Citat:
Ursprungligen postat av
Kallopsen
Nej, grisar är smartare än både hundar och katter
Och? Så intelligens är vad som avgör värde? Lägre intelligenta människor är mindre värda än mer intelligenta människor?
Citat:
så de är ju inte samma djur. Men djur som djur. Får man äta ett djur så är det okej att äta ett annat?
Vem är det som du frågar? Mig specifikt? Som du själv fattar är det en subjektiv fråga. Enligt de flesta svenskar är det "inte okej" att äta varken hundar eller katter, för nej alla djur är inte "lika värda". Sällskapsdjur äter man inte i Sverige, ska jag behöva tala om det för dig? Och ja det handlar om känslomässiga och kulturella skäl vare sig du gillar det eller ej. Kommer jag själv personligen betrakta en person som äter en katt eller hund som ond? Inte nödvändigtvis, men jag personligen har ett närmare band till hundar än till grisar. Precis som jag har ett närmare band till européer än till afrikaner.
Citat:
Bara för att många har känslomässiga tankar till hund och katt så ska det ju inte hindra någon annan från att äta dom, precis som att man inte kan hindra någon att äta gris, häst eller ko för att det kan finnas de som har känslomässiga tankar till dem.
I det här fallet hade han ihjäl någon annans sällskapsdjur/katt, så jo det är verkligen inte okej. Och vad du helt verkar ignorera är att människor inte är robotar och vi alla gör oss skyldiga till godtyckligheter och traditioner. Om du inte gillar svenskars attityder så får du väl dra härifrån.
Citat:
Människor är dock inte samma som djur. Dock är ju grisar närmre människor i så fall eftersom de är mer intelligenta än katt och hund.
Hatar att behöva tala om detta för dig, men jo människan är också ett djur. Om du drar precis alla djur över en och samma kam, så bör du vara riktigt konsekvent och inkludera människor också. Annars blir det väldigt godtyckligt, inkonsekvent och oseriöst.