2026-04-22, 00:21
Medlem
Angående bilderna på da Costas kvarlevor - de återfinns på sidorna 172 och 179, respektive sidorna 244 och 245. Det finns även bilder på de preparerade kroppsdelarna, dvs bara skelettdelarna, men jag antog att detta inte är lika otrevligt att beskåda, så de sidorna brydde jag mig inte om.
Citera
2026-04-22, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag har ju inte vågat kolla igenom hela första delen i Kattmorfas dropbox, men nu öppnade jag sida 144 och läste just det du hänvisade det till. Där står ju också: "Vad manskapsvagnen användes till är okänt". Men tar man inte reda på sånt?! Va fan?! De måste väl ha kollat det med ägaren? Eller visste inte ens ägaren om vad den användes till?! Det låter som slött utredningsarbete. Men då måste det ju alltså ändå finnas viss information om vagnen nerskrivet i konceptform. Tack för tipset! Jag tar det vidare till arkivarien jag haft kontakt med i detta ärende.

I den officella versionen av förundersökningen står att ägarens namn finns registrerat "i konceptform", vilket har påpekats i tråden Dvs det bör går att begära ut namnet på ägaren till manskapsvagnen.

Den stod lite lustigt för övrigt. Vad gjorde den där? Polisen gjorde inga iakttagelser av något bygge eller liknande i närheten av FP1. Och borde man inte kollat i vagnen? En manskapsvagn som står vid en parkeringsficka där torskar brukar stanna, är inte den väldigt intressant att undersöka?

Hur visste polisen att det inte köptes sexuella tjänster i vagnen?

Och om vagnen användes, varför märkte inte knegarna att det luktade lik?

Och om den var övergiven, borde man inte misstänka att folk övernattade i den osv?
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-22 kl. 05:51.
Citera
2026-04-22, 08:05
Medlem
Ju mer jag tänker på skon i väskan, desto mer irriterad blir jag. Att hitta en sko i anslutning till ett mord, är ju inte konstigt. Denna typ av fynd är klassiskt.

Kriminalhistorien är full av ensamma, upphittade skor, som hör till mordoffer.

Hittar man en ensam kvinnosko i en gömd väska, 1,5 km från en kvinnas dumpade kroppsdelar, ska man vara bra trög för att inte vända ut och in på fyndet och vittnena.

Skon var dessutom av den typ BO använde.

Flera vittnen fattade att det var skarpt läge.

Utredarna verkar däremot inta ha fattat.
Citera
2026-04-22, 09:04
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det allra första ”tipset” eller omtalandet av Teet kom så vitt jag vet från Teets fd svärfar som hade svårt att acceptera att hans dotter, Teets dåvarande hustru som Teet höll på att separera från, hade dött genom egen hängning året innan.

När en död, styckad kvinna återfanns kontaktade svärfadern återigen polisen och -som han gjort så många gånger tidigare - misstänkliggjorde sin fd svärson även för detta brott.

Den sörjande fd svärfadern var rabiat och ville straffa sin fd svärson på alla upptänkliga sätt.
Teets fd svärmor, svärfaderns hustru jobbade också på en stor kvällstidning.
Precis som fru Allgen som var journalist.
Så uppstod tidiga mediavinklingar till läkarnas nackdel.

Efter detta vaknade Teets äldre läkarkollega och handledare Jovan Rajs och skrev nu plötsligt om sitt tidigare obduktionsutlåtande, till ett nytt nu med utpekande av någon med Teets bakgrund. Rajs var vid denna tidpunkt varken klinikchef eller professor - men ville naturligtvis gärna bli det.

Dåvarande klinikchefen på Rättsmedicin i Solna, Rajs och Teets chef, motsatte sig kraftfullt Rajs nya obduktionsutlåtande.
Men klinikchefen bliv kort efteråt cancersjuk, kunde inte arbeta mer och avled senare. Rajs tog över.

Tack så mycket, väldigt bra info.

Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Kolla en karta. Det var en kilometer från rättsläkarstationen till fyndplats 1 och 800 meter från rättsläkarstationen till fyndplats 2.

Det var bara 200 meter från fyndplats 2 till den kriminelle bedragaren, våldsmannen, hästdödaren, missbrukaren, psykopaten och sexköparen Vinof Olaussons kombinerade flyttfirma, rövarnäste och horhus på Eugeniavägen 25, ett känt tillhåll för kriminella, missbrukare och prostituerade 1984. Vinof Olausson (1940 - 2005) kände Catrine da Costa och träffade henne under första halvåret 1984. Flyttfirman gick i konkurs månaderna före Catrines död.

Är det någon som har gjort en lista med GPS-koordinater för alla platser som nämns? Det är lite förvirrande, speciellt för någon som inte är från Stockholm. Jag förstår att själva stadsbilden har förändrats, givetvis.
Citera
2026-04-22, 09:17
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns mycket att säga om fyndplatsen vid Atlasmuren (som verkar vara kopplad till fallet). Väskan bör ha lämnats av da Costa (vilken narkoman gömmer inte prylar för att hämta dem senare?) eller GM.

Man kan fö undra hur trög en utredare är, om utredaren inte ser den strukturella likheten mellan "FP4" och de tre andra fyndplatserna. Liksom FP1, FP2 och "FP3" var "FP4" delvis skyddad från insyn. Mellan "FP4" och Klarastrandsleden låg SJ:s tågspår. Det fanns inga hus söder om "FP4".

Området kring St Eriksbrons fäste var dessutom en klassisk urban skuggzon, där man kunde vänta sig att man fick vara ifred, på kvällar och nätter, om man sysslade med skumma grejer.

Om GM sökte sig till en öde byggarbetsplats i St Eriksbrons skugga, betedde han sig som vi kan förvänta oss, med utgångspunkt från de andra fyndplatserna. Iaf agerade han sig enligt ett tydligt mönster.

Detta kan man inte vänta sig att en mordutredare ska tänka på.

Bra beskrivning av området, man får nästan det intrycket fortfarande. Centralt men undanskymt. Anonymt och något man passerar. Oavsett om väskan tillhörde Da Costa eller ej så är det ett anmärkningsvärt fynd, inte minst med tanke på skon. Låter definitivt som att väskan med sitt innehåll har tillhört en prostituerad kvinna. Tidpunkt och fyndplats är ju högintressant. Kanske det finns områdesfoton från 1984 som kan vara till hjälp.
Citera
2026-04-22, 10:51
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
I den officella versionen av förundersökningen står att ägarens namn finns registrerat "i konceptform", vilket har påpekats i tråden Dvs det bör går att begära ut namnet på ägaren till manskapsvagnen.

Den stod lite lustigt för övrigt. Vad gjorde den där? Polisen gjorde inga iakttagelser av något bygge eller liknande i närheten av FP1. Och borde man inte kollat i vagnen? En manskapsvagn som står vid en parkeringsficka där torskar brukar stanna, är inte den väldigt intressant att undersöka?

Och om den var övergiven, borde man inte misstänka att folk övernattade i den osv?
Ifall vagnen användes borde arbetarna ha varit intressanta som vittnen. Dessa skulle ju, till skillnad mot de anonyma torskarna och sexsäljarna, ha varit möjliga att spåra. Det är givetvis ytterligare ett skäl till att utreda manskapsvagnen, dess ägare och funktion.
Citera
2026-04-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Ifall vagnen användes borde arbetarna ha varit intressanta som vittnen. Dessa skulle ju, till skillnad mot de anonyma torskarna och sexsäljarna, ha varit möjliga att spåra. Det är givetvis ytterligare ett skäl till att utreda manskapsvagnen, dess ägare och funktion.

Man undrar ju också när vagnen hamnade vid Talludden. Vagnen syns tydligt på polisens flygfoto, taget tidigt i utredningen. Arbetsvagnen är stor som en husvagn och är markerad med texten ARBETSVAGN.

Parkeringen vid Ekelundsvägen var en minst sagt udda plats att ställa en arbetsvagn på, eftersom det inte noterades något bygge eller liknande i närheten.

Är det någon i tråden som har begärt ut information om arbetsvagnen?

Jag gissar att vagnen var en sovplats, använd av en luffare, och inget annat.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-22 kl. 11:32.
Citera
2026-04-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Du har ju inte läst beslutet eftersom du inte kunde hitta kammarrättens dom på nätet.

På vilket sätt menar du att Allgén skulle ha "tagit jobbet med sig hem"?
Läkarnas företrädare har inte vid något tillfälle påstått att hemtagande av arbete skulle ha medfört vittnesmålet från Allgéns f.d. hustru. Allgéns dotter har inte lämnat något vittnesmål, av lätt insedda skäl.
Spännande teori som saknar relevans för tråden. Ser dock fram emot att få se kursplanen för hur unga män ska undervisas i hur de ska undvika att jävlas med sina fruar.

Du har fortfarande inte läst kammarrättens dom och känner därför inte till hur rätten resonerade. Det du har läst är en lättfattlig översiktsartikel av polismästaren Sandén. Hans slutsatser hade du diffusa invändningar mot, men du har valt att inte utveckla vari felen skulle bestå.
En textvägg bestående av tre, föga komplicerade meningar. Frågan kvarstår: varför försöker du inte argumentera i sak istället för att ägn
a dig åt ovidkommande trams?

Vad lägger du in i begreppet "ta med sig jobbet hem" och på vilket sätt utgör detta ett svar på mina frågor?

Syftar du nu på att jag vet att fotohandlarparet inte har sagt sig ha framkallat andra likstyckningsfotografier eller att det inte har återfunnits likstyckningsfotografier hos läkarna? I bägge fallen har du fel.
Utredningen är nedlagd sedan 2009 eftersom det var då det eventuella mordet preskriberades. Slasken är inte fortsatt levande eftersom ingen utredning bedrivs.
Det har man gjort. Om du läser förundersökningsprotokollet och slasken kan du få reda på vad man fann, istället för att gissa. Varje gång du har framfört en giss
ning eller hypotes har du ju fått inse att du har haft fel.
Jag ser en flagrant oförmåga att svara adekvat på frågor.

Ja, var vänlig och återgå till "originaldokumenten" som du inte har läst. När du har tagit del av förundersökningsprotokollet, de tillgängliga delarna av slasken, domar samt övrig litteratur om fallet kan vi fortsätta diskussionen.

1. Eftersom du uppenbarligen inte har något att komma med bortsett från svammel så borde du nog vara tyst.

2. Alla sådana där personer tar med sig jobbet hem. Det blir problematiskt när kopior och anhöriga börjar bråka. Det är lätt att fotosamlingar och forskningsmaterial samt arbetsmaterial blir kvar och sedan funna vid husrannsakan.

3. Framgår av "helhetsbedömningen". Alla unga personer i Sverige blir tvugna att studera historiska personer som råkade illa ut för att de var elaka mot sina fruar och barn, oftast i samband med angrepp från yttre partier likt detta fall.

4. Återigen bara en massa svammel. Vem bryr sig om dina åsikter?

5. Återigen en massa svammel från din sida. För att vara kort, det räcker alltså med att myndigheterna kan visa att ett enda likfoto sprungit iväg till olovlig plats för att dra in legitimationen.

5.1. Ännu mera svammel från din sida.
Citera
2026-04-22, 16:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du pratar om FP1, dvs fyndplats 1 vid Talludden Karlberg.

Du känner kanske till att krimbloggen mysterium24 har lagt upp material om FP1?

Källa: Mysterium 24 https://share.google/EDHaV47zh6FAw6iY1

Källa: Mysterium 24 https://share.google/mOZ10xhWuZYB6YW0q
Citera
2026-04-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Är det någon som har gjort en lista med GPS-koordinater för alla platser som nämns? Det är lite förvirrande, speciellt för någon som inte är från Stockholm. Jag förstår att själva stadsbilden har förändrats, givetvis.

Jag är inte heller från Stockholm, men mitt intresse för da Costa-utredningen har gjort att jag har lärt mig en hel del om stadens geografi och stadsdelar genom åren.

Att skapa en lista med GPS-koordinater för platser som hitintills är kända från utredningen är faktiskt en intressant idé – och fullt möjlig att genomföra. Om jag hinner skulle jag kunna försöka ta fram en sådan under det här året. Det ultimata vore ju om man samtidigt kunde klicka på koordinaterna på en karta och få fram samtliga förhör/spaningsuppslag m.m. där adressen förekommer. Det känns dock som ett lite för stort projekt för mig.

Men egentligen borde staten ta ett större ansvar här. En fullständig digitalisering av hela utredningen vore ovärderligt – inte bara genom att scanna dokument, utan också genom att transkribera dem digitalt och koppla dem till en interaktiv karta där alla adresser och platser markeras. Om man sedan kombinerade dessa data med andra register över kända våldsbrottslingar och dylikt från den tiden (förutsatt att även de är digitaliserade), skulle AI kunna hjälpa till att identifiera mönster, nya kopplingar eller till och med namn som inte tidigare uppmärksammats i utredningen. Det skulle kunna ge både forskare och allmänhet helt nya verktyg att granska fallet med. Jag tror jag skrivit om denna idé tidigare i tråden.
Senast redigerad av NoppigaSockar 2026-04-22 kl. 18:17.
Citera
2026-04-22, 19:40
Medlem
Om väskan lämnades av GM, är den extremt intressant, som psykologisk och geografisk markör.

GM hade nog noll koll. Att han kom undan, beror nog på enskilda polisers dumhet och ren tur.

Jag tror att väskan gömdes i panik, av en gående GM eller medbrottsling. Och en bil var nog inte inblandad. Och avståndet mellan väskan och GM:s bostad var nog mindre än 500 m.

Hade GM bil och tid att tänka efter, hade väskan hamnat i sophanteringen eller bränts.

Sättet väskan gömdes på, indikerar att GM var en klantskalle av rang.

Och han bodde nog i södra Vasastan.

Hade jag varit polis, hade jag funderat över möjligheten att GM bodde på spottavstånd från byggfutten, vid vilken väskan låg.
Senast redigerad av Eremona2.0 2026-04-22 kl. 19:47.
Citera
2026-04-22, 22:12
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoppigaSockar
Jag är inte heller från Stockholm, men mitt intresse för da Costa-utredningen har gjort att jag har lärt mig en hel del om stadens geografi och stadsdelar genom åren.

Du är helt uppenbart inte fullärd vilket detta inlägg bevisade.

(FB) Fallet Catrine da Costa 1984 (Dokumentlänkar finns i trådstart mm)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in