2026-04-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Om poliserna var på utryckning så finns väl inga hastighetsgränser alls?

Enligt artikeln så var de inte i tjänst och körde runt på sin fritid.
Citera
2026-04-16, 18:56
Medlem
Fler som lagt märke till hur allt fler poliser döms för både det ena och andra sedan kraven och kvotering justerats? Hmm
Citera
2026-04-16, 19:27
Medlem
Även om det är utryckning så kör man inte 280km/h så detta åker dom på med indragna körkort utan problem.

Finns inget brott som kan rättfärdiga den hastigheten.
Citera
2026-04-16, 19:54
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Även om det är utryckning så kör man inte 280km/h så detta åker dom på med indragna körkort utan problem.

Finns inget brott som kan rättfärdiga den hastigheten.

Verkligen? Inget brott?
Citera
2026-04-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krimboden
I sverige döms man av pöbeln och så har det alltid varit. Man kan ju fråga sig varför inte tiktokpoliserna GF och PT har lagt ut om detta när det hände i augusti. På toktokpolisen GF's insta så står det om någon solfilm och en lastsäkring men han skriver inte om detta som är Sveriges i särklass mest högprofilerade fortkörning som hans egna kollegor gjorde. Inte heller fick pressen reda på ett skit förrän nu 8 månader senare, hade en vanlig dödlig gjort detta så hade det stått på max 1 timme i NSD/Kuririen.

FUP + Stämning håll till godo: https://we.tl/t-EQfOhLLks3b7emTN
https://wetransfer.com/previews/6c462c912dd1d1b47a8389a9e507c0b720260416162948/65835b

Tack! Alltid kul läsa.

Verkar vara en tuff förhörsledare, eller så känner hon sig kanske irriterad över att en polis gör så här.

Citat:

Men vet du, Erik, det finns ju inte tid för dig att vara i Skellefteå och Luleå på en och en
halv timme och sen hinna låna ut din motorcykel. Varför hittar du på den här storyn? Jag
påstår att du hittar på den.

Jo, jag förstår, men jag kan ju bara säga som jag minns det.

Så du minns det som att en kompis här på Kallaxrondellen har lånat din motorcykel och
åkt runt, inte fullt en timme?
Nej, absolut inte.

Så hur fort har du kört då i sådana fall på E4 om du ska hinna fram till Kallaxrondellen
från Skellefteå så att din kompis ska hinna åka någonstans under en timme med din
motorcykel? Medans du står och väntar vid den här parkeringsfickan?

Jag har ju inte kört där, så jag kan inte svara på...

Ljuger du för oss?
Nej.

Hur har du hunnit från Skellefteå klockan 12.36, sa jag va?
Mm.

Och sen hinner du till Kallaxrondellen, lånar ut din motorcykel.
Mm.

Mindre än en timme lånar din kompis motorcykeln.

Det kunde bara ha tagit tio minuter. Fem minuter, jag kommer inte ihåg. Hur länge hann jag
låna ut motorcykeln?

Men lik förbannat så handlar du på Circle K i Luleå, Stationsgatan 14.09.
Mm.

Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Fler som lagt märke till hur allt fler poliser döms för både det ena och andra sedan kraven och kvotering justerats? Hmm

Ja jag har också tänkt på att man läser om allt fler snattande poliser, knarkande poliser, stjälande poliser, poliser med kriminella kontakter, de som gör olovliga slagningar, plus de som blir bestraffade pga grov oskicklighet (som att glömma tjänstevapen på toaletten ).

När man läser deras förhör slås man också av att de helt enkelt verkar vara korkade.
Citera
2026-04-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Verkligen? Inget brott?

Det räknas som oproportionerligt högt även i en utryckning då man utsätter andra för fara.

Tjänstefel samt grov vårdslöshet i trafik skulle räknat med minst 2år i fängelse

Nu var dom ju inte heller i tjänst så enkelt fall i domstol
Citera
2026-04-16, 21:06
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimboden
I sverige döms man av pöbeln och så har det alltid varit. Man kan ju fråga sig varför inte tiktokpoliserna GF och PT har lagt ut om detta när det hände i augusti. På toktokpolisen GF's insta så står det om någon solfilm och en lastsäkring men han skriver inte om detta som är Sveriges i särklass mest högprofilerade fortkörning som hans egna kollegor gjorde. Inte heller fick pressen reda på ett skit förrän nu 8 månader senare, hade en vanlig dödlig gjort detta så hade det stått på max 1 timme i NSD/Kuririen.

FUP + Stämning håll till godo: https://we.tl/t-EQfOhLLks3b7emTN
https://wetransfer.com/previews/6c462c912dd1d1b47a8389a9e507c0b720260416162948/65835b

Tack för FUP:en

En sak som slår mig är att de ljuger så förbannat dåligt. Man börjar fundera över om det inte hade varit ett bättre alternativ att ta sitt straff. Förtroendeskadan hos arbetsgivaren borde vara stor när de blir dömda så frågan är hur det påverkar jobbet.
Citera
2026-04-16, 21:07
Medlem
Fy fan vilka oseriösa svin till poliser. Trots bevis upp över öronen sitter de och ljuger förhörsledaren rakt upp i ansiktet och nekar till allt. Läs FUP:en! Spydigt säger ”ingen kommentar” och så vidare. Vilka jävla lögnhalsar. Att inte körkortet rök på plats för Erik är en gåta.

Även OM saker händer i livet så får man väl för fan STÅ för det och ta konsekvenserna? Mycket mer ärligt och rakryggat. Händelsen i sig hade varit lättare att förstå. Men att efterkonstruera och LJUGA för sin egen arbetsgivare och i RÄTTSSAK?!!! Hur fan kan man göra det som POLIS???
Fattar de inte att detta gör att det kommer se ännu värre ut??!

Och snacka om att dra skam över hela poliskåren, fy fan. Finns många poliser som är rakryggade och ärliga. Dessa två har verkligen bevisat att de inte är värdiga uniformen.
Citera
2026-04-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slush-puppie
Jag är mest nyfiken på hur man lyckas bli haffad av en polisbuss och man kör en potent sporthoj?

Citat:
Ursprungligen postat av NSD
En av trafikpoliserna i polisbussen berättar i förhör:

"Två kollegor ropar att det kommer tre motorcyklar i mycket hög fart bakom oss. (...) Jag startar mätningen på den första motorcykeln som kör om oss och jag mäter upp den till 281 km/h. De andra två som ligger bakom kör precis lika snabbt. Vi försöker inte köra ikapp dessa då vi kör en tung buss".

Trafikpolisen meddelar kollegor i Luleå om vad som hänt och anger signalement, registreringsnummer, kläder, ryggsäckar, exempelvis. Lite senare får en mc-polis i centrum tag på en av dem, som han följt efter till en adress. Han ber om körkort och frågar om mannen äger motorcykeln, vilket han bekräftar.

"När föraren har tagit av sig hjälmen så är det något bekant med honom och jag frågar varför jag känner igen honom. Jag får till svar att vi är kollegor", berättar mc-polisen i förhör.

De arbetar dock inte på samma avdelning. Mc-polisen berättar för mannen att signalementet stämmer överens med en av de motorcyklar som nyligen kört om en trafikpolis.

"Han frågar vart någonstans det var som de blev uppmätta och jag svarar att det var någonstans mellan Antnäs och Gäddvik. Då säger XXX (mannens namn) spontant "Ja det var ju där vi gasade på en del" och tittar ner i backen", berättar mc-polisen vidare i förhöret.
Det är så det ligger till.
Citera
2026-04-16, 22:00
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Dom ska självklart INTE vara poliser längre. Dom ska inte heller ha rätten att framföra fordon på allmän väg, dom 10 kommande åren.

10 år bara? Det var då i det mildaste laget. 20 år säger jag
Citera
2026-04-16, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och själv står dom gömda på någon meningslös gata och ger böter åt folk som kör 10km/h för fort. Fy fan för hycklare.

Självklart bör dom förlora körkort och få sparken.

Hade jag, som bara är en civilperson, dragit på med min hoj och bara kört i 160 så hade de velat plocka min lapp. Lika inför lagen, och allt det där? Någon?
Citera
2026-04-16, 22:11
Medlem
Mullrets avatar
Tror inte det räcker med signalement och fotograferad regplåt.

Hann inte trafipaxkillarna stoppa dessa herrar lär de gå fria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in