2026-04-14, 19:31
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Hos många större företag är det inte förarna som väljer, det görs en regelrätt upphandling på ekonomiavdelningen. Är Volvo generellt billigare så vinner Volvo upphandlingen. Volvos betydligt starkare service-nätverk skadar nog inte...
Är rätt vanligt att åkaren låter chauffören vara med att bygga bilen, detta gäller även hos mindre åkeri. Scania kostar ungefär 100 000 SEK mer än en ny Volvo lastbil, fast det är rätt sällant att det är prislappen som avgör en affär - Det handlar mer om vem som kan ge det bästa totalpaket, bäst serviceavtal och den mest lämpliga finansieringen.

Dock så känner jag mig inte igen i att Volvo erbjuder ett starkare service-nätverk, men det gäller kanske i din region?

Citat:
Ursprungligen postat av waconda
Har kört både nya Volvo och Scania en hel del.

Starkare motor i Scania men jag upplever Volvo som tystare och lite mer komfortabel att köra. Volvo har smidigare växellåda också. Drar något mindre men man vill ju å andra sidan gärna dra lite mera med Scanian
Ljudet till Scania är en viktig del av våran identitet, och en bidragande faktor till varför våra kunder väljer just Scania. i början så var Volvos I-Shift kanske lite smidigare än opticruisen till Scania, men i dag så funkar opticruise lika bra som Volvos I-shift - dessutom så erbjuder Scania automatlåda med koppling.
Citera
2026-04-14, 19:45
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Borde inte TS börja med att förklara varför man ska välja Scania?
Nu så startade jag den här tråden för att jag ville höra från div. åkare / chaufförer om varför de skulle Volvo över Scania.

Men visst, så kan jag alltid ge kort en förklaring om varför de borde gå för Scania istället; Scanias NG-hytt (S och R) är båda större än Volvos FH hytt, du får mer förvaringsutrymme i en Scania hytt, det går att justera säterna 14 cm fram och tillbaka, man får allt som kan önska sig i en lastbil för utrymme til benen osv, och inte minst: så är Scania mer driftsäkra bilar.
Citera
2026-04-15, 13:37
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Är rätt vanligt att åkaren låter chauffören vara med att bygga bilen, detta gäller även hos mindre åkeri. Scania kostar ungefär 100 000 SEK mer än en ny Volvo lastbil, fast det är rätt sällant att det är prislappen som avgör en affär - Det handlar mer om vem som kan ge det bästa totalpaket, bäst serviceavtal och den mest lämpliga finansieringen.

Dock så känner jag mig inte igen i att Volvo erbjuder ett starkare service-nätverk, men det gäller kanske i din region?

Precis vid Scanias HQ i södertälje finns en... Volvo Service!

Skämt åsido så har Volvo fler återförsäljare och verkstäder, särskilt utomlands. Känns som att man ser Volvo-verkstäder lite här och var i världen, men inte Scania så ofta. Sen är de ju numera Traton så man kanske kan få service hos MAN-verkstäder utomlands men vet inte säkert.

Jag kan tänka mig att föraren får välja på mindre åkerier, men många lastbilar säljs till DHL, POSTNORD och andra multinationella företag och där får föraren nog inte mycket att säga till om... Där är det "bean-counters" som bestämmer allt
Citera
2026-04-17, 21:57
Medlem
karlgunnars avatar
Dagens Scania har stora kvalitetsproblem, bland annat databoxar som ger upp och V8an rasar inte sällan vid 50-60 tusen mil, vilket är halva förväntade livslängden om ens det. Sedan läste jag om att Scania plockar ihop bilarna med vad som finns på hyllan, en åkare berättade att dom beställde några identiska bilar och alla var olika byggda. Olika utrustning i varenda en. Det är ju absolut inget man vill ha om man köper lite större serier, vilket stora åkerier gärna gör för att kunna få ett bra paketpris.

Hade jag varit åkare och måste köpa modern bil så hade jag kollat MAN eller Iveco.
Citera
2026-04-30, 10:03
Medlem
-Hengpung-s avatar
Mycket bra fråga. Scania är förstås bäst. Men om jag skulle formulera om frågan hade jag snarare sagt:

Varför välja Volvo idag framför andra lastbilsmärken?

För faktum är att även en tillverkare som DAF, som tidigare ofta betraktades som skit, idag tillverkar mycket tilltalande lastbilar med välutformade, estetiskt tilltalande och rymligare hytter än Volvo FH16. Flera tillverkare satsar numera på att expandera sina hytter i rätt riktning, det vill säga bakåt, vilket ger större sovutrymme och bättre förvaringsmöjligheter. Vad väljer då Volvo att göra i stället? Volvo förlänger hytten framåt för att göra den marginellt säkrare än konkurrenternas. Jag förstår att Volvo vill profilera sig som ledande inom säkerhet, och det är en viktig ambition. Men som chaufför lägger jag mindre vikt vid om jag sitter 0,5% säkrare i en Volvo jämfört med en Scania eller DAF, eftersom säkerhetsnivån generellt redan är mycket hög i moderna lastbilar. Detta är något exempelvis Scania har tagit fasta på, genom att inte primärt konkurrera som bäst på den punkten, utan i stället förbättra förarens vardag och komfort i den miljö där man arbetar, lever och sover i.

Personligen väljer jag alla dagar i veckan en bakåtförlängd hytt framför Volvos framåtförlängning för den ytterst marginella säkerhetsvinsten. Därtill upplever jag Volvos interiördesign som ganska anonym och tråkig. Den förmedlar inte riktigt känslan av en chaufförsmiljö och känslan av att köra lastbil, och det vore välkommet med en uppdatering, minst sagt.

Jag brukar också säga att om något lastbilsmärke kan beskrivas som androgynt, så är det just Volvo. Rent designmässigt, sett till exteriören, verkar den inte riktigt veta vad den vill vara, medan märken som Scania, DAF, MAN, tydligt bär med sig sina visuella arv. Vovlo är på så vis identitetslöst och utan karaktär.
Citera
2026-04-30, 10:27
Medlem
-Hengpung-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Så på vilka områden menar du att Volvo ligger före Scania när det gäller komfört, styrning och förarstöd?

Volvo är möjligtvis bättre på "styrning" med sin elektriska servo. Men likväl har Scania alltid haft bättre köregenskaper än Volvo. En Scania ligger stabilt på vägen, en Volvo gungar sig fram. Gen 3 & 4 hade exceptionellt dåliga köregenskaper, man kände ej vägen i ratten. De har blivit bättre på LNG generationen 2017 och framåt.

Förarstöd är bara löjligt. Ingen väljer lastbil på att Volvos sidlinjesensor är 2% bättre än Scanias dito. Scania och Volvo är i regel lika bra på "förarstöd" av sagda slag idag. Den enda skillnaden är att Volvo vill profiliera sig med att de har alla dessa system (som Scania också har) i kombination med att de är världens säkraste lastbil, vilket bara är ren Volvosmörja.
Senast redigerad av -Hengpung- 2026-04-30 kl. 10:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in