Citat:
Ursprungligen postat av
herrmojd51
Jag är hyfsat bra på kameror och varit intresserad av foto i många år.
Har funderat på att starta eget företag och då sälja kameror osv online.
Jag har dock noll kunskap om detta med moms och skatter sommföretagare.
Tänker att eftersom jag då skulle vara ensam anställd så tar jag all vinnst själv, då borde jag också kunna pressa ner priserna rätt mycket jämfört med stora företag som har massa anställda.
Eller är det så att jag får ett annat inköpspris av tex nikon än vad ett stort företag får?
För jag kommer inte kunna köpa in 20 kameror för 10k styck som ett större företag kan.
Kan jag som nystartat företag kontakta nikon och be att få 10 kameror skickad till mig som jag sen säljer eller hur funkar det?
Som ni ser är jag helt ny på detta men nån kanske kan svara ändå.
Mvh
Som sagt får du nog sämre inköpspris än jättarna, men det slutar ju inte där. Antagligen kan de även bedriva ruljansen mycket effektivare än vad du som hobbyfräsare kan göra. Det är ju inte så att ett välsmort företag har horder av anställda som bara sitter och slår dank.
Kort och gott kommer de ju ha fördelar i alla led - det enda som verkar kunna vara din fördel i konkurrensen är att du kan arbeta för mindre betalt än vad deras anställda gör. Och då kanske man borde fråga sig om det är det du vill göra?
Detta var bara en första rimlighetskontroll (som jag menar att du inte passerat), men om du vill gå på djupet så får du ju ta och skaffa dig kunskaper om allt det där du som anställd inte behöver bekymra dig om. Du behöver veta hur sånt funkar för att göra en rimligt korrekt kalkyl på det hela (och antagligen komma fram till samma slutsats som vi redan gjort).