2026-04-26, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Varför tror att bilderna är osanna?
Baserar du det på din egen bedömning, eller använder du någon sorts analysverktyg för att komma till din slutsats?

Därför att bilderna visar en sfärisk jord. Jag tror inte jorden vi bor på är en boll som snurrandes susar genom ett vakuum i hundratusentals kilometer i timmen. Det är din tro, varför jag kan förstå din förkärlek till bilden. Den bekräftar din tro ganska effektivt.
Citera
2026-04-26, 13:57
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Därför att bilderna visar en sfärisk jord. Jag tror inte jorden vi bor på är en boll som snurrandes susar genom ett vakuum i hundratusentals kilometer i timmen. Det är din tro, varför jag kan förstå din förkärlek till bilden. Den bekräftar din tro ganska effektivt.
Varför är det bara Jorden som inte är en sfär då? Eller tror du inte på rymden eller andra planeter heller?
Citera
2026-04-26, 14:08
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Så ditt enda argument för att bilderna är osanna är att du helt enkelt inte tror att de är äkta.
Det finns ett talesätt som säger att tro kan försätta berg. Men det är bara ett talesätt.
Men om vi återgår till bilderna. Hur kan det komma sig att jorden ser rund ut när den blir fotograferad genom fönstret från Orionkapseln?
Citera
2026-04-26, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Varför är det bara Jorden som inte är en sfär då? Eller tror du inte på rymden eller andra planeter heller?

Varför skriver du det som att du/vi vet att planeter är bollar? Kan du bekräfta det från jorden du står på?

Men för att svara på din fråga, nej jag tror inte på bollar som susar fram genom ett oändligt vakuum, oavsett om vi pratar om jorden eller det vi ser när vi tittar uppåt.
Citera
2026-04-26, 14:21
Medlem
Citat:
Så ditt enda argument för att bilderna är osanna är att du helt enkelt inte tror att de är äkta.
Det finns ett talesätt som säger att tro kan försätta berg. Men det är bara ett talesätt.
Men om vi återgår till bilderna. Hur kan det komma sig att jorden ser rund ut när den blir fotograferad genom fönstret från Orionkapseln?

För att lura någon att tro jorden är rund är en bild på att jorden är rund väldigt effektivt. Titta bara på dig och din starka tro till bilderna. Mycket effektivt.

"Hur kan det komma sig att bilden jag tittar på bekräftar min tro?" - som du redan förstått så håller jag inte din tro, alltså kan jag mycket enkelt ifrågasätta en bild som du tycker bekräftar din tro. Vad är det du tycker är knepigt att förstå?
Citera
2026-04-26, 14:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att lura någon att tro jorden är rund är en bild på att jorden är rund väldigt effektivt. Titta bara på dig och din starka tro till bilderna. Mycket effektivt.

"Hur kan det komma sig att bilden jag tittar på bekräftar min tro?" - som du redan förstått så håller jag inte din tro, alltså kan jag mycket enkelt ifrågasätta en bild som du tycker bekräftar din tro. Vad är det du tycker är knepigt att förstå?

Du ifrågasätter bevisen för att du bestämt dig för att det är på ett visst sätt.

Åh vilken konfirmationsbias
Citera
2026-04-26, 15:36
Medlem
Citat:
... Men för att svara på din fråga, nej jag tror inte på bollar som susar fram genom ett oändligt vakuum, oavsett om vi pratar om jorden eller det vi ser när vi tittar uppåt.

Och att din tro går stick i stäv mot kunskap och vetenskap skiter du bara i? Du bryr dig inte om att det du tror bevisligen är fel?

Och allt det här grundar sig i någon slags existentiell kris där du inte klarar av att hantera tanken på att du befinner dig på en planet i utkanten av en galax? Så du hittar i stället på att du är i centrum av allt trots att det motbevisas av hundratals enkla observationer?

Du är inte en rationellt tänkande människa.
Citera
2026-04-26, 15:51
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Hur förklarar din tro att solen går ned under horisonten på ett ställe på jorden samtidigt som den står i zenit på ett annat ställe?

Multipla solar?
Citera
2026-04-26, 15:58
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Varför skriver du det som att du/vi vet att planeter är bollar? Kan du bekräfta det från jorden du står på?

Men för att svara på din fråga, nej jag tror inte på bollar som susar fram genom ett oändligt vakuum, oavsett om vi pratar om jorden eller det vi ser när vi tittar uppåt.
Håller du med om att ett plus ett blir två?
Citera
2026-04-26, 16:05
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Det som är knepigt att förstå är att du trots otaliga observationer tror att jorden inte är sfärisk. Observationer som bekräftats av olika vetenskapsmänniskor i över 1 000 år.
Men du bara blundar för alla bevis och skriker "bluff".
Citera
2026-04-26, 17:44
Medlem
Citat:
Det som är knepigt att förstå är att du trots otaliga observationer tror att jorden inte är sfärisk. Observationer som bekräftats av olika vetenskapsmänniskor i över 1 000 år.
Men du bara blundar för alla bevis och skriker "bluff".

Bilder tagna av en handfull människor kallar jag för bluff, mycket riktigt.

Observationer och tolkningar av dessa är inte nödvändigtvis bluff, snarare missvisande eller feltolkningar.

Så knepigt är det inte att förstå, du har bara inte riktigt försökt. Vilket kanske är lite konstigt efter våra hundratals inlägg fram och tillbaka, någonstans på vägen borde du väl ha förstått hur jag resonerar. Aja, vad ska man göra?
Citera
2026-04-26, 18:04
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Bilder tagna av en handfull människor kallar jag för bluff, mycket riktigt.

Observationer och tolkningar av dessa är inte nödvändigtvis bluff, snarare missvisande eller feltolkningar.

Så knepigt är det inte att förstå, du har bara inte riktigt försökt. Vilket kanske är lite konstigt efter våra hundratals inlägg fram och tillbaka, någonstans på vägen borde du väl ha förstått hur jag resonerar. Aja, vad ska man göra?
Visst har jag förstått hur du resonerar, du skriker ju bluff för alla bevis som presenteras för dig. Sanningen är att du inte förstår dig på dessa bevis.

Hur är det med alla bilder besättningen vid Artemis 2-projektet har tagit, är alla dessa bilder bluff?
Alla bilder på både jorden och månen:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in