2026-04-18, 18:56
  #22765
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad man ska ha Kharg till? Går ju att attackera från luften hur lätt som helst när man vill.

Kharg = olja = mycket pengar till USA
Citera
2026-04-18, 19:11
  #22766
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han säger att USA "won't let Iran blackmail us" (let=tillåta eller tolerera), det betyder att han anklagar dem för att aktivt försöka. Är man golvad och lamslagen sedan flera dagar (som Trump har påstått många gånger) så lär man knappast försöka med något sådant.

Men jag förstår att du dels vill dementera snabbt, dels inte är något vidare på att uppfatta betydelsen av ord på engelska.
Du har naturligtvis ingen länk som backar upp ditt påstående - men det har jag:

https://www.thedailystar.net/news/world/us-israel-war-iran/news/trump-says-iran-cannot-blackmail-us-strait-hormuz-4154591
Citera
2026-04-18, 19:13
  #22767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Han säger att USA "won't let Iran blackmail us" (let=tillåta eller tolerera), det betyder att han anklagar dem för att aktivt försöka. Är man golvad och lamslagen sedan flera dagar (som Trump har påstått många gånger) så lär man knappast försöka med något sådant.

Men jag förstår att du dels vill dementera snabbt, dels inte är något vidare på att uppfatta betydelsen av ord på engelska.

Det blir lite sorgligt när mulla-runkare tvingas fokusera på enskilda ord och citat som om dom betyder något.
Dom mikroskopiska vinsterna blir bara viktigare och viktigare?

Det verkar som regimen befinner sig i något som liknar ett sammanbrott, politiskt så öppnades sundet igår men militärt så stängs det idag igen.
IRGC verkar ta lika hårt på småsaker som dig och man är ju inte ute efter fred eller välstånd åt iranska medborgare öht.
Sen undrar vissa varför regimen kallas för en dödskult
Citera
2026-04-18, 19:17
  #22768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kharg = olja = mycket pengar till USA

Fast det är ju bara en transporthub, oljan varken utvinns där eller hamnar där av sig självt. Men visst, tar man kontrollen över Kharg så kontrollerar man stora delar av iransk oljeexport men det går ju att göra från luften med.
Citera
2026-04-18, 19:20
  #22769
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är tvärtom väldigt logiskt. USA befinner sig i krig med Iran för att uppnå vissa mål. Sjöblockad är i många fall lika effektivt som bomber när det gäller att tvinga en motståndare till underkastelse.

Alldeles. Det skojiga är förstås att dina argument är lika giltiga andra vägen.

Så vems blockad tror du att biter bättre, räknat i effektivitet att uppnå sina mål. Trumps blockad av iranska hamnar eller Irans blockad av Hormuz-sundet?

- - -

Om USA skulle ha tagit med nån som faktiskt förstår sig på Iran och som fått ta över från Trump, Vance, Witkoff, mågen (vad han nu heter) och alla idiot-magaiter så hade de här förhandlingarna och allt strul varit lösta sedan länge.

Som tidigare konstaterats så är "styrka" och "heder" centrala komponenter i alla förhandlingar i Iran, sak samma om det gäller att köpa en persisk matta eller förhandla om fred. Och på den här nivån står också Irans stolthet och ära på spel.

Det gör att Trumps, Hegseths och alla andra idioters "maximum pressure" är typ det dummaste man kan ta till. Den allra mest korkade av alla stendumma strategier, när man förhandlar med Iran. För den enda möjligheten för Iran är att INTE gå med på nånting och att själv sätta hårt mot hårt. Annars visar man "svaghet" (man ger efter för motståndarens ökade hot) och förlorar "heder" (man ger efter för motståndarens ökade hot). I det här fallet förlorar dessutom Iran sin stolthet (om landet ger efter för USAs ökade hot). Det är INTE rocket science. Å andra sidan klara Trump & Hegseth nog inte ens 2+2...

USA borde, för att uppnå maximalt förhandlingsresultat, ha vrält på med allt de har INNAN man börjar förhandla, och sedan förhandlat artigt och ärligt utgående från den situationen. De kan förhandla hur stenhårt som helst, men det man INTE kan göra är att börja flytta målstolparna medan man förhandla eller dra till med en massa extra hot. Det är svagt, oartigt, tölpaktig, hederslöst och om man ger efter för den sortens påtryckningar är man värre själv.

Så det som nu hänt är helt 100% logiskt. Iran öppnade sundet för ens tund för att poängtera för hela världen att A) de kan göra det, och B) de är villiga att göra det, och C) de är INTE i strid med resten av världen. Sen stängde de igen eftersom Trump, den idioten, satt in en blockad (och fler sanktioner) mitt under pågående förhandling.

Och ja, vi vet alla att det är så Trump förhandlar. Som vilken annan mobbare som helst. "Hit med ditt godis, annars bankar skiten ur dig varje dag på väg till och på väg hem från skolan". Och visst, han har uppvisat noll kapacitet till självinsikt och förmåga att ändra sig. Men det är litet absurt att det nu finns en reell möjlighet att fredförhandlingarna skiter sig fast parterna i princip kunde komma överens, bara för att de inte klarar av själva förhandlingarna.

Ännu mer löjligt är det ifall det är så att Trumps blockad och hot inte ens är allvarligt menade, utan ett PR-trick riktad till den amerikanska hemmamarknaden. Ett sätt att låtsas att Trump nog var den tuffaste och hårdaste och bästaste förhandlaren och "tvingade" Iran att gå med på de amerikanska kraven. I så fall kan förhandlingarna skita sig enbart för att Trump känner sig tvungen att plocka hem plus-poäng hemma i USA. Eller åtminstone inte åka dit för minus-poäng, när han gör fred på villkor som en del kommer att hävda innebär att Iran får precis det de vill.

Men. I alla fall utrspelar det sig framför allas våra ögon, eftersom Trump inte kan hålla käften i 10 minuter och också Irans ledning tycks gilla att sprida information omedelbums.

Så nu har vi tre alternativ på bordet:

1. Trump avslutar den amerikanska blockaden och Iran öppnar Hormuz-sundet på nytt, innan nästa förhandlingsomgång går av stapeln.

2. Trump avslutar INTE blockaden och Iran håller därför Hormuz stängt tills efter att USA & Iran har kommit formellt överens om fred (potentiellt i början på nästa vecka). Det är i nuläget det mest sannolika, eftersom Trump då inte behöver se svag ut (ge efter gällande blockaden) + han kan ta direkt credit för att ha öppnat Hormuz (genom att sluta fred med Iran och gå med deras krav).

3. Trump avslutar INTE blockaden och Iran öppnar därför INTE sundet och vem som ska ge efter först blir en sticking point i förhandlingarna, som därför skiter sig. Trump åker hem, och Trump being Trump kan han ju inte göra annat än angripa Iran på nytt när vapenvilan löper ut (eller t.o.m. innan, i värsta fall). Och så är kriget igång igen...
__________________
Senast redigerad av Graavarg 2026-04-18 kl. 19:23.
Citera
2026-04-18, 19:23
  #22770
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast det är ju bara en transporthub, oljan varken utvinns där eller hamnar där av sig självt. Men visst, tar man kontrollen över Kharg så kontrollerar man stora delar av iransk oljeexport men det går ju att göra från luften med.

Iran ska ju preppat hela ön med minor så skulle bli intressant å se hur USA skulle lösa detta..
Citera
2026-04-18, 19:23
  #22771
Medlem
Verkar som att IRGC är inriktade på fortsatt krig och terror? Nobody puts Mojtaba in the corner?
Undrar hur Araghchis svettningar ser ut för tillfället?

Citat:
Pakistani diplomat: "The second round of negotiations between Iran and the United States will NOT take place on Monday as we expected."
https://t.me/beholdisraelchannel/75211
Citera
2026-04-18, 19:24
  #22772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Iran ska ju preppat hela ön med minor så skulle bli intressant å se hur USA skulle lösa detta..

Minor drabbar sällan stridsflyg vad jag vet.
Citera
2026-04-18, 19:26
  #22773
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Minor drabbar sällan stridsflyg vad jag vet.

Pratar inte om stridsflygplan.. utan om det ska sno ön.
Citera
2026-04-18, 19:30
  #22774
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Pratar inte om stridsflygplan.. utan om det ska sno ön.
Det blir i så fall långt senare, skulle jag gissa. Kanske inte heller besätts av USA i framtiden utan möjligen Kina.
Citera
2026-04-18, 19:30
  #22775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Oklart vad man ska ha Kharg till? Går ju att attackera från luften hur lätt som helst när man vill.
Ja jättelätt det är därför USA redan gjort det eller?
Citera
2026-04-18, 19:34
  #22776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Pratar inte om stridsflygplan.. utan om det ska sno ön.

Ja du pratar om det ja. Helt utan att inse att USA kan stoppa all aktivitet på Kharg precis när dom vill, från luften.

Trump har ju varit väldigt omtänksam och försiktig med iranska liv i allmänhet och det vore katastrofalt för dom om USA valde att bomba infrastrukturen för överföring av olja till terminalerna på Kharg såklart.
Men amerikanska liv är ju ännu viktigare så man kommer inte trampa in i något man inte behärskar bara för att du och regimen ska känna dig smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in