2026-04-24, 09:01
Medlem
OSweDevs avatar
Live på https://swesint.com

Sveriges lägesbild i nära-realtid. Polisen, SMHI, krisinformation, svenska nyhetsmedia, svenska kraftnät, cyberhot, flyg, börs... Plus global kontext genom bland annat UCDP och NASA FIRMS satellitbrand.

Gratis, ingen registrering (än så länge).

Byggt för egen del för att samla saker på samma ställe och filtrera bort clickbaits (pågående process), men valde sedan att göra det prod-redo och lägga upp på domän.

Hobbyprojekt med rätt mycket under huven. Nyfiken på om någon ser värde, om nått är förvirrande, skräpigt, saknas eller fel. Buggar?

Har suttit så nära allt så lite perspektiv utanför är alltid trevligt. Feedback uppskattas.

Det är mycket data men det går styra rätt bra över vad man ser eller söker. Har trimmat en hel del och byggt upp en metod och ett filter som behövs "battle-testas" för att sedan eventuellt justeras.

På gång: fortsätta clustra/filtrera när fel uppstår från aggregerad data, mer robust labeling/taggar, diverse tillägg.

Kanske har du några idéer?

Tech stack är bred men här är basen: Next.js 16, Postgres, MapLibre.

Skepp o hoj ⛴️

Kända problem:
Kan bli instabil/långsam i Safari-webbläsare
Senast redigerad av OSweDev 2026-04-24 kl. 09:09.
Citera
2026-04-24, 09:45
Medlem
pn222jws avatar
Mycket smart initiativ! "Händelser på samma plats" är intelligent designead. Lägg satellit som BASKARTA ett tror jag. Det vore läckert att kunna zooma in kartbilden med ännu mer detaljerad information. Det skulle kunna finnas extra avancerade bilder för till exempel Stockholm, Göteborg och Malmö. Två små direkta länkar till TEXT TV 100 och SMHI startsida längst ner kanske. Helt klart välgjort, den kommer bli visuellt praktisk.
Citera
2026-04-24, 09:51
Medlem
TheJesuits avatar
Wow, snyggt jobbat! Noterar att fartyg endast visas väster om blekinge och Östersjön, inga fartyg i kattegatt. Kanske för att jag kör Safari, det var ju ett problem.
Citera
2026-04-24, 10:07
Medlem
OSweDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Mycket smart initiativ! "Händelser på samma plats" är intelligent designead. Lägg satellit som BASKARTA ett tror jag. Det vore läckert att kunna zooma in kartbilden med ännu mer detaljerad information. Det skulle kunna finnas extra avancerade bilder för till exempel Stockholm, Göteborg och Malmö. Två små direkta länkar till TEXT TV 100 och SMHI startsida längst ner kanske. Helt klart välgjort, den kommer bli visuellt praktisk.

Tack! Satellit som baskarta ska jag utvärdera och ser över zoom. Vill tro att man kan zooma in rätt så bra på de flesta platser och se byggnader m.m. men nackdelen är väl att det blir platt. Tar med mig din andra feedback kring text tv/smhi och ser över detta i helgen. Tack igen

Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Wow, snyggt jobbat! Noterar att fartyg endast visas väster om blekinge och Östersjön, inga fartyg i kattegatt. Kanske för att jag kör Safari, det var ju ett problem.
Tack så mycket! Ja, det har du helt rätt i jag håller på att fixa detta faktiskt det är inte en Safari-bugg. Fartyg är lite instabilt generellt men kommer vara löst inom kort.

Digitraffic som jag använder är finska Traficom, deras publika AIS-feed täcker Östersjön + Bottenhavet + delar av södra Östersjön. Västkust (Kattegatt/Skagerrak/Öresund) ligger utanför deras scope. Håller på med en källa som ska täcka även västkusten då

Edit; Som du säkert ser fetchar jag bara drygt 4 000 av 18000+ fartyg nu med. Bruset och ping blir oumbärligt med allt packat så vad fartygen mynnar ut i sedan får vi se - har tankar på att eventuellt göra en egen popup map för dom om det skulle vara värt/meningsfullt att göra det genom denna källan... Alternativt bena ner det ännu mer.
Senast redigerad av OSweDev 2026-04-24 kl. 10:14.
Citera
2026-04-24, 10:29
Avstängd
Gorbis avatar
Coolt, en stor tumme upp!
Citera
2026-04-24, 11:20
Medlem
triptykens avatar
Vad skoj! Mycket bra idé!

Hur sköter du urvalet av det som visas?
Citera
2026-04-24, 12:32
Avstängd
Connykrims avatar
Ta bort alla plan som ej flyger till / från Sverige.
Citera
2026-04-24, 12:34
Avstängd
Connykrims avatar
Bugg??
Finns ingen X / stängknapp efter man öppnat upp en blå plupp som ligger i vattnet vänster om norge. Måste gå in o ut fr hemsidan
Citera
2026-04-24, 13:23
Medlem
kbb-ogs avatar
Ballt! Gillar initiativet! Ös på!
Citera
2026-04-24, 13:53
Medlem
OSweDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Coolt, en stor tumme upp!

Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vad skoj! Mycket bra idé!

Hur sköter du urvalet av det som visas?

Tack!

Aggregerar ~30 publika källor. Vid inläsningen filtreras nöje/sport/kändis/PR-innehåll bort automatiskt. Samma story från flera outlets klustras till EN rad, och klustret får en trovärdighets-tag: Bekräftad (flera tunga källor), Rapporterad
(en tung källa) eller Obekräftad (bara kvällspress).

"Just nu i fokus" rankar topp-4 algoritmiskt på typ + källa + nyckelord + färskhet. Allt länkar tillbaka till originalkällan så ingen text parafraseras eller omskrivs. Pipeline-beskrivning på https://swesint.com/metod

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Ta bort alla plan som ej flyger till / från Sverige.
Tittar på att göra detta, bra feedback.

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Bugg??
Finns ingen X / stängknapp efter man öppnat upp en blå plupp som ligger i vattnet vänster om norge. Måste gå in o ut fr hemsidan
Sorry! Kolla gärna om du fortfarande upplever detta problemet nu, ska vara löst, har flyttat om lite för det var några events som kunde överlappa.

Citat:
Ursprungligen postat av kbb-og
Ballt! Gillar initiativet! Ös på!
Tackar, det ska jag
Citera
2026-04-24, 14:37
Medlem
Fantens avatar
Jag hatar verkligen 'two fingers to swipe' men annars så verkar det fett.
Citera
2026-04-24, 14:44
Medlem
kalkryggars avatar
När man zoomar in på en stad eller område så finns det cirklar som det står en siffra i. En sån cirkel som jag tittar på nu står det 4 och en annan står det 7. Spontant tänker jag att det betyder antal händelser som är grupperade lite som de grupperar på Hemnet (på sin bostadskarta). Men klickar jag på den så får jag aldrig upp mer än 1 eller 2 stycken färgpluppar (händelser?). Zoomar jag ut så försvinner färgplupparna och cirkeln med en siffra syns igen eller ökar i nummer.

Vad handlar detta om?

Okej, jag ser nu. En plupp stod det "18 händelser på samma plats" och så ligger alla i samma prick.

Jag skulle nog hellre öppnat pop-up när cirkeln hade en siffra i sig och man klickade på den. När man zoomar in så bör färgprickarna visas. Det står att man ska zooma in för att separera. Men det fungerar aldrig då jag är max-in-zoomad.

Gör så att när man är på nivån att det blir färgprickar så ska de alltid separeras. Du kan enkelt lägga ut dem i ett mönster där prick i ordning alltid ligger på samma plats sett från centrum. Så kan de läggas ut i någon spiral typ.

Fetchar du allt från gratis-api-er?
Senast redigerad av kalkryggar 2026-04-24 kl. 14:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in