2026-04-20, 16:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du menar på allvar att i 6 timmar har de anropat fartyget men inte lyckats få kontakt för att de under hela tiden använt samma frekvens, ett som inte fartyget lyssnat på och inte kommit på tanken att prova en annan?

Detta är alltså ditt argument?
Ja all sjöfart lyssnar alltid på kanal 16 så de lär inte missat varningarna.

)
Citera
2026-04-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Frågan ens är om USA går efter juridiken nu… det kan göra vad dom vill ingen säger ju emot!

En blockad är en legal handling i krig. Om Iran vill svara kan de göra det. USA begår inget krigsbrott. Man kan fråga sig om USA hade jus ad bellum? dvs Däremot så har USA i stort sätt varit jus in bello*. För Iran är det tvärt om.

En blockad är Jus in bello. Men man ska komma i håg det är en krigshandling.

*Ett undantag var skolan.

USA har haft casus belli vid flera tillfällen

Attacken mot Pearl Harbor (1941)

Tonkinbuktsintermezzot (1964):

Terrorattackerna den 11 september (2001):

Massförstörelsevapen i Irak (2003)

Endast två av dem ovan kan sägas vara jus ad bellum.

Jag håller inte med om att USA och israel hade rätt att starta detta krig.
Citera
2026-04-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det har jag gjort flera gånger och inte hört nåt om några varningsskott om fören. De verkar ha varnat via radio i flera timmar och även avfyrat någon lysraket, det är vad jag kan få ut av klippet

Du ser bara en kort snutt. De höll på i 6timmar. Och de säger att de skickar flares.
Citera
2026-04-20, 16:15
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du ser bara en kort snutt. De höll på i 6timmar. Och de säger att de skickar flares.
Ja men var framgår det att de skjutit varningsskott med artilleriet?
Citera
2026-04-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ja men var framgår det att de skjutit varningsskott med artilleriet?

Om USA skjuter flares får väl säga vara ett varningsskott. Och ingen kan säga att kaptenen på det iranska fartyget fattade vad som kunde hända. Det hände under 6 timmar.
Citera
2026-04-20, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Du menar på allvar att i 6 timmar har de anropat fartyget men inte lyckats få kontakt för att de under hela tiden använt samma frekvens, ett som inte fartyget lyssnat på och inte kommit på tanken att prova en annan?

Detta är alltså ditt argument?
Mitt argument var snarare att USA kan vara idioter och att man inte skall tro på allt de säger. De behöver ju inte göra *exakt* samma misstag (eller lögn).

Citat:
En blockad är en legal handling i krig. Om Iran vill svara kan de göra det. USA begår inget krigsbrott.
Bortsett då från att angreppskrig är ett krigsbrott, rentav det värsta krigsbrottet.
Citera
2026-04-20, 16:21
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Om USA skjuter flares får väl säga vara ett varningsskott. Och ingen kan säga att kaptenen på det iranska fartyget fattade vad som kunde hända. Det hände under 6 timmar.
Nu handlade inte mitt inlägg om lysraketer utan granater om fören på fartyget.
Citera
2026-04-20, 16:26
Avstängd
Citat:
En blockad är en legal handling i krig. Om Iran vill svara kan de göra det. USA begår inget krigsbrott. Man kan fråga sig om USA hade jus ad bellum? dvs Däremot så har USA i stort sätt varit jus in bello*. För Iran är det tvärt om.

En blockad är Jus in bello. Men man ska komma i håg det är en krigshandling.

*Ett undantag var skolan.

USA har haft casus belli vid flera tillfällen

Attacken mot Pearl Harbor (1941)

Tonkinbuktsintermezzot (1964):

Terrorattackerna den 11 september (2001):

Massförstörelsevapen i Irak (2003)

Endast två av dem ovan kan sägas vara jus ad bellum.

Jag håller inte med om att USA och israel hade rätt att starta detta krig.

Dom hade kunnat rikta sig på fören som en första varning ..inte skjuta rakt in i maskinrummet där folk befinner sig. Det är inte militärer dom skjuter på det civila som måste vara kvar för att order av bryggan.
Citera
2026-04-20, 16:27
Medlem
Citat:
Nu handlade inte mitt inlägg om lysraketer utan granater om fören på fartyget.

Varningsskott måste kunna göras så skeppet ser det. Och lysraketer är väl utmärkta att använda. Men det hela är semantiskt.
Citera
2026-04-20, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom hade kunnat rikta sig på fören som en första varning ..inte skjuta rakt in i maskinrummet där folk befinner sig.

Iranska skeppet hade 6t på sig att stanna. Och de hade inte stannat. De talade om flera gånger lämna maskinrummet. Det viktigaste för den am kaptenen är att hans besättning inte skadas. Det är iranska kaptenens ansvar att hans besättning inte skadas. Är du ett civilt fartyg och hotas av ett am krigsfartyg fartyg i 6t i en officiell blockadzon i krig så ska man stanna.

Ett skott i fören hade troligen inte stannat fartyget. Man kunde ha skjutit mot kommandobryggan men det hade kanske inte heller säkert fått stopp på fartyget. Dock hade man riskerat att skada "rätt" person.
Citera
2026-04-20, 16:49
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Och vi kan diskutera problemen angående Nürnbergrättegångarna någon annanstans. Personligen tittar jag på skadan man gör när jag avgör vad som är värst.

Där finns det förskräckande spår från andra av USAs klavertramp. Enligt Lancet dog det en miljon bara i Irak.

Och det är högst tveksamt att den här attacken var befogad.

Hade Sverige bombat Norge i februari kan man också ge sig fan på att vi hade fått en koalition emot oss genom FN.

Som Graavarg säger har USAs infantila ledare helt missförstått Iran som land.

Och allt som har hänt de senaste 50 dagarna har bara stärkt de förbannade skäggen.

Det är bara att inse att Trump är en rådidiot.
Citera
2026-04-20, 17:02
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Där finns det förskräckande spår från andra av USAs klavertramp. Enligt Lancet dog det en miljon bara i Irak.

Och det är högst tveksamt att den här attacken var befogad.

Hade Sverige bombat Norge i februari kan man också ge sig fan på att vi hade fått en koalition emot oss genom FN.

Som Graavarg säger har USAs infantila ledare helt missförstått Iran som land.

Och allt som har hänt de senaste 50 dagarna har bara stärkt de förbannade skäggen.

Det är bara att inse att Trump är en rådidiot.
På vilket vis har de stärkts?

Du inser vilka stora inre konflikter de har i regimen och mellan IRGC? Samt hur dåligt det går ekonomiskt för regimen och hur stora militär förluster de lidit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in