2026-04-14, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyxia
https://www.unt.se/nyheter/tierp/artikel/fyra-man-doms-till-fangelse-for-grovt-ran-i-tobo/r140mvkr

Ringer dit bekanta, som i sin tur tar med sig ett vapen hemifrån. Om det sedan uppstår kaos och ett skott avlossas, kan det ens räknas som självförsvar?

Börja med att läsa FUP innan du skriver saker som inte stämmer.
Anhöriga räddade livet på brottsoffren och när gärningsmännen flyr så var det ett av brottsoffren som avlossade ett skott mot en GM som riktade ett vapen mot honom. Nödvärn.

"Det uppstår kaos"
Skämtar du eller? Brottsoffren blev misshandlade, skenavrättade och hotade till livet med pistol, knivar och yxa i sitt eget hem och rånade på miljoner. De som ställde till med kaos var gärningsmännen, inte anhöriga som dyker upp och räddar livet på sin familj.
Citera
2026-04-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braindeadzombies
Börja med att läsa FUP innan du skriver saker som inte stämmer.
Anhöriga räddade livet på brottsoffren och när gärningsmännen flyr så var det ett av brottsoffren som avlossade ett skott mot en GM som riktade ett vapen mot honom. Nödvärn.

"Det uppstår kaos"
Skämtar du eller? Brottsoffren blev misshandlade, skenavrättade och hotade till livet med pistol, knivar och yxa i sitt eget hem och rånade på miljoner. De som ställde till med kaos var gärningsmännen, inte anhöriga som dyker upp och räddar livet på sin familj.

Menar inget illa, men du verkar lite upprörd. Jag har läst FUP:en, och enligt BO:s egna uppgifter siktade han med en pistol utrustad med ficklampa en "bra" stund innan han avlossade ett “varningsskott”, som träffade GM i axeln när denne flinchade.
Citera
2026-04-14, 18:09
Medlem
Citat:
Menar inget illa, men du verkar lite upprörd. Jag har läst FUP:en, och enligt BO:s egna uppgifter siktade han med en pistol utrustad med ficklampa en "bra" stund innan han avlossade ett “varningsskott”, som träffade GM i axeln när denne flinchade.

Jag blir upprörd på korkade personer som länkar till mainstream-media och baserar sin uppfattning på vad som står i en artikel istället för att faktiskt läsa FUP ordentligt och hålla sig till sanningen i vad som har skett. Det står ingenstans i FUP det du precis citerade.

Det står:

"Han springer här emellan precis här vid trädet här vid trädet börjar han rikta jag vet inte om
det är höger eller vänster arm hand, jag vet inte han vänder sig om och jag ser att han riktar
här skjuter jag varningsskott.

Jag var helt övertygad om att nu blir det eldstrid och nu dör jag. Jag var helt övertygad om att
jag vill inte dö och jag vill helst inte skjuta honom. Jag hade så många chanser att göra det
men jag vill inte skjuta honom men han riktar vapnen mot mig med en hand, inte med två
händer. Jag var helt övertygad om att han hade en hand här någonstans står han och riktar
vapnet.

Då skjuter jag här kommer skottet. Bam.
"

Glöm heller inte bort att videomaterialet från vallningen med brottsoffren är sekretessbelagda och dessa har vi inte sett.
Citera
2026-04-15, 12:42
Medlem
mammamia32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Har du läst Sandviken? det är väl det nya modet nu för dom, leta på någon på landsbygden, nä börjar bli dags för fria vapen lagar, vi måste ju få försvara oss mot don där jävla dräggen som får härja fritt i samhället.

Hur visste de att familjen hade pengar? Såklart i Sverige kan du söka på vem fan som helst. Människor är så utsatta för att detta är officiella uppgifter att hämta för vem som helst utan att ens behöva använda bank-ID. Sverige är rätt så ensamma om detta. Pissråttor sitter på dagarna å söker via nätet efter folk med pengar, som bor ensamma å är lätt komma åt. Å självklart va det också denna gång en satans Mohammed.
Citera
2026-04-15, 12:50
Medlem
mammamia32s avatar
Fyra personer döms till 6 år och en femte person fortfarande på fri fot misstänks befinna sig utomlands och gör slut på familjens 2.5 miljoner kronor. Idag borde allt flera skaffa vapenlicens är min uppmaning. Att dessa vidriga smutsråttor bara fick 6 år är inget. De är redan ute efter 4. Pengarna återfanns aldrig såklart. Kliv in i mitt hus å du bör hoppas jag hinner före mina två rottweiler. Tycker det är allt märkligt att vi aldrig läser om att folk skyddar sig bättre. Vad tror ni ska hända? Att polisen ska hinna rädda er! Tyvärr, har det blivit så att man kan bara räkna med sig själv. Aldrig några som hämnas när närstående blivit styckad och dumpad. Sjukt märkligt land!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/fangelsestraff-for-brutala-kryptoranet-i-tobo
Senast redigerad av mammamia32 2026-04-15 kl. 12:53.
Citera
2026-04-15, 13:14
Medlem
Mycket blaj om etnicitet och invandrarbrottslighet i tråden, kan i och för sig vara relevant i sammanhanget men rätt ointressant - det intressanta i detta fall tycker jag personligen är:

fanns det sen tidigare en koppling mellan gärningsmän och offer? Om inte, hur hittade de offrena?
Hade de varit offentliga med sina tillgångar online, typ skyltat med dem? Flasha med Rolex på Instagram och sen rånats har hänt flera gånger.

Om inte så kan detta vara del av en ny typ av brottslighet, grova rån och utpressning baserat på deklarerad inkomst eller tillgångar, något jag misstänkt kommer ta fart sedan flera år.
Inte för att det är helt nytt, men ändå. Bilregistret användes sannolikt i rånvågor mot villaområden i Stockholm för cirka fem år sen exempelvis, kolla på vilka adresser det finns fina bilar och gör en smash and grab mot ytterdörren nattetid där nycklarna nästan alltid hänger i närheten.
Citera
2026-04-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Mycket blaj om etnicitet och invandrarbrottslighet i tråden, kan i och för sig vara relevant i sammanhanget men rätt ointressant - det intressanta i detta fall tycker jag personligen är:

fanns det sen tidigare en koppling mellan gärningsmän och offer? Om inte, hur hittade de offrena?
Hade de varit offentliga med sina tillgångar online, typ skyltat med dem? Flasha med Rolex på Instagram och sen rånats har hänt flera gånger.

Om inte så kan detta vara del av en ny typ av brottslighet, grova rån och utpressning baserat på deklarerad inkomst eller tillgångar, något jag misstänkt kommer ta fart sedan flera år.
Inte för att det är helt nytt, men ändå. Bilregistret användes sannolikt i rånvågor mot villaområden i Stockholm för cirka fem år sen exempelvis, kolla på vilka adresser det finns fina bilar och gör en smash and grab mot ytterdörren nattetid där nycklarna nästan alltid hänger i närheten.

Detta är ny brottslighet till följd av den invandrade brottsligheten som du tycker är blaj och rätt ointressant. Detta är inte rocket science utan en direkt följd av vansinniga politiska beslut även om de vänsterfolk och vänsterliberaler som är ansvariga för haveriet fortfarande låtsas som det regnar. För att inte riskera att rånas i Sverige idag så måste man gömma alla värdesaker man äger. Är ju då passande att vänsterfolk ofta inte äger något av värde.
Citera
2026-04-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia32
Hur visste de att familjen hade pengar? Såklart i Sverige kan du söka på vem fan som helst. Människor är så utsatta för att detta är officiella uppgifter att hämta för vem som helst utan att ens behöva använda bank-ID. Sverige är rätt så ensamma om detta. Pissråttor sitter på dagarna å söker via nätet efter folk med pengar, som bor ensamma å är lätt komma åt. Å självklart va det också denna gång en satans Mohammed.

Familjen är inte offentliga på något sätt, tvärtom. De finns knappt på sociala medier och har inte pratat om tillgångarna överhuvudtaget. Det finns flera liknande kryptorån i Sverige senaste åren. Mycket pekar på dataläckor från Ledger och MtGox som läckte ut på Darknet under 2020, där kunduppgifter från dessa företag fanns. De kriminella nätverken använder sedan dessa kunduppgifter och söker i offentliga register (inkomst, deklaration, folkbokföring etc).

99% av fallen är gärningsmännen som utför rånen unga invandrare runt 18-20+ år. De använder ofta pistol-atrapper, knivar/yxa för att hota till sig krypto. Ibland är det intrång i hemmet, ibland är det kidnappningsförsök. De gärningsmännen som utför dessa grova rån får uppdragen via Snapchat eller andra appar där dessa typer av jobb annonseras ut. Gärningsmännen åker från olika delar av Sverige, ibland även från andra länder, för att begå dessa brott. Alltså "Crime as a Service".

Polisen har ingen koll, kontroll eller resurser för att göra något åt detta, tyvärr.
Citera
2026-04-15, 17:49
Medlem
Citat:
Kan du dela FUP?
Citera
2026-04-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braindeadzombies
Familjen är inte offentliga på något sätt, tvärtom. De finns knappt på sociala medier och har inte pratat om tillgångarna överhuvudtaget. Det finns flera liknande kryptorån i Sverige senaste åren. Mycket pekar på dataläckor från Ledger och MtGox som läckte ut på Darknet under 2020, där kunduppgifter från dessa företag fanns. De kriminella nätverken använder sedan dessa kunduppgifter och söker i offentliga register (inkomst, deklaration, folkbokföring etc).

Tack, intressant. Jag tänker mig att de måste ha haft någon ytterligare intel iallafall.

Att basera spontana rån på dataläckan från Ledger som skedde för sex år sen, i nutid, lär vara alldeles för slumpmässigt för en pay-off utan det är i så fall i nån slags kombination med inkomstuppgifter, bilinnehav som indikerar rikedom, med mera. De cashade ju in över 2 miljoner här. Går man hem till slumpmässiga adresser i databasen lär du få allt ifrån kaffepengar att råna (sannolikt vanligast) till extrema mångmiljonärer.

Inga publika adresser läckte heller där till min kännedom så det går inte att knyta kunduppgifterna till nuvarande innehav. MtGox kanske var en värre läcka som var mera blandad.
Citera
2026-04-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Tack, intressant. Jag tänker mig att de måste ha haft någon ytterligare intel iallafall.

Att basera spontana rån på dataläckan från Ledger som skedde för sex år sen, i nutid, lär vara alldeles för slumpmässigt för en pay-off utan det är i så fall i nån slags kombination med inkomstuppgifter, bilinnehav som indikerar rikedom, med mera. De cashade ju in över 2 miljoner här. Går man hem till slumpmässiga adresser i databasen lär du få allt ifrån kaffepengar att råna (sannolikt vanligast) till extrema mångmiljonärer.

Inga publika adresser läckte heller där till min kännedom så det går inte att knyta kunduppgifterna till nuvarande innehav. MtGox kanske var en värre läcka som var mera blandad.

Det är inte svårt att hitta inkomster på personerna på adressen, företag osv. Men det verkar inte ha varit en familj som flashar med pengar på något sätt. De bor i gamla brukshus på landsbygden, inga flashiga bilar eller dylikt.

Gärningsmännen skrek att de ville ha Ledger och Bitcoin av familjen men familjen har aldrig haft några Bitcoin, däremot en Ledger som de inte hade använt på många år, där det heller inte fanns några pengar på.

Det finns även ett fall i Stockholm från 2021 där en man blev rånad på krypto i sitt hem. Han hade haft krypto i 1 månad bara och inte pratat med någon annan om det. Han hade också en Ledger.
Senast redigerad av braindeadzombies 2026-04-15 kl. 19:12.
Citera
2026-04-16, 06:40
Medlem
Familjemedlemmarna i Tobo bands fast, uthärdade skenavrättningar och misshandlades under det brutala rånet i höstas.

Rånarna tvingade till sig kryptovaluta för miljonbelopp som idag är spårlöst borta.

Nu döms fyra män för dådet.

Som tidningen tidigare berättat var nyckeln till att rånarna kunde föras till rättvisa att en familjemedlem lyckades larma närstående som kom till undsättning, varav en var beväpnad. Det hela slutade med skottlossning och en av rånarna träffades i axeln. Sammanlagt fördes tre personer till sjukhus med skador den ödesdigra söndagen sent i september.

Rånarna lämnade i panik en vit Audi i nära anslutning till brottsplatsen som var skriven på en av rånarnas sambo. Tack vare det kunde man göra fynd som ledde till gripanden.

Innan dess hade brottsoffren uthärdat 1,5 timme skräck. Tingsrätten menar att det som sticker ut mest med rånet är skenavrättningarna, familjemedlemmarna hotades med sina egna vapnen från vapenskåpet som hade öppnats.

På tisdagen meddelades domen vid Uppsala tingsrätt. De fyra männen i 20-årsåldern som stod åtalade för grovt rån döms till sex års fängelse. En man som är närmare 30 år döms också för grovt penningtvättbrott till nio månaders fängelse och utvisning i 10 år.

Ytterligare två personer i 25-årsåldern, en man och en kvinna, döms för penningtvätt efter att ha tagit emot och hanterat pengar härrörande från brottet, mannen får fyra månaders fängelse medan kvinnan får dagsböter.

En femte oidentifierad person fanns med under rånnatten men har inte kunnat hittats och tros gömma sig utomlands.

Det sammanlagda värdet på kryptovalutan som rånarna tvingade till sig uppgår till 2,5 miljoner kronor.

Tingsrätten bedömer brottet som grovt med hänsyn till det höga bytet, våldet och den synnerliga råhet som gärningsmännen visat.

Det rån mot två familjer i Tobo i höstas utvecklade sig till ett skottdrama där en misstänkt rånare sköts – av offret
Den skottskadade misstänkte rånaren fick sin skada behandlad på hälsocentralen i Tierp.
Den skottskadade misstänkte rånaren fick sin skada behandlad på hälsocentralen i Tierp.

Flera maskerade rånare tar sig in i bostaden hos ett par under en vanlig lördagskväll i slutet av september. Mannen i familjen har ett headset och är uppkopplad på en social plattform och chattar. Han sitter i lugn och ro vid datorn när inbrottslarmet plötsligt tjuter.

Efter det hör han sambons skrik från köket.

Han förstår direkt att det är något allvarligt som håller på att hända. Hans första tanke är att nå sitt vapenskåp och beväpna sig.

Det hinner han inte, för en av de maskerade personerna som trängt sig in i bostaden riktar en pistol mot kvinnans huvud.

I förhör berättar mannen:

”De började direkt prata om krypto. Jag sa att det inte finns nåt i vapenskåpet bakom mig. Jag ville inte att de skulle komma åt vapnen.”

Han säger att de finns hos en släkting som bor granne. Männen tvingar över honom dit och sambon lämnas bunden i bostaden.

Grannarna, en man och en kvinna, har också fått påhälsning av maskerade män. Tillsammans med sin släkting tvingas mannen föra över 2,5 miljoner kronor i kryptovaluta till rånarna.

Det hela tar tid, valutan förvaras i olika digitala valv som måste låsas upp.

En av rånarna verkar vara den som håller i taktpinnen. Han behandlar sitt offer mycket våldsamt.

Hela tiden är den personen i kontakt med någon i ett videosamtal på sin telefon. Det fanns en person nån annanstans som kontrollerade männen och gav dem order. Order om mer pengar och mer våld.

”Slå han, slå han”, hörs från den maskerade rånarens telefon.

Mannen blir sparkad och slagen så illa att han efter ett slag mot ansiktet förlorar synen på ena ögat. Han blir även utsatt för en skenavrättning och berättar i förhör att han fruktade för sitt och sina anhörigas liv.

Tungt beväpnad polis var under natten på plats i Tobo tillsammans med hundpatrull.
Öppna bild i helskärmsläge
Tungt beväpnad polis var under natten på plats i Tobo tillsammans med hundpatrull.

De maskerade männen utdelar fler hotelser trots att överföringen av krypto gjorts. De ville ha mer berättar mannen:

”Rispade med yxa på mig, hoppade på mig, band fast mig.”

Han kom plötsligt på att han fortfarande hade sitt headset på:

”Jag kom på att jag sitter ansluten i discord så jag drar ner ljudet på mitt headset, jag lägger in pratknappen.”

Hans förhoppning är att de han chattat med ska förstå vilken situation familjerna befinner sig

Efter en stund anländer de som mannen chattat med.

De har förstått allvaret.

Rånarna drabbas av panik och flyr ut från huset. Vid det laget hade de tagit mannens och sambons vapen från vapenskåpet i det andra huset. När de flyr släpper de allt. Vapnen lämnas kvar.

Mannen fick ett ytligt sår i ena axeln och fick sys. Bild från polisens förundersökningsprotokoll.
Öppna bild i helskärmsläge
Mannen fick ett ytligt sår i ena axeln och fick sys. Bild från polisens förundersökningsprotokoll.

Han kan ändå inte veta om de har kvar andra vapen.

”Jag får fatt i mitt vapen och ute pekar de andra ut var rånarna försvann.”

Det är mörkt men han ser en person vända sig om och höja ett vapen mot honom.

Instinktivt avlossar han själv ett skott mot den andre som efter skottet springer därifrån.

Efter det följer en stor polisinsats. Den första patrullen som kommer till Tobo strax före midnatt ser en kille stå längs vägen inte långt från brottsplatsen.

De kontrollerar mannen och identifierar honom, men han grips inte. Poliserna har fotograferat honom ifall det skulle visa sig att han har koppling till det grova rånet.

Eftersom de är först på plats prioriterar patrullen att komma fram till brottsplatsen.

”Vi kommer vara först på plats, skadeläget är oklart och ambulans önskas av målsägande till platsen”, skriver de i sin rapport.

Senare kontrolleras mannen igen av en annan patrull som då upptäcker att han är skottskadad i ena axeln. Han grips omedelbart.

Och pengarna, familjernas besparingar, de är borta.

– Det har inte gått att säkra de pengarna, de har försvunnit iväg. Man kan däremot rikta skadeståndskrav mot de här rånarna på det här beloppet, men de har väl inga pengar, säger åklagare Elin Blank.

I och med att någon är med på telefon när rånet genomförs är E*in Bl*nk av den åsikten att det finns kopplingar till organiserad brottslighet.

– Det finns nån form av organisation bakom.

Nu står fyra män åtalade misstänkta för det grova rånet. En femte misstänkt är på fri fot och misstänks hålla sig undan utomlands.

(AB e- tidning 260416)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in