2026-04-28, 00:31
Medlem
Korv-Bajss avatar
En vanlig vuxen sund människokropp består till ca 35% av kött (=muskler).
En vanlig vuxen sund människokropp består till ganska precis 0% av bönor.

Hur kan det då komma sig att när ungar ska stoppa i sig materialet
som dom ska bygga sin blivande vuxna sunda människokropp av,
det är så viktigt för dom att stoppa i sig bönor,
och så farligt för dom att stoppa i sig kött?
Citera
2026-04-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
En historia här.

Där jag bor startades en friskola, de anställde en kock, en fransman som drev en fransk populär restaurang. Han fick en budget, fixa det! Det gjorde han. Folk satte sina barn på kö, mycket för matens skull. Dessa ungar fick mat som hör de finare restaurangerna till, med sådan variation att alla ungar var nöjda. Dessutom gjorde han det långt billigare än den kommunala skolan. Han var betrodd att nyttja sin kompetens inte styrd ovanifrån.

Detta medan kommunala skolan var hänvisad till "cook and chill" som de flesta av oss känner till. Både dyrt och bedrövligt, styrt ovanifrån, av byråkrater med sina upphandlingar.

I grunden handlar det om förtroende.
Tänk om det hade varit en vegetariansk kock som hade lyckats lika bra. Skulle du ha tyckt det varit okej att ha dina ungar där då?
Citera
2026-04-28, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tänk om det hade varit en vegetariansk kock som hade lyckats lika bra. Skulle du ha tyckt det varit okej att ha dina ungar där då?
Så länge de får vad de behöver näringsmässigt och att ungarna gillar det (annars köper de skräp å godis), så hade även det varit okej.

Detta även om jag inte är överens med hypen kring vegetariskt. Jisses, folk levde och kunde bli gamla för många hundra år sedan norr om polcirkeln där det knappt växer frukt å grönt. Människans främsta egenskap är förmågan till anpassning, i allt från mat till klimat.
Citera
2026-04-28, 13:50
Medlem
Citat:
Så länge de får vad de behöver näringsmässigt och att ungarna gillar det (annars köper de skräp å godis), så hade även det varit okej.

Detta även om jag inte är överens med hypen kring vegetariskt. Jisses, folk levde och kunde bli gamla för många hundra år sedan norr om polcirkeln där det knappt växer frukt å grönt. Människans främsta egenskap är förmågan till anpassning, i allt från mat till klimat.
I dag i Sverige är medellivslängden drygt tio år längre än för hundra år sedan. För tvåhundra år sedan var den typ 45-50 år.
Citera
2026-04-28, 13:50
Medlem
Graavargs avatar
Jag håller på vem som helst som bråkar med regeringens mest korrupta minister.

Kullgren är en skam för Sverige.
Citera
2026-04-28, 14:23
Medlem
Citat:
I dag i Sverige är medellivslängden drygt tio år längre än för hundra år sedan. För tvåhundra år sedan var den typ 45-50 år.
Den kortare medellivslängden historiskt berodde mest på barnadödlighet och kvinnor som dog i barnsäng. Historiskt var det farligaste en kvinna kunde göra att föda barn.

Klarade sig folk till övre tonåren, så var oddsen att bli över 80 år nästan lika goda då som nu. Kan själv se det i min släktforskning som i extremfallet sträcker sig tillbaks till sent 1400-tal.
Citera
2026-04-28, 14:25
Medlem
Citat:
Den kortare medellivslängden historiskt berodde mest på barnadödlighet och kvinnor som dog i barnsäng. Historiskt var det farligaste en kvinna kunde göra att föda barn.

Klarade sig folk till övre tonåren, så var oddsen att bli över 80 år nästan lika goda då som nu. Kan själv se det i min släktforskning som i extremfallet sträcker sig tillbaks till sent 1400-tal.
Så det berodde alltså inte på att de åt mindre än 125g rött kött i veckan, eller på att barnen inte fick kött varje dag i skolan, alltså.
Citera
2026-04-28, 14:38
Medlem
Citat:
Så det berodde alltså inte på att de åt mindre än 125g rött kött i veckan, eller på att barnen inte fick kött varje dag i skolan, alltså.
Precis. Innuiter åt historiskt nästan inget vegetariskt alls, men mycket fisk å säl.

Historiska folk i norra Sverige åt mycket vilt och fisk. Älg, ren, skogsfågel, ripor och insjöfisk. Som är nyttigare än "fabriksodlat" kött.

Potatis å ris är tämligen moderna påfund sett i ett längre perspektiv i vår kalla nord.
Citera
2026-04-28, 14:44
Medlem
Citat:
Precis. Innuiter åt historiskt nästan inget vegetariskt alls, men mycket fisk å säl.
Fisk ingår inte i begränsningarna. Hur det är med sälkött vet jag inte.
Citera
2026-04-30, 06:12
Medlem
Hade varit mer ändamålsenligt att fokusera på ursprunglig och helt vanlig svensk husmanskost och samtidigt nonchalera muslimskt/religlöst styrda val av rätter o kost, inklusive andra grupperingar med diverse andra övertygelser som tex veganer etc.

Hela kostcirkeln ingår i husmanskosten samtidigt som vi kan skita i det kroniskt trendiga bland ungarna att skolmaten är så äcklig.

Jag skiter i det multikulturella och anser att sverige, patriotism och nationalism definitivt präglar bl.a matkulturen i ett land.

Svensk husmanskost! Vill babbar o sandnegrer inte äta gris får de fokusera på grönsaker, sås o potatis!
Senast redigerad av TurboGarbo 2026-04-30 kl. 06:16.
Citera
2026-04-30, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Kött är generellt sett betydligt dyrare än vegetarisk mat. Men du är kanske okej med att vi höjer skatten för att ge eleverna dyrare mat med mycket kött i?

Man har ju alltid serverat kött så länge skolbespisningen funnits så varför skulle den behöva höjas menar du?

Blev väl dyrare när vegetarianer började att kräva vegetariskt alternativ.
Citera
2026-04-30, 08:03
Medlem
Citat:

Smaken kan vara bra men näringsmässigt är det fortfarande en jävla katastrof
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in