2026-04-22, 06:13
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Polestar 2 är ju en gammal bil, även om det nog är en bra bil, så kan man ju inte jämföra den med nya C-klass.
Det är lite som att jämföra min ZOE med ID Polo..
Att bilen baseras på äldre platform är bara till dess fördel. Du vet vad du får. Med 6 år på marknaden av konstanta förbättringar och pålitlighetsdata vet du att du inte köper grisen i säcken. P2 klår CLA på flertal viktiga områden fastän det senarenämnda är på senare platform. Så nej, inte alls som Zoe som är objektivt sämre budgetbil på alla sätt. Här är det verkligen lyxsedan vs lyxsedan. Du kan även slänga in BMW i4 i matchen. Också "gammal" bil men faktum att den byggs på en väl etablerad platform och trots det också har grymma elbilsattribut ser jag bara som en fördel.
Jag skulle aldrig våga punga ut 700k för en helt ny elbil på sin första upplaga. Vi alla vet vad som händer med värdet när den första stora faceliften kommer efter ett par år. Likaså värderar jag 10-80% tid mindre än generell pålitlighet och körkänsla. Mercedes är bra men har också haft en del strul med sina elbilar och deras fixering att förvandla hela kupén till en enda stor skärm med LED överallt ser jag som något smaklöst.
Senast redigerad av Abscess1122 2026-04-22 kl. 06:28.
Citera
2026-04-22, 06:32
Medlem
DrVonAnkas avatar
Fin form men grillen på framsidan gillar jag icke, ser påklistrad ut och förstör helheten. Även den enorma skärmen blir jag inte helt såld på. Hade hellre köpt den nya BMW i3 om jag var tvungen att välja.
Citera
2026-04-22, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Mercedes elbilar är SKIT. De kan bre på hur mycket de vill i specifikationen, alla som haft med deras elbilar att göra vet att de är absolute bottom tier.

Vad tycker du är det bästa istället om man får fråga samt får man också fråga vad har du för underlag för dina åsikter. Jag påstår inte att du har fel, observera det.
Citera
2026-04-22, 06:45
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Vad tycker du är det bästa istället om man får fråga samt får man också fråga vad har du för underlag för dina åsikter. Jag påstår inte att du har fel, observera det.

Tesla är väl objektivt sett bäst. Vi hade Mercedes elbilar på min gamla firma, en oändligt skitparad av problem med deras skräpbilar. Tror man kom runt 13 mil på en full laddning på en ett år gammal bil.
Citera
2026-04-22, 06:57
Medlem
solstrålars avatar
Varför tar de inte chansen och gör en dunder el kombi utav denna? Rita bara om bakdelen till stort bagageutrymme så kommer den sälja som smör.

folk är trötta på suvarna och crossoversen.
Citera
2026-04-22, 07:07
Medlem
Running_mans avatar
Vet inte, för tidigt att säga iom att bilen precis visats upp. Omöjligt att kalla en bil "bäst" genom att bara titta på lite bilder.
Citat:
Räckvidden på den fyrhjulsdrivna modellen är 76 mil.
Senare kommer en bakhjulsdriven modell på 80 mil räckvidd.
Alla tillverkare verkar ljuga ordentligt om räckvidden. Alla siffror är upp till bevis i verkliga förhållanden sen när testpiloter och riktiga ägare får tag i sina bilar.

Tar alla siffror med en nya salt.
Citera
2026-04-22, 07:11
Medlem
Det är väl BMW batterier i Mercan? Sen håller jag med övriga skrivare du jämnför olika bilmodeller så det är inte konstigt att Merchan blir billigare.

Men äntligen börjar väl elbilen närma sig att bli intressant gällande både pris, km samt laddtider.
Citera
2026-04-22, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vet inte, för tidigt att säga iom att bilen precis visats upp. Omöjligt att kalla en bil "bäst" genom att bara titta på lite bilder.

Alla tillverkare verkar ljuga ordentligt om räckvidden. Alla siffror är upp till bevis i verkliga förhållanden sen när testpiloter och riktiga ägare får tag i sina bilar.

Tar alla siffror med en nya salt.

Men det gäller ju faktiskt förbrukning på fossilbilar också? Dock är den inte lika överdriven...som på elbilar, Man kan tycka att biltillverkare ska testa i mer normala förhållanden och inte tejpar varje skarv och "lättar" bilen med både fälgar, däck och AC med mera.
Citera
2026-04-22, 07:36
Medlem
Riksreptilens avatar
Stilig bil och bra siffror.
Den kommer vara för dyr att ha som företagsbil?

" en enorm frunk under huven på över 100 liter."
Den såg ut rätt vettigt disponera men jag hörde att en annan tysk firma envisades att ha den låst om man inte hade "utökad" prenumeration i USA fortsatg.
Är det något som mercor har som möjlighet att irritera kunder med fortsatt?
Citera
2026-04-22, 08:23
Medlem
Citat:
Nya Mercedes C-klass kan leverera det bästa helhetskoncept på elbilsmarknaden, den är inte bara väldigt snygg, den är också fullspäckad med den senaste tekniken på en 800 volt och ny plattform som dessutom ger större kupéutrymme än vanliga C-klass med förbränningsmotor.
Därtill får Nya elektriska C-klass ett stort bagageutrymme på 470 liter och en enorm frunk under huven på över 100 liter.

Nya C-klass erbjuder bla fyrhjulsdrift, 469 hk , 0-100 på 4 sekunder, 330 kW CCS , 10-80% på 22 minuter, alt 32,5 mil på 10 minuter laddtid.
Räckvidden på den fyrhjulsdrivna modellen är 76 mil.
Senare kommer en bakhjulsdriven modell på 80 mil räckvidd.

Tekniken är den senaste på elbilsmarknaden, bla finns en MBUX Hyperscreen med matrix backlight technology som sträcker sig över nästan hela bilens bredd (39,1 tum) och drivs av en AI-superdator, med bla virituell assistans, car to x, electric intelligence navigation och head up med Augmented Reality (AR) .

Priserna håller sig förvånansvärt konkurrenskraftiga, den fyrhjulsdrivna lanseringsmodellen C 400 4-Matic förväntas få ett pris på under 750.000 kronor.
Senare kommer en bakhjulsdriven modell med 80 mil räckvidd som förväntas prissättas på ca 650.000 kronor.
Inte dåligt prisläge, för en riktigt snygg! - och supermodern ny Mercedes med upp till 80 mil räckvidd.

Volvos lyxmodell ES 90 kostar från 813.000 kronor, och är därmed betydligt dyrare.
Och dessutom är räckvidden 10 mil kortare på Volvon.

Nya elektriska C-klass blir förmodligen en succé, och äntligen har vi en riktig elbil som verkligen övertygar med helheten, och därmed gör förbränningsbilen obsolet.

Diskutera.
Vad tänker ni nya C-klass och konkurrensen, Volvo ES 90, BMW i5, kommande i3, osv?

https://carup.se/mercedes-stjarnsmall-mot-bmw-ny-elbil-avslojad/

https://elbilen.se/nyheter/mercedes-c-klass-nu-med-eldrift-sa-lang-blir-rackvidden/

https://ecomento.de/2026/04/20/mercedes-c-klasse-elektroauto-version-vorgestellt/

Fulaste bilen på länge tyvärr
Citera
2026-04-22, 09:22
Medlem
Testade nya elektriska Mercedes C-klass på ett Mercedes-event i januari, och första intrycket är riktigt starkt. Den känns väldigt premium, mer åt S-klass-hållet i komfort och tystnad än man kanske förväntar sig. Interiören är fullmatad med teknik och stora skärmar, men ändå ganska ombonad och lyxig.

Körkänslan är smidig och kraftfull, med snabb respons direkt från eldriften. Det märks att Mercedes satsar hårt på komfort, men utan att tappa det sportiga helt.

Designen är modern men ändå klassisk Mercedes, kanske lite mer vågad än tidigare, vilket lär dela åsikterna. Räckvidd och laddning verkar också riktigt konkurrenskraftigt i klassen.

Det som drar ner helhetsintrycket lite är att designen känns något anonym, att skärmsystemet kan upplevas som lite rörigt i början och att mycket funktioner är gömda i menyer istället för fysiska knappar. Dessutom känns den inte riktigt lika engagerande att köra som vissa konkurrenter, utan är tydligt mer komfortfokuserad.

Men kort sagt: en väldigt lovande el-C-klass som känns som ett stort steg framåt för Mercedes.
Citera
2026-04-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varför tar de inte chansen och gör en dunder el kombi utav denna? Rita bara om bakdelen till stort bagageutrymme så kommer den sälja som smör.

folk är trötta på suvarna och crossoversen.

Det enkla svaret är att kombimodeller säljer alldeles för dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in