2026-04-18, 23:36
  #1
Medlem
DrDoaks avatar
Just nu pågår en utställning på Malmö konsthall som bl.a. innehåller intergalaktiska signaler (i form av ett abstrakt brummade) samt två pornografiska foton på en transperson. På ett av fotona så får transpersonen en penis uppkörd i analöppningen. Brevid porrbilderna finns det varningstexter om att porrbilderna kan vara olämpliga för barn.

Är det här vad man ska kalla konst?
Ska man anse att det är transfobiskt att sätta upp triggervarningar om transporr?
__________________
Senast redigerad av DrDoak 2026-04-18 kl. 23:39.
Citera
2026-04-18, 23:39
  #2
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Just nu pågår en utställning på Malmö konsthall som bl.a. innehåller intergalaktiska signaler (i form av ett abstrakt brummade) samt två pornografiska foton på en transperson. På ett av fotona så får transpersonen en penis uppkörd i analöppningen. Brevid porrbilderna finns det varningstexter om att porrbilderna kan vara olämpliga för barn.

Är det här vad man ska kalla konst?
Ska man anse att det är transfobiskt att sätta upp triggervarningar om transporr?

Tycker du det var värt inträdet?
Citera
2026-04-18, 23:40
  #3
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Tycker du det var värt inträdet?
Det är inget inträde alls. Det är dina skattepengar som går till detta.
Citera
2026-04-18, 23:42
  #4
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Det är inget inträde alls. Det är dina skattepengar som går till detta.

Vad tyckte du om utställningen?
Citera
2026-04-18, 23:45
  #5
Medlem
Sinnessjukt och absurt och verkligen inte konst men de vågade väl inte neka
Citera
2026-04-18, 23:45
  #6
Avstängd
Är det ens konst om det inte väcker frågor, fantasier, provocerar, är utmanande, eller väcker alla möjliga sorters känslor?

Om det är sexuella inslag kan dom ju taktiskt varna om det vid entrén.
Tänkte på barnen.
Citera
2026-04-18, 23:51
  #7
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Är det ens konst om det inte väcker frågor, fantasier, provocerar, är utmanande, eller väcker alla möjliga sorters känslor?

Om det är sexuella inslag kan dom ju taktiskt varna om det vid entrén.
Tänkte på barnen.

Hade det ställts ut på en privat utställning så hade det varit en sak, men sådant perverst skit hör inte hemma i offentliga byggnader,
Citera
2026-04-18, 23:56
  #8
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Är det ens konst om det inte väcker frågor, fantasier, provocerar, är utmanande, eller väcker alla möjliga sorters känslor?


Ja precis, och frågan är om detta är det? Ty det väcker varken frågor, fantasier, provocerar, är utmanade eller väcker alla möjliga sorters känslor.
Citera
2026-04-19, 08:39
  #9
Medlem
TheGretaResets avatar
Det är dessutom Stockholmarnas skattepengar som går till detta.

Men dramaten satte ju upp fäbojäntan eller var det dansens hus. Svårt att hålla reda på då man tävlar numera i dekadens.

Klart Malmö vill vara med i samhällets upplösning.


Konst kommer av tyskans kunst. Från zu können. Dvs att kunna något. Vermeer kunde tex måla, Victor Hugo kunde skriva böcker.
Kan man inget är det inte konst. Att bajsa i en skokartong och kalla det installation är inte konst.
Citera
2026-04-19, 09:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Sinnessjukt och absurt och verkligen inte konst men de vågade väl inte neka
Vem vågade ”de” inte neka?
Citera
2026-04-19, 09:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset

Klart Malmö vill vara med i samhällets upplösning.
Förklara gärna på vilket sätt konstutställningar kan förorsaka samhällets upplösning. Är det den gamla vanliga Hitler-psykosen du tror på, eller är det något annat?
Citera
2026-04-19, 11:20
  #12
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Vad tyckte du om utställningen?
Helt meningslöst och intetsägande ur ett estetiskt perspektiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Är det ens konst om det inte väcker frågor, fantasier, provocerar, är utmanande, eller väcker alla möjliga sorters känslor?
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Ja precis, och frågan är om detta är det? Ty det väcker varken frågor, fantasier, provocerar, är utmanade eller väcker alla möjliga sorters känslor.
Jag vet inte hur det är tänkt att väcka känslor. Man kanske vill provocera genom transporr?

Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Om det är sexuella inslag kan dom ju taktiskt varna om det vid entrén.
Tänkte på barnen.
Det sjuka är ju att det var det som konsthallen inte gjorde. Vid entrén är det bara en skylt som uppmanar barnen att komma in i barndelen, där barnen får måla sin egen konst. För att komma in där måste barnen passera den stora vuxendelen där porren hänger.

Kommer man utifrån så kommer varningsskylten innan porrbilderna att sitta ungefär en meter från själva porren. Skylten är satt lite ovanför midjehöjd. Texten om att bilderna visar sexuellt innehåll är dessutom vinklad ca 45 grader uppåt från golvnivån. Ett förskolebarn som traskar in på konsthallen ensamt (för att ungen tror att konsten handlar om rymden) kommer alltså inte att se "varningen" och bara gå förbi. Sen kommer ungen att se explicit hårdporr upphängd på väggen. Någon kassa vid entrén som stoppar barn från att gå in ensamma finns inte heller, eftersom hela jippot är gratis.

Nu tror jag inte att barnen dör av att se lite porr, men det är uppenbart att man inte har tänkt igenom detta från konsthallens sida. Eller så är syftet att barnen ska få se på hårdporr som ett sätt att väcka debatt.

Det kan bli ett intressant samtal hemma sen.

Lilla Pelle: "Mamma är det sant att utomjordingar ser ut som tanter med snopp?"
Mamma: Men Pelle varför tror du det?
Pelle: Jag såg det på konsthallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in