2026-04-23, 05:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det är säkert betydligt större belopp än 200 MSEK det handlar om 2026.
Beror på om.det är stora babbefamiljer, då är det flerbarnstillägg som drar upp beloppet.
Citera
2026-04-23, 08:22
Medlem
Finns det något en privatperson kan göra för att hjälpa till att uppdaga alla bidragsfusk som sker? Antagligen inte eftersom man inte vet vem som får vad. Måste vara miljarder i alla olika slags bidragsfusk och bedrägerier. Allt från barnbidrag till diverse handikapp till tandläkare som hittar på fakturor.
Citera
2026-04-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jag skrev nyss ovan:

Jag backar på den här punkten efter en del efterforskningar eftersom det inte finns några siffror på fördelningen av fuskare på svenskar och invandrare.

Fast på något sätt känns det mer stötande när det är invandrare som fuskar sig till bidrag och utnyttjar våra samhällsförmåner ofta utan att ha bidragit till samhället utan istället har varit en kostsam belastning.

Exakt!!

Jag är själv invandrare och skulle enbart utifrån detta att jag är ”gäst”, aldrig kunna ens kasta in in bilruta för att komma åt o sno en mobil

Som svensk boende i Malaga, Miami eller i Thailand är väl någonting sådant tämligen otänkbart eller hur?…

Fö anser jag att Jimmie framförallt och Nordisk Front är ett gäng vänsternördar och att kriminella och missanpassade utlänningar borde torteras innan dom utvisas!
Citera
2026-04-23, 08:50
Medlem
Det blir till att sätta dit ett google maps chip i armen på folk som bor här i Sverige och får barnbidrag. Hela familjer alltså. Kan gälla andra bidrag också. Ett socialförsäkringschip.

Då kan man följa i realtid på en skärm var folk befinner sig. Rödmarkerade personer på kartorna runt om i världen har varit utomlands för länge och kan sntas vara utflyttade. Då kan man stoppa barnbidraget eller andra bidrag.

Även polisen skulle kunna ha nytta av ett chip för att se var folk befinner sig. Då skulle man kanske lättare hitta förövare och knyta personer till en brottaplats.

Jag menar vem ringer självmant till en myndighet och berättar att de lämnar Sverige?
Förutom.de som blir utlandsstationerade av sina arbetsgivare?

Vad tycker ni? ;
Senast redigerad av Tissetiss 2026-04-23 kl. 09:11.
Citera
2026-04-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Vore det svårt att bara hålla koll vart pengarna spenderas?
Sammarbete mellan banker och staten vore väl inte omöjligt?
Får någon bidrag och enbart köper ris i mogadishu är de inte stor risk att de befinner sig i Sverige liksom.

Det går väl inte en signal till Sverige när någon från Sverige köper ris i Mogadishu?

Att per automatik veta att folk befinner sig utomlands går inte . Ett sånt övervakningssystem har vi inte. Det kan bara vara att det upptäcks efter hand. Kommuner kan numera exempelvis avisera till FK att det finns barn med skolplikt aom inte kommit till skolan och de inte fått kontakt med familjen. Då ksn kommunen misstänka att barnet inte längre bor kvar i Sverige.

De flesta som befinner sig i exempelvis Afrika, betalar kanske kontant eller har ett lokalt bankkort samt ett SIM kort till en annan mobiloperatör som verkar i det landet. Det blir billigare. På det viset kommer inte en svensk bank märka att en person shoppar utomlands.

Rent generellt är ju inte heller ett brott att åka utomlands och shoppa utomlands. Just det är inget brott.
Citera
2026-04-23, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Försäkringskassan beslutade i fjol om nära 11 000 återkrav av barnbidrag – mer än dubbelt så många som för fem år sedan.

/.../

Återkraven gäller i nästan alla fall familjer som bor utomlands och därför saknat rätt till barnbidrag. 2 700 av återkraven utreddes som misstänkta bidragsbrott."

https://www.sverigesradio.se/artikel/forsakringskassan-aterkrav-av-barnbidrag-okar-kraftigt

"En förklaring till ökningen, enligt Försäkringskassan, är att Sedan 2020 måste kommuner underrätta Försäkringskassan vid misstanke om felaktiga utbetalningar. Det sker till exempel när barn inte dyker upp i skolan."

https://www.sverigesradio.se/artikel/allt-fler-barnbidrag-kravs-tillbaka-for-utlandsvistelser

MENA länder som vanligt.
Citera
2026-04-23, 10:09
Medlem
Citat:
Det är säkert betydligt större belopp än 200 MSEK det handlar om 2026.
Så är det definitivt.
Citera
2026-04-23, 10:23
Medlem
Citat:
Så, då sitter högermänniskorna som är mot all form av beskattning, i skatteparadis och håvar gladeligen in bidrag genom fusk.
Ta ifrån asen medborgarskapen.

Jag är miljonär, kan du vara vänlig och upplysa mig om hur jag får dessa bidrag?
Citera
2026-04-23, 10:39
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snairbox
Exakt!!

Jag är själv invandrare och skulle enbart utifrån detta att jag är ”gäst”, aldrig kunna ens kasta in in bilruta för att komma åt o sno en mobil

Som svensk boende i Malaga, Miami eller i Thailand är väl någonting sådant tämligen otänkbart eller hur?…

Fö anser jag att Jimmie framförallt och Nordisk Front är ett gäng vänsternördar och att kriminella och missanpassade utlänningar borde torteras innan dom utvisas!

Du kan ju som invandrare vara en förträfflig person (även om ditt språkbruk talar för motsatsen). Jag ville bara peka på skillnaden mellan skattebetalande ursvenskars fusk och parasiterande bidragsturister från MENA. Det är mer stötande skrev jag.
Citera
2026-04-23, 10:43
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Så, då sitter högermänniskorna som är mot all form av beskattning, i skatteparadis och håvar gladeligen in bidrag genom fusk.
Ta ifrån asen medborgarskapen.
Ja det är säkert de etniskt svenska pensionärerna som flyttar till Spanien som lyfter barnbidrag de inte har rätt till…..

Kretin.
Citera
2026-04-23, 11:02
Medlem
"Oväntat".. gäller mest småbarn eller? Annars saknas de väl från skolan. hur svårt är det idag, försäkringskassan måste misstänka det i massa fall, kolla var bankutdrag sker t.ex??
Citera
2026-04-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det går väl inte en signal till Sverige när någon från Sverige köper ris i Mogadishu?

Att per automatik veta att folk befinner sig utomlands går inte . Ett sånt övervakningssystem har vi inte. Det kan bara vara att det upptäcks efter hand. Kommuner kan numera exempelvis avisera till FK att det finns barn med skolplikt aom inte kommit till skolan och de inte fått kontakt med familjen. Då ksn kommunen misstänka att barnet inte längre bor kvar i Sverige.

De flesta som befinner sig i exempelvis Afrika, betalar kanske kontant eller har ett lokalt bankkort samt ett SIM kort till en annan mobiloperatör som verkar i det landet. Det blir billigare. På det viset kommer inte en svensk bank märka att en person shoppar utomlands.

Rent generellt är ju inte heller ett brott att åka utomlands och shoppa utomlands. Just det är inget brott.
Borde väl registreras när man lämnar schengen (och inte kommit in igen). Hur svårt kan de va, de lär inte ta flygande mattan dit direkt. Men all åstramning är ju EU oerhört saktfärdiga med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in