2026-04-09, 21:19
Medlem
Jag är hyfsat bra på kameror och varit intresserad av foto i många år.
Har funderat på att starta eget företag och då sälja kameror osv online.

Jag har dock noll kunskap om detta med moms och skatter sommföretagare.

Tänker att eftersom jag då skulle vara ensam anställd så tar jag all vinnst själv, då borde jag också kunna pressa ner priserna rätt mycket jämfört med stora företag som har massa anställda.
Eller är det så att jag får ett annat inköpspris av tex nikon än vad ett stort företag får?
För jag kommer inte kunna köpa in 20 kameror för 10k styck som ett större företag kan.

Kan jag som nystartat företag kontakta nikon och be att få 10 kameror skickad till mig som jag sen säljer eller hur funkar det?
Som ni ser är jag helt ny på detta men nån kanske kan svara ändå.
Mvh
Citera
2026-04-09, 21:29
Medlem
Det korta svaret, nej.

Du behöver kapital för att kunna ha någon sorts lager. Du lär inte kunna köpa kamerorna på kredit, då din kreditvärdighet är noll.

Chatta med en ai-tjänst, be om hjälp att skapa en affärsplan.
Citera
2026-04-09, 21:44
Medlem
Glostrups avatar
Läs på om skalfördelar och volymrabatter så tror jag att du får ett hum om varför det oftast finns fler fördelar än nackdelar med att vara ett stort företag.
Citera
2026-04-09, 21:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Tänker att eftersom jag då skulle vara ensam anställd så tar jag all vinnst själv, då borde jag också kunna pressa ner priserna rätt mycket jämfört med stora företag som har massa anställda.
Eller är det så att jag får ett annat inköpspris av tex nikon än vad ett stort företag får?
För jag kommer inte kunna köpa in 20 kameror för 10k styck som ett större företag kan.

Kan jag som nystartat företag kontakta nikon och be att få 10 kameror skickad till mig som jag sen säljer eller hur funkar det?
Mvh

Nej, du kan inte pressa ner priserna som ensam. Du kommer inte i närheten av de stora företagens volymrabatter.
Citera
2026-04-09, 22:21
Medlem
Citat:

Mvh

Som sagt får du nog sämre inköpspris än jättarna, men det slutar ju inte där. Antagligen kan de även bedriva ruljansen mycket effektivare än vad du som hobbyfräsare kan göra. Det är ju inte så att ett välsmort företag har horder av anställda som bara sitter och slår dank.

Kort och gott kommer de ju ha fördelar i alla led - det enda som verkar kunna vara din fördel i konkurrensen är att du kan arbeta för mindre betalt än vad deras anställda gör. Och då kanske man borde fråga sig om det är det du vill göra?

Detta var bara en första rimlighetskontroll (som jag menar att du inte passerat), men om du vill gå på djupet så får du ju ta och skaffa dig kunskaper om allt det där du som anställd inte behöver bekymra dig om. Du behöver veta hur sånt funkar för att göra en rimligt korrekt kalkyl på det hela (och antagligen komma fram till samma slutsats som vi redan gjort).
Citera
2026-04-09, 23:02
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:

Mvh
Du måste köpa dem och ligga ute med dina pengar och så att säga med risken under tiden tills du har sålt dem.

Säljer du inte någon på 6 månader så kanske du förstår att du inte kan få saker skickade till dig gratis. Ska Nikon vänta 18 år tills de får tillbaka sina pengar som de investerat i sina produkter som dem skickat till dig?

Självklart kan man köpa och sälja och det finns också andra saker man kan göra. Oftast köper och säljer man saker som man "kan". Alltså har mer vetskap och kunskap än andra.

Jag kan tälja Guld. Jag kan skapa produkter som är värda 5-6 tusen på några timmar vilket ger en hög timlön. Men jag måste också sälja dessa och då måste jag välja en säljkanal. Min egen skulle vara max 1 per månad och då blir det inte så mycket pengar och skatt ska betalas in också på "vinsten". Vinsten är 66% så vinsten på allt om jag säljer 12 på ett år blir pengarna in på mitt konto cirka 12x2000 = 24000.
Citera
2026-04-09, 23:55
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Mvh
Som Thai-mannen.
Chatgpt + bolla frågorna om affärsplan. Speciellt frågorna om verksamhetsbudget, produktkalkyl och marknadsföring/trafik på hemsidan.
Citera
2026-04-10, 00:25
Medlem
Tratten52s avatar
Det lönar sig inte ett smack att ge sig in i kamerabranchen. Hitta på något annat. Om du ska kunna leva på det så måste du omsätta minst en hundring i månaden med 50% bruttomarginal. Gör hemläxan först kolla upp siffrorna på företag som är stora redan tex Scandinavian photo osv.. Hade du tänkt sköta logistiken hemma på köksbordet 😁
Citera
2026-04-10, 07:56
Medlem
eldrattans avatar
Det stora problemet brukar vara alla returer och garantiärenden. Tänk på att många ångrar sig och kommer skicka tillbaka varan till dig. Är alltid två veckor ånger på internetköp. Det gör att du kommer få ett stort bundet kapital i lagerhållning. Just detta har sänkt många internetföretag.
Citera
2026-04-10, 08:09
Medlem
Jag säger... Nä. Finns mycket du inte har koll på. Emballage, lådan och fyll material kan kosta 30 kr eller mer. Sen så kommer så klart fraktkostnader, inklusive returhantering.
Sen kommer du ha garantiärenden, pappersarbete och fraktkostnader på det.
Det blir billigare att köpa säg 5 pallar med emballage än mindre mängd, har du ett ställe där du kan ha ett par pallar?
Sen så skickar större bolag ut försändelser varje dag, eller två gånger per dag. Går det att göra för dig, eller blir det mer som att det skickas en eller två gånger i veckan?
Mycket att hålla koll på..
Senast redigerad av goralux 2026-04-10 kl. 08:13.
Citera
2026-04-15, 08:40
Medlem
ormbitens avatar
Som liten enmansföretagare så har man i dagens samhälle absolut NOLL konkurrenskraft när det gäller att sälja fysiska varor. Vilken form av vara det än må vara så är det nästan dömt att misslyckas.
Det kräver stora lager och stort kapital och marginalen och vinsten kommer att vara förhållandevis låg. Som ensam enmansföretagare så har man ingen som helst förhandlingsstyrka när det kommer till inköp av dom tilltänkta varorna.

Det enda man kan konkurrera med som liten enmansföretagare i dagens samhälle är att sälja sig själv. Att sälja timmar. Att sälja sin egen kunskap. Där är som regel inköpspriset på varan noll kronor. Men då vill det ju också till att man sitter på en kunskap som någon vill betala för.
Citera
2026-04-15, 18:06
Medlem
Citat:

Mvh

Att sälja kameror handlar inte om att vara bra på foto, det handlar om att vara bra på marknadsföring, logistik, kundhantering, inköp osv. Det spelar ingen roll hur mycket du kan om kameror om du inte förstår skillnaden på försäljningspris och täckningsbidrag.

Mitt råd, tråkigt som det må låta, är att behåll fotografin som en hobby-syssla och tjäna ditt uppehälle på något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in