Citat:
Ursprungligen postat av
exbit
Jag läste om det här i går i media och det var väl mamman som sa nåt om slentrianmässigt nedlagt av åklagare och jag tyckte nog att jag höll med henne om det. Det här är ju en olycka som absolut inte borde kunna hända och eftersom det tas upp igen så kan man lätt tolka det som att det var slentrianmässigt nedlagt.
Vilken fruktansvärd död att sakta klämmas till döds:-(
Är det bristfällig utbildning det beror på?
Jag ställer mig tvivlande till att en mer grundlig utbildning plus tillgängligheten av en svensk manual i hytten hade gjort någon skillnad i detta fallet. I princip ingen människa kan hålla en hel manual utantill i huvudet (särskilt de mer udda funktionerna som timern på kapellbågen) och att gå läsa i den från handskfacket när man ska fylla på hydraulolja, som man redan vet vart man ska göra det, är nog inget man gör heller. Alla transportjobb är stressfulla, man tar genvägar och ibland blir det olyckor på grund av det. Som tidigare nämnts i tråden är det nog inte menat att man ska klättra på stativet till kapellbågen och hänga över det för att fylla på hydraulolja. Istället bör hytten fällas men det är en del extra jobb och tid som går åt att göra det.
Det är troligen en tragisk olycka på grund av den mänskliga faktorn. Det hade inte förvånat mig om detta hade repeterats oavsett var han hade jobbat med samma lastbil med kapellbåge och bestämt sig att fylla på hydraulolja och kände sig lite stressad.