2026-04-16, 11:00
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haha.. Tänker på Robert Gustavsson och valet:
https://www.youtube.com/watch?v=r0y9Nm62_JE

Jag har röstat "förtida" under många val, efter som jag hade hand om valet i många år. Men nuförtiden, 2026, tror jag att jag röstar OM jag inte har något annat att sköta, men då med förtida röstning.

Men om jag inte har tid, så kan det kvitta lika.

Rolig grej som hände:
Tre val, alltså samma valdag, så hade jag klagat på valurnan. Den hade "gjort sitt", tyckte jag.. Nä nä, den duger, sa kommunen..

Vad hände?
-När vi skulle ta upp valsedlarna så gick urnan sönder, det var söndag kväll/natt.
Alla kuvert låg på golvet!

Men vi tog upp dessa, och "fixade" valet ändå. Det var i Örgryte.
(Vi sa inget).
Så ni fuskade alltså? Men om kuverten var på golvet så äre bara att sortera dom i rätt fack igen. Är väl inte svårt?
Citera
2026-04-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dogsoldier
Det kan nog vara högre än 17%. Jag har röstat i ett par tidigare val, men redan då var jag systemkritisk och gjorde det mest för att döva någon naiv röst som intalade mig att det var det minsta jag kunde göra.

Fuck that, aldrig igen!
Tror jag absolut. Det var därför jag skrev "minst."

Problemet är att politikerna tar varje erlagd giltig röst som givet för att legitimera "demokratin". Om valdeltagandet sjunker till 70-75 procent så skulle det leda till panik.
Citera
2026-04-16, 11:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Problemet är att politikerna tar varje erlagd giltig röst som givet för att legitimera "demokratin". Om valdeltagandet sjunker till 70-75 procent så skulle det leda till panik.

Nja, knappast. Det skulle tillsättas någon gråsossig jävla utredning, och diskuteras i Agenda och någon unken morgonsoffa, men ingenting hade förändrats. Det hade inte förändrats om det så var färre än hälften av alla röstberättigade som röstade. Eller en tredjedel.

Det är hela poängen med moderna, västerländska demokratier: Inget ska gå att förändra nedifrån, och folket itutas att det är från dem makten stammar. Vilket skämt.
Citera
2026-04-16, 11:09
Medlem
Soffliggare = i praktiken en röst på den sida som vinner.

Om man vill jävlas med systemet bör man taktikrösta på ett parti som försvårar regeringsbildning så mycket som möjligt.
Citera
2026-04-16, 11:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Att det skulle vara meningslöst att rösta, är en skickligt planterad myt i syfte att övertyga oppositionella om att avstå från att rösta. Istället kan vi se i ett flertal länder hur just valdeltagande har fått stor politisk betydelse.

Som vanligt vet jag inte vad jag skall rösta på, men jag hoppas att jag har så mycket vett att jag använder min rösträtt på ett för landet rimligt bra sätt.
Citera
2026-04-16, 11:19
Medlem
Citat:
Nja, knappast. Det skulle tillsättas någon gråsossig jävla utredning, och diskuteras i Agenda och någon unken morgonsoffa, men ingenting hade förändrats. Det hade inte förändrats om det så var färre än hälften av alla röstberättigade som röstade. Eller en tredjedel.

Det är hela poängen med moderna, västerländska demokratier: Inget ska gå att förändra nedifrån, och folket itutas att det är från dem makten stammar. Vilket skämt.
Det ger åtminstone systemkritikerna vatten på sin kvarn. Och politikerna skulle var väldigt försiktiga med att snacka om "vårt demokratiska samhälle".
Citera
2026-04-16, 11:22
Medlem
Citat:
Ja, sorgligt men sant. Och just därför tycker jag man bör lägga ner sin röst. Det finns ingenting som talar för att den västerländska, senkapitalistiska, tillväxttroende och miljöförstörande demokraturen skulle vara det bästa sättet för människan att leva.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
..är precis vad man skulle sagt om man köper skådespelet med hull och hår.
Citera
2026-04-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Om man vill jävlas med systemet bör man taktikrösta på ett parti som försvårar regeringsbildning så mycket som möjligt.
Problemet är att det spelar ingen roll vad du röstar på. I slutändan kommer alternativet alltid att vara globalisternas hantlangare. Sen om regeringen består av S, eller M, eller en samlingsregering är sak samma. Det är just därför man inte ska rösta. Även om du röstar på AfS eller NMR eller Nyans eller på Vänsterpartiet så kommer globalisterna alltid hitta ett sätt att "lösa" regeringsfrågan. Och dom som du tror är oppositionella är bara kontrollerade ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att det skulle vara meningslöst att rösta, är en skickligt planterad myt i syfte att övertyga oppositionella om att avstå från att rösta. Istället kan vi se i ett flertal länder hur just valdeltagande har fått stor politisk betydelse.

Som vanligt vet jag inte vad jag skall rösta på, men jag hoppas att jag har så mycket vett att jag använder min rösträtt på ett för landet rimligt bra sätt.
Ja om du lockas av att få 1000 kronor mer i plånboken men bli rövknullad i andra änden så kan du gärna stå där i en timme utanför vallokalen som ett får. Somliga har dock principer och säljer inte sin själ för ens en miljon.

Bara det faktumet att EU, där vi har 3 procents representation, styr 80 procent av våra lagar, borde vara skäl nog att täppa till truten på systemidioter som dig.
Citera
2026-04-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Att det skulle vara meningslöst att rösta, är en skickligt planterad myt i syfte att övertyga oppositionella om att avstå från att rösta.
Nja. Att det skulle vara meningsfullt att rösta överhuvudtaget är en skickligt planterad myt i syfte att kontrollera individen och föra han till hans rätta fålla - det är närmare sanningen.
Citera
2026-04-16, 11:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Det ger åtminstone systemkritikerna vatten på sin kvarn. Och politikerna skulle var väldigt försiktiga med att snacka om "vårt demokratiska samhälle".

Ja, men till vilken nytta? Bara för att vi systemkritiker växer så innebär inte det att vi har gränsöverskridande, gemensamma intressen. Vi kommer bara bli en större tyst minoritet, för bland "oss" så hittar du allt ifrån bögar, nazister, kommunister, nekrofiler, grovt kriminella, vanliga svennar och allt däremellan. Det finns inget som förenar oss förutom vår misstro mot rådande samhällssystem.

Politikerna, vara försiktiga? De är så vana att komma undan med allt, och att svennen ändå inte gör något, och att blatten inte bryr sig. Politiker är sannerligen vår tids adel, och som med den riktiga adeln var det egentligen ingen som tyckte om dem.
Citera
2026-04-16, 11:26
Avslutad
Vi får starta en hemlig organisation av röstvägrare som i samförstånd utför planerade dåd mot olika röstlokaler i landet. Ska man lägga ned rösten så bör man ändå kunna markera sitt missnöje.

Accelerationism är mitt personliga opium.
Citera
2026-04-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ja, men till vilken nytta? Bara för att vi systemkritiker växer så innebär inte det att vi har gränsöverskridande, gemensamma intressen. Vi kommer bara bli en större tyst minoritet, för bland "oss" så hittar du allt ifrån bögar, nazister, kommunister, nekrofiler, grovt kriminella, vanliga svennar och allt däremellan. Det finns inget som förenar oss förutom vår misstro mot rådande samhällssystem.

Politikerna, vara försiktiga? De är så vana att komma undan med allt, och att svennen ändå inte gör något, och att blatten inte bryr sig. Politiker är sannerligen vår tids adel, och som med den riktiga adeln var det egentligen ingen som tyckte om dem.
Jag förstår din tanke. Men det är inte heller meningen att vi, den tysta minoriteten ska styra något heller. Ta Frankrike exempelvis. Macron vet själv att han inte är folkvald, eftersom Le Pens röster, vänsterns röster, de blanka rösterna och soffliggarna tillsammans är mångdubbelt fler än som röstade på Macron som president. Det innebär också att Macron inte heller våga gå längre i sitt mandat. Frankrike har ju till och med diskuterat om de ska ändra på valsystemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in