Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Antalet lögner och knasargument börjar bli så många att jag inte kan hålla ordning på dem:
Kan inte ta ansvar för samtligas argument, då du gärna klumpar ihop alla med annan åsikt än dig i något slags "motståndarlag" som sen tillskrivs lite av varje. Men jag kan ta ansvar för mina egna. Dom ser ut som följer:
Citat:
"Nigerianska 10-punkts listan accepterad av USA."
Den var grunden för förhandlingarna. Varken mer eller mindre. Det visar att USA behövde åtminstone LÅTSAS att gå med på ganska drastiska grejer för att få Iran till förhandlingsbordet.
Citat:
"Israel har slut på interceptorer 2024, 2025 och nu 2026".
Här började denna diskussion. Rykten har ju gjort gällande att interceptorer kam bli ett problem för Israel framåt. Du hävdar att folk påstått att det skulle vara anledningen till VAPENVILAN, vilket är ett argument som ungått mig. Var har det uttalats? Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"Iran kommer sänka amerikanska hangarfartyg direkt om USA attackerar Iran"
Vet inte vad du menar här riktigt, men det finns en anledning till att George Bush tog en omväg runt Röda Havet, och att amerikanska skepp höll sig undan sundet fram till vapenvilan. Det finns en risk, om dom är för nära. Hur stor? Oklart, men risken finns såklart.
Citat:
"Den mäktiga iranska krigsmakten kommer åsamka USA enorma förluster"
Mäktig och mäktig. Dom är många i alla fall. Krigar asymmetriskt. Svår geografi och terräng för USA. Logistikkedjan kommer bli sårbar osv. Det finns en massa hinder vid en markinvasion, som inte gör en amerikansk militär vinst självklar.
Citat:
"Iran kontrollerar Hormuzsundet"
Vilka annars? Deras mål med kontrollen är att sätta ekonomisk press, och det lyckas dom ju med. Tidigare kunde dom tjäna pengar också, vilket det är slut med nu. USA vill öppna sundet, vilket dom inte lyckats med.
Citat:
"Irans ubåtar kommer sänka US Navy"
??? Denna är ny för mig, aldrig hört. Men låter tramsigt om det yttrats. Har du något citat från när någon sagt det? Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"Iran kan snabbt med små jollar minera hela Hormuz med tusentals minor som inte kan svepas bort av minsvepare".
Här raljerar du bara. Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"US Navy kan inte segla i Hormuz pga Iran har tusentals hypersoniska sjömålsrobotar nedgrävda i grottor längs hela kusten".
Det är klart att det är en risk för amerikanska flottan att segla i närheten av Irans kust. Det är väl rimligt att anta att dom har planerat för att kusten mot Persiska viken skulle bli en viktig skådeplats en eventuell konflikt och har förberett.
Citat:
"Ayatolla 1 är alls inte död" följt av "Ayatollah 2 är alls inte skadad"
Håller med, trams om det har sagts. Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"Netanyahu är död och spelas av AI"
Samma här. Trams om det har sagts. Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"Tusentals civila israeler, hela militärledningen, oppositionen och alla medier och USAs ambassadör plus Trump låtsas som att Netanyahu lever trots att han är död".
Nu börjar det lukta hjärnspöke. Detta har väl i så fall endast lyfts i trollsyfte. Ingen seriös skribent har varit och en nosat på denna. Kan du hänvisa till inlägg?
Citat:
"Världsrekonomin kraschar snabbt om Iran stänger Hormuz"
Såg du rapporten IMF släppte? Det ser inte toppenbra ut, nej.
Citat:
"USA tvingas till fred om Iran stänger Hormuz pga ovan"
Andra rundan av förhandlingar är på ingång.
Citat:
"Iran har full koll på uranet och det ligger alls inte instängt i rasade bergrum"
Här hittar du på va? Att Iran har koll på uranet är ett vanligt argument, att det är något annat än begravt är ett argument jag aldrig har hört.
Citat:
"Tel Aviv och andra israeliska städer är jämnade med marken och tusentals israeler är döda i Irans förödande ballistiska attacker".
Trams. Kan du hänvisa till var detta argumentet lyfts?
Citat:
"Iran har tillgång till hypersoniska missiler som inte kan skjutas ner av Israels luftförsvar".
Kan och kan. Det är fortfarande en risk med ballistiska missiler. Skyddssystemen verkar åtminstone inte hundraprocentiga.
Citat:
Jag tycker faktiskt att det vore intressant om ni som har spridit dessa argument i tråden tog ansvar för era åsikter och erkände att ni haft fel om allt och blev lite mer ödmjuka i framtiden.
Jag har gjort det nu, tagit ansvar. Skulle vilja be dig om samma sak i gengäld tack. Kan du ta ansvar för dina påståenden ovan och leda dom i bevis? Samt - om du inte kan det, erkänna att du haft fel om allt och bli lite mer ödmjuk i framtiden?