2026-04-17, 16:49
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Där har de ju redan vikit sig vilket de gjorde av en anledning.

Varför skulle du nu ändra sig igen ? de har ju inte fått igenom någonting, är ju inte trovärdigt.

Tror vi ser olika på kostnaden av att vika ner sig. Du menar typ att dom skulle förlora något mentalt övertag? Jag menar att det viktiga är att sundet är precis lika viktigt ekonomiskt imorgon, och nu har dom etablerat att dom inte tvekar en sekund på att använda nedstängning som instrument i konflikten.

Men snårig situation, så den som lever får se. Du kan ha helt rätt, eller helt fel.
Citera
2026-04-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Den amerikanska, som jag skrev.

Vem har sagt att Iran har rätt att attackera andra länder? Att Gulfstaterna attackeras är en naturlig följd av att USA attackerar Iran. Iom att dom tillåter amerikansk truppnärvaro så blir dom fair game i krigets logik givetvis.

Arabvärlden har i allmänhet ungefär samma bild av Israel som du har av Iran. Att Mossad bedriver terror, och att staten attackerar oskyldiga. Säg det till Israelbrigaden här i tråden, så blir det liv i luckan.

Som sagt, det ligger i betraktarens ögon.

Ja och vilken interventions politik ifrån usa syftar du på? Det går ju inte att svara på det innan du säger vad du syftar på. Ska jag gissa?

Som sagt, Iran attackerade hela världen inte bara de närliggande arabländerna. Sedan var mig veterligen inget land med på usas/israels ursprungliga attack emot iran. Sedan att vissa länder kanske började samarbeta med usa efter iran har attackera dem är väl naturligt, iran är väl inte det enda landet som har rätt till självförsvar. USA/isarel attackerade iran, iran attackerade världen, och världen har väl samma självförsvarsrätt som ditt kära iran.
Senast redigerad av pending1 2026-04-17 kl. 17:06.
Citera
2026-04-17, 17:02
Medlem
Om iran verkligen har öppnat så tycker jag usa ska släppa på sin blockad också. Men så effektiv som blockaden verka ha varit, så undra man varför de inte gjorde det direkt. Istället så belönade man iran för deras blockad i början av kriget med att istället för stoppa båtarna så lättade man på sanktionerna.
Citera
2026-04-17, 17:05
Medlem
Regimen kunde visa för egna befolkningen att de fått igenom vapenvila i Libanon så därför öppnade de sundet.
Men USA fortsätter blockera iranska fartyg så egentligen tjänade regimen ingenting på att släppa trafiken fri.
Citera
2026-04-17, 17:06
Medlem
Trots att intelligensreserven här i tråden i flera veckor hävdat motsatsen har alltså Iran kapitulerat fullständigt i de viktiga frågorna:

Iran lämnar över sitt uran och lovar att inte anrika mer.

Iran öppnar sundet och lovar att aldrig mer använda det som påtryckningsmedel.

Detta går Iran med på som tack för att ha blivit bombade sönder och samman och mot ett löfte att inte just nu bombas sönder mer.

En sån seger!
Citera
2026-04-17, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Där har de ju redan vikit sig vilket de gjorde av en anledning.

Varför skulle du nu ändra sig igen ? de har ju inte fått igenom någonting, är ju inte trovärdigt.

Den om lever får se. Vi har med efterblivna regimer att göra med.
Citera
2026-04-17, 17:11
Medlem
Citat:

Nej regimen i Teheran känns som det var kört att bli av med redan från första bomben dessvärre. Chansen för regimbyte hade varit klart större utan attacken, även om den högst troligt ändå inte blivit av än på ett tag. Nu sitter dom säkert 20 år till.

Nej det tror jag inte. De är skakade nu och varken Israel eller USA kommer sluta om inte regimen fullständigt ändrar politik.
Citera
2026-04-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Tjena, skulle bara följa upp detta igen. Ni sa för 18 dagar sedan att Hormuz snart var öppet. Jag undrar hur det går? Nu verkar sundet ännu mer stängt än innan då USA stängt ner det oxå? När öppnar sundet?

Nu är det öppet, det tog inte ens månad, din clown.
Citera
2026-04-17, 17:18
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Nej det tror jag inte. De är skakade nu och varken Israel eller USA kommer sluta om inte regimen fullständigt ändrar politik.

Utifrån vad har du dragit slutsatsen att dom är skakade? Jag tycker ingenting pekar mot det jag.
Citera
2026-04-17, 17:23
Medlem
Citat:
Utifrån vad har du dragit slutsatsen att dom är skakade? Jag tycker ingenting pekar mot det jag.

Bombandet måste ha förstört mycket militär utrustning och dödat många i revolutionsgardet.
USA:s blockad gör att de tappar sina oljeinkomster.
Sen kan ju Kina ha vägrat ge dem mer vapen. Det bad ju Trump kineserna göra.

USA har ju 6000 soldater på plats, det är ju också ett hot. England och flera andra länder kommer skydda sundet i framtiden, det hade blivit för svårt för regimen att gå imot alla.
USA har ju bombat bort det flesta av deras fartyg.
Senast redigerad av Svempa2014 2026-04-17 kl. 17:31.
Citera
2026-04-17, 17:35
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Intressant om det stämmer, men varifrån kommer dessa uppgifter? Har inte hört något alls om det innan, så pass specifik info alltså, även om man såklart anade en krock mellan agendor.

Jag kollar emellanåt nyhetsflödet "vid sidan om" på tråkiga möten, så det är litet svårt att efterkonstruera exakt vad som är varifrån. Men om du googlar nåt i stil med "trump irritated netanyahu" eller "trump forces netanyahu" eller nåt i den stilen så kommer det nog (tillförlitliga) länkar.
Citera
2026-04-17, 17:38
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Första gången jag upplever att Taco tackar en nation. Självfallet en diktatur😉

Han har en vana att tacka och skryta på diktatorer, men i just Iran är det förstås tunnsått av dem för tillfället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in