2026-04-24, 10:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vilken valuta betalar du med i Gibraltar?

Gibraltar-pund, om det fortfarande finns kvar..

In 1898, sterling coin was made sole legal tender, although the Spanish peseta continued in circulation until the Spanish Civil War. Since 1927, Gibraltar has issued its own banknotes and, since 1988, its own coins. Gibraltar decimalised in 1971 at the same time as the UK, replacing the system of 1 pound = 20 shillings = 240 pence with one of 1 pound = 100 (new) pence.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_pound
Citera
2026-04-24, 10:42
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Måste inte alla nato länder gå med på att skicka ut ett annat land ur nato? inget usa kan bestämma själv väl?
Citera
2026-04-24, 10:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ganska enkelt för USA om de skulle vilja göra detta. De ställer sin status mot Spaniens status och tvingar andra att välja.

Vad tänker du att Frankrike, England, Tyskland ska välja. Spanien eller USA?
Spanien, rimligtvis. USA har blivit mer och mer opålitligt.

Citat:
Det skulle också kunna leda till ett mer naturligt utträde från NATO för USA. Muppen Trump vill nog finna en väg att slippa ut ur NATO. Det kommer att sätta Europa i ett extremt svårt läge och då kommer muppen Trump att kunna börja pressa EU på massvis saker.
På vilket sätt hamnar Europa i ett svårt läge menar du?
Citera
2026-04-24, 11:02
Medlem
Skrattretande tråd. Sverige är nybliven medlem i en militärallians som i praktiken är aggressiv till sin natur, trots PR-fernissan om “fredligt försäkringsbolag” som bara ägnar sig åt försvar, host host Serbien, Libyen.
Och nu sitter Sveriges mest gapiga möpar på Flashback och kräver total underkastelse till nästa krig, och att länder som inte vill leka kanonmat ska “kastas ut”.

Det gick verkligen fort i hockey. Sverige, världens samvete och diplomatiapostel, blev krigshök över några nätter.

Dessutom finns det ingen enkel mekanism för USA att ‘kasta ut’ Spanien ur NATO, så det här är mest politisk utpressning och signalpolitik. Men det säger en hel del om hur lite ‘jämlik försvarsallians’ det egentligen är.

Det märks också tydligt i tråden hur Sverige plötsligt fått en ny giv att ‘kasta ut’ folk till höger och vänster så fort någon inte marscherar i takt, särskilt bland de som verkar ha större lojalitet med USA:s utrikespolitiska agenda än med svensk verklighet.
Citera
2026-04-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gibraltar-pund, om det fortfarande finns kvar..

In 1898, sterling coin was made sole legal tender, although the Spanish peseta continued in circulation until the Spanish Civil War. Since 1927, Gibraltar has issued its own banknotes and, since 1988, its own coins. Gibraltar decimalised in 1971 at the same time as the UK, replacing the system of 1 pound = 20 shillings = 240 pence with one of 1 pound = 100 (new) pence.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gibraltar_pound

Gibraltar är fortfarande Inte en del av Spanien. Det var vad jag ville påvisa med min förfrågan.
Citera
2026-04-24, 11:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Gibraltar är fortfarande Inte en del av Spanien. Det var vad jag ville påvisa med min förfrågan.

-Det vet väl alla?
Citera
2026-04-24, 11:14
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:

gibraltar är ju spaninens skithål
Citera
2026-04-24, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Det vet väl alla?

mao. GB kontrollerar därmed sundet. Med eller utan Spanien som NATO-melem.
Citera
2026-04-24, 11:28
Medlem
Spanien vägrar ju öka sina försvarsutgifter till den nivån de skrivit på avtalet med.

Alla andra har ryckt upp sig men Kommunisterna i Spanien vägrar.

Spanien har inte heller någon plats i EU då de skiter i reglerna där med och nu väller in miljoner papperslösa som sen sprider sig i EU.

Smuts är smuts och skall vara på gatan, inte i finrummet.

Trump står ännu en gång på rätt sida av historien. Och Kommunisterna fortsätter gräva sin grop på fel sida.
Citera
2026-04-24, 11:29
Avstängd
triptykens avatar
Att försöka pressa en annan allierad, som står enormt mycket närmare andra allierade än dom står en själv (numera efter en jävla massa kassa diplomatiska beslut) samtidigt som alla ledare mangrannt verkar ha insett att det inte funkar att böja sig för vinden, ja det är ett idiotiskt beslut.

Att gå ur NATO ligger i hans politiska linje och har gjort det länge, iom Ungerns kursändring så finns det äntligen utrymme för EU att försöka komma ikapp på egen hand om han väljer att glatt gå ur. Samtidigt så är USA's militär den absolut största i historien och deras största utgift (som dom ju ska pumpa in ännu mer i) ... så EU kommer aldrig komma upp i samma nivå.

Men int fan vet jag i övrigt. Det enda betryggande att det vet ingen annan heller tills karln blir lös i magen och tar telefonen in på dass för att skriva nationell policy i affekt och versaler.
Citera
2026-04-24, 11:39
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Personligen tror jag ju att hotbilden mot Europa skulle minska om USA gick ur Nato och deras baser i Europa lades ned.
Citera
2026-04-24, 11:40
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NATOist
Spannskiterna har ju inte precis ärat det viktiga Irankriget med sina insatser.

Gör Trump rätt om han gör verklighet av hotet?

https://www.dailymail.com/news/article-15761367/Pentagon-NATO-Falklands.html
Tråkigt för Trumpeten så har han ingen möjlighet att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in