2026-04-27, 12:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag läste om det här i går i media och det var väl mamman som sa nåt om slentrianmässigt nedlagt av åklagare och jag tyckte nog att jag höll med henne om det. Det här är ju en olycka som absolut inte borde kunna hända och eftersom det tas upp igen så kan man lätt tolka det som att det var slentrianmässigt nedlagt.
Vilken fruktansvärd död att sakta klämmas till döds:-(
Är det bristfällig utbildning det beror på?
I bristande konsekvenstänk. Kunde kanske ha åtgärdats tillräckligt med utbildning, men många utbildningar är ju i praktiken för att flytta över ansvaret från arbetsgivaren. Har man efter en sådan fortsatta brister i sitt agerande är man på fel arbetsplats. Jag föredrar personer som tänker rätt även utan utbildning
Citera
2026-04-27, 12:04
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag läste om det här i går i media och det var väl mamman som sa nåt om slentrianmässigt nedlagt av åklagare och jag tyckte nog att jag höll med henne om det. Det här är ju en olycka som absolut inte borde kunna hända och eftersom det tas upp igen så kan man lätt tolka det som att det var slentrianmässigt nedlagt.
Vilken fruktansvärd död att sakta klämmas till döds:-(
Är det bristfällig utbildning det beror på?

Jag ställer mig tvivlande till att en mer grundlig utbildning plus tillgängligheten av en svensk manual i hytten hade gjort någon skillnad i detta fallet. I princip ingen människa kan hålla en hel manual utantill i huvudet (särskilt de mer udda funktionerna som timern på kapellbågen) och att gå läsa i den från handskfacket när man ska fylla på hydraulolja, som man redan vet vart man ska göra det, är nog inget man gör heller. Alla transportjobb är stressfulla, man tar genvägar och ibland blir det olyckor på grund av det. Som tidigare nämnts i tråden är det nog inte menat att man ska klättra på stativet till kapellbågen och hänga över det för att fylla på hydraulolja. Istället bör hytten fällas men det är en del extra jobb och tid som går åt att göra det.

Det är troligen en tragisk olycka på grund av den mänskliga faktorn. Det hade inte förvånat mig om detta hade repeterats oavsett var han hade jobbat med samma lastbil med kapellbåge och bestämt sig att fylla på hydraulolja och kände sig lite stressad.
Citera
2026-04-27, 13:09
Medlem
Är väl sällan man fyller på hydraulolja, speciellt på en parkering, läcka?
Är det vanligt att man åker runt med en dunk hydraul refo att fylla på?
Citera
2026-04-27, 13:27
Medlem
Är det hydrauloljan till själva kapellsystemet han fyller på där? Kanske dum fråga för annars fyller man väll på på sidan av lastbilen, ena sidan diesel andra sidan hydrauloljan ?
Citera
2026-04-27, 13:29
Medlem
EnLitenkilles avatar
Onödig olycka pga bristande konsekvenstänk.
Den mänskliga faktorn helt enkelt.

RIP
Citera
2026-04-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Onödig olycka pga bristande konsekvenstänk.
Den mänskliga faktorn helt enkelt.

RIP
Läs artikeln det är uppenbart att man snålat på några timmars utbildning
Citera
2026-04-27, 14:05
Medlem
EnLitenkilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Läs artikeln det är uppenbart att man snålat på några timmars utbildning

Absolut!
Men ibland måste man tänka lite själv också.
Oavsett utbildning eller ej.
Citera
2026-04-27, 14:39
Medlem
Tropicalss avatar
Vissa saker måste man bara kunna lista ut själv. Detta är ungefär i klass med att byta däck på motorvägen och hoppas att det går bra. Ibland har nog de flesta otur när de tänker men alltså jag vet inte. Om det skulle finnas någon spärr där som hindrade grejen från att åka ner skulle någon annan köra omkring med den uppfälld istället och köra in i en bro eller liknande. Då skulle folk tycka att det är idiotiskt att det inte finns någon automatisk funktion som fäller ner den.
Citera
2026-04-27, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Vissa saker måste man bara kunna lista ut själv. Detta är ungefär i klass med att byta däck på motorvägen och hoppas att det går bra. Ibland har nog de flesta otur när de tänker men alltså jag vet inte. Om det skulle finnas någon spärr där som hindrade grejen från att åka ner skulle någon annan köra omkring med den uppfälld istället och köra in i en bro eller liknande. Då skulle folk tycka att det är idiotiskt att det inte finns någon automatisk funktion som fäller ner den.
Som någon skrev, bara något så enkelt som att den fälls ner när man kör iväg istället för en timer
Citera
2026-04-27, 16:25
Medlem
Split-eds avatar
Undrar varför han hängde över på det där sättet om han nu skulle fylla på hydraulolja, påfyllningen för hydraulolja har aldrig varit någon annanstans än högst upp på tanken (alltså där han har magen)

Mycket mycket tragiskt vilket som. Usch vad hemskt..
Citera
2026-04-27, 16:36
Medlem
Det brukar vara en hastighet (på maskindelen dvs kapellbommen i detta fall) under vilken säkerhetssystem inte krävs.

Tyvärr är det nog så att Darwin förädlat människsläktet en liten smula med denna olycka.
Citera
2026-04-27, 17:25
Medlem
Tragiskt olycka men som flera skriver, man kan inte förhindra alla olyckor om man inte gör som man skall göra och inte tänker lite själv på säkerheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in