och fåfängligheten genom ett exemplar i mint.

Helt apropå - har du (och alla ni andra) alls koll på när gamla serietidningar började bli ett samlarobjekt, som man kunde få betala multum för? I USA, i Sverige och på övriga håll?

Jag minns en Kalle Anka-stripp av maestro Al Taliaferro från 1960-talet, där knattarna läser en nyhet om att samlare betalar stora summor för gamla seriemagasin. Killarna flänger upp på vinden där serietidningarna ligger i höga travar, och konstaterar förtjust: Vi är miljonärer!

En Inducks-sökning visar att strippen är tecknad 1968 och publicerad i Aftonbladet samma år. Så vitt jag minns är den återgiven i boken Serier och serietecknare av Sture Hegerfors från 1969, det är där jag såg den.

https://inducks.org/story.php?c=YD+68-02-07

Redan 1960 presenterades första numret av Svenska MAD med orden Obs! Förstaupplaga - dyrgrip för samlare! på omslaget. Jag undrar hur många som kan ha betalat 1,90 kronor för publikationen med framtida prisuppgång i tankarna?

https://images.auctionet.com/thumbs/hd_item_3769036_1bc7511824.jpg
Senast redigerad av Ördög 2026-04-29 kl. 11:30.
Citera
2026-04-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det högsta pris som Nr 1/48 har sålts för, som jag kan hitta tillförlitliga källor på, är 170.000 kr och det var 1999 och är alltså över 25 år sen.
Har vi nått, och passerat, peak Kalle Anka? Det verkar så. Om priserna inte ens följer med inflationen så innebär det ju att Kalle Anka-samlande är en mycket dålig investering, rent ekonomiskt.

var väl Löparen som köpte den kalle anka, han gillade aktier ,optionshandel, gamla serie tidningar samt att springa maraton
Citera
2026-04-29, 17:25
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Nja. Kalle nr 1 är nog den enda serietidning i Sverige som har "riktig" kultstatus och kommer upp i rejäla summor. Det är väl ett sexsiffrigt hopp ner till de andra på listan...
Med "riktigt" kultstatus menas alltså att den har seglat upp bland molnen hos dem / det som är "larger than life" och kommer att hålla i många år till. Jag tror faktiskt inte att det är någon gammal 85-åring som nu sitter med en tår i ögonen över att få hålla i originaltidningen för första gången sedan barndomen... Snarare någon samlare som antingen ser den som en investering eller som EN gång i livet vill äga en KA1 och nu hade den ekonomiska möjligheten.

Men det kräver ju att det finns spekulanter i liv som vill äga just denna ka1. Ka1 har inget värde i sig, utan det är ju människors åtrå som skapar det, och då måste man ju ha någon relation till kalle anka. Jag skulle säga att bulken av spekulanterna till kalle anka är födda på 60talet, sen minskar det vid varje år tionde. 60talisterna börjar närma sig pensionsåldern. Jag kan inte se att det finns någon större tillväxt bland yngre nya läsare av kalle anka som på sikt kan upprätthålla värdet. Jag tror inte folk som är födda runt millennieskiftet har en sån jättestark relation till kalleanka.
Citera
2026-04-29, 23:52
Medlem
Citat:
Men det kräver ju att det finns spekulanter i liv som vill äga just denna ka1. Ka1 har inget värde i sig, utan det är ju människors åtrå som skapar det, och då måste man ju ha någon relation till kalle anka. Jag skulle säga att bulken av spekulanterna till kalle anka är födda på 60talet, sen minskar det vid varje år tionde. 60talisterna börjar närma sig pensionsåldern. Jag kan inte se att det finns någon större tillväxt bland yngre nya läsare av kalle anka som på sikt kan upprätthålla värdet. Jag tror inte folk som är födda runt millennieskiftet har en sån jättestark relation till kalleanka.
Man kan mycket väl se värdet i någonting fast man inte har haft en personlig relation till det som barn. Världen är full av sådana saker som folk ger ett värde ändå!

Du flyttar dessutom målstolparna för diskussionen på ett rätt märkligt sätt. I ditt förra inlägg insinuerade du att det är nog bara 80+åringar som köpte KA1 i sin barndom som skulle vara intresserade av att samla på det. Samtidigt som du lanserar den helt absurda teorin att för 50-åringar skulle en Don Rosa vara mer eftertraktansvärd än KA1...
I ditt nya inlägg drar du OCKSÅ direkt ur röven någon märklig föreställning som inte alls nödvändigtvis stämmer med verkligheten och upphöjer den till någon slags trådsanning. Alltså helt plötsligt att det INTE är 80-90-åringar som är mest intresserade av KA1 utan 60-talister!

M a o, du svamlar och ser inte det jag påpekade i mitt svar. KA1 har växt bortom tid och rum och serieintresserade barn och blivit en ikon som KOMMER att vara värd mycket pengar en lång tid framöver!
Citera
2026-04-30, 08:32
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Man kan mycket väl se värdet i någonting fast man inte har haft en personlig relation till det som barn. Världen är full av sådana saker som folk ger ett värde ändå!

Du flyttar dessutom målstolparna för diskussionen på ett rätt märkligt sätt. I ditt förra inlägg insinuerade du att det är nog bara 80+åringar som köpte KA1 i sin barndom som skulle vara intresserade av att samla på det. Samtidigt som du lanserar den helt absurda teorin att för 50-åringar skulle en Don Rosa vara mer eftertraktansvärd än KA1...
I ditt nya inlägg drar du OCKSÅ direkt ur röven någon märklig föreställning som inte alls nödvändigtvis stämmer med verkligheten och upphöjer den till någon slags trådsanning. Alltså helt plötsligt att det INTE är 80-90-åringar som är mest intresserade av KA1 utan 60-talister!

M a o, du svamlar och ser inte det jag påpekade i mitt svar. KA1 har växt bortom tid och rum och serieintresserade barn och blivit en ikon som KOMMER att vara värd mycket pengar en lång tid framöver!

Jag vill bestämt hävda att värdet på ka1 är generationsberoende. I takt med att folk dör, blir för gamla kommer värdet att stå still/minska med inflationen eller tom tappa värdet i rena kronor. Det har vi redan sett i tråden. Ka1 gick för ett högre belopp för 25år sedan. Detta var när 40/50talisterna var i sitt prime.

Ja saker och ting kan ha ett värde bortom sina ursprungliga generationer. Men då måste kommande generationer hitta och bygga ett nytt intresse för föremålen, de måste lixom vara relevant på ett eller annat sätt för kommande generationer. Jag tvivlar på att dagens unga kommer hitta tillbaka till kalle anka serietidningar, och jag tror inte kalle anka som figur kommer få någon större renässans.

Sista stora generationen som läste kalle anka måste vara födda typ 85. Det är i 40års åldern idag, det här är prime time åldern när det kommer till samlarsaker av populärkulturell natur när det kommer till värde. 40-50åringar har lite mer tid eftersom barnen är äldre och man är etablerad på arbetsmarknaden med större ekonomiska resurser, samtidigt som man vill återbesöka de man växte upp med av nostalgiska skäl. Men som jag sa, så är jag inte så övertygad om att de vill köpa ka1 om de känner sig nostalgiska inför kalle anka. De kan ju lika gärna höja värdet för de kalla anka tidningar som de växte upp med, eller köpa samlings böcker.

Jag tror inte de som är födda senare än 85 har samma relation till kalle anka. De har växt upp med kabel tv, tv/dataspel och senare internet, sociala medier, tik tok.

Mina barn tittar inte ens på kalla anka på julafton.

Och på sikt kommer intresset och antalet samlare av kalle anka att minska för att folk blir äldre och dör bort. Och då kommer också värdet på ka1 att minska, kanske primärt genom inflationen, men troligen även i rena kronor.

Jag skulle vara väldigt förvånad om någon som har budat på ka1 har varit född efter 1980.
Senast redigerad av Hardstekt 2026-04-30 kl. 08:39.
Citera
2026-04-30, 10:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ka1 gick för ett högre belopp för 25år sedan. Detta var när 40/50talisterna var i sitt prime.

Det var väl dock ett annat exemplar, och när det gäller samlarföremål är ju ofta skicket helt avgörande – inte minst när det handlar om ömtåliga bruksvaror som serietidningar, där äldre utgåvor är otroligt sällsynta i nyskick. De har hanterats ovarsamt av barn och allmänt betraktats som skräp. Av samma skäl kan ju gamla leksaker också springa iväg i pris.* När det gäller tidiga Kalle Anka-nummer, särskilt då ettan, tror jag att de seriösa samlarna i allmänhet har god koll på vilka "fina" exemplar som fortfarande existerar och exakt vilka defekter varje exemplar har i fråga om veck, små revor, rostfläckar från häftklamrar osv. De två bäst bevarade KA-ettorna i Sverige kallas väl "Svenanderexemplaret" och "Laholmsexemplaret".

Och om man betraktar (patologiskt) samlande främst som sprunget ur mänskligt kontrollbehov, en sätt att försöka förneka tidens flykt och förgängelsen, så är det kanske troligt att just välbevarade slit-och-släng-produkter som serietidningar blir särskilt angelägna, så länge dessa behov finns med oss. Däremot kanske det är sannolikt att priset på sämre exemplar kommer att sjunka något, i takt med att yngre generationer inte relaterar emotionellt till figuren.

Fast åtminstone i fallet Kalle Anka tillkommer väl att figuren har ett kulturhistoriskt intresse – och därmed värde – som inte kan förnekas även om man personligen inte känner något särskilt inför samlarobjektet. Det finns konstsamlare som blir andäktiga inför sina samlingar och andra som kanske inte bryr sig alls utan bara ser dem som handelsvaror. Och många av konsthistoriens verk förlorar ju inte sitt ekonomiska värde, tvärtom, trots att ingen längre har personliga "nostalgiska" känslor inför dem eller (i vår bildmässiga överflödskultur) kan förstå det intryck som de en gång gjorde.

*) Edit: Som Jay i Peter Bagges Hate en gång uttryckte det (citerat ur minnet): Don't ever give a toy to a kid! He'll only lose it or break it!
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2026-04-30 kl. 10:33.
Citera
2026-05-02, 17:15
Medlem
Citat:
Jag vill bestämt hävda att värdet på ka1 är generationsberoende. I takt med att folk dör, blir för gamla kommer värdet att stå still/minska med inflationen eller tom tappa värdet i rena kronor. Det har vi redan sett i tråden. Ka1 gick för ett högre belopp för 25år sedan. Detta var när 40/50talisterna var i sitt prime.

Ja saker och ting kan ha ett värde bortom sina ursprungliga generationer. Men då måste kommande generationer hitta och bygga ett nytt intresse för föremålen, de måste lixom vara relevant på ett eller annat sätt för kommande generationer. Jag tvivlar på att dagens unga kommer hitta tillbaka till kalle anka serietidningar, och jag tror inte kalle anka som figur kommer få någon större renässans.

Sista stora generationen som läste kalle anka måste vara födda typ 85. Det är i 40års åldern idag, det här är prime time åldern när det kommer till samlarsaker av populärkulturell natur när det kommer till värde. 40-50åringar har lite mer tid eftersom barnen är äldre och man är etablerad på arbetsmarknaden med större ekonomiska resurser, samtidigt som man vill återbesöka de man växte upp med av nostalgiska skäl. Men som jag sa, så är jag inte så övertygad om att de vill köpa ka1 om de känner sig nostalgiska inför kalle anka. De kan ju lika gärna höja värdet för de kalla anka tidningar som de växte upp med, eller köpa samlings böcker.

Jag tror inte de som är födda senare än 85 har samma relation till kalle anka. De har växt upp med kabel tv, tv/dataspel och senare internet, sociala medier, tik tok.

Mina barn tittar inte ens på kalla anka på julafton.

Och på sikt kommer intresset och antalet samlare av kalle anka att minska för att folk blir äldre och dör bort. Och då kommer också värdet på ka1 att minska, kanske primärt genom inflationen, men troligen även i rena kronor.

Jag skulle vara väldigt förvånad om någon som har budat på ka1 har varit född efter 1980.
Du missar hela tiden att "hard core topp-samlarna" inom specifika områden som slänger upp en normal människas halva årslön för något som egentligen är värdelöst i vardagslivet alltid är en rätt liten skara som INTE speglar det allmänna intresset för en företeelse. Jag tror faktiskt att du har rätt i seriers allmänna värdetapp på de "lägre" nivåerna. Men KA1 har blivit lite av en helig graal inom (svenskt) seriesamlande och kommer att bli stående på sina piedestal i lång tid framöver. Precis som t ex Mona Lisa får folk att gapa och acceptera att den är värd massor av miljoner så här 600 år efteråt fast det EGENTLIGEN inte är en extremt imponerande målning i sig.

Instämmer i ö med det Pojken med guldbyxorna skriver här ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in