2026-04-14, 19:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Möjligen antyder det att ryssarna gör territoriella framsteg så att kropparna efter stupade soldater hamnar på territorium som kontrolleras av Ryssland.

Självklart borde Ukraina be om att få alla dödade ryssar i dödszonen. 50-150 km in över frontlinjen.
Ukrainas drönare tar ut ryssarna långt innan de når fronten.
😂👍
Citera
2026-04-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Ryska centralbanken själv kallar arbetskraftsbristen “det största problemet som ryska ekonomin står inför”. Ryska vetenskapsakademin projicerar underskott på 4,8 miljoner arbetare.

Stabilisering i det här fallet betyder att lika många lämnar som återvänder varje år sedan 2023, nettoutflödet sedan invasionen ligger kvar.

Efter februari 2022: ca 920 000 har lämnat och inte återvänt på tre år. Det är 3x normaltakten.
920000 av rysseriets bäst utbildade har flyttat ut permanent, ungefär lika många ryssar har stupat i Ukrainakriget (däribland en stor del av rysseriets bäst tränade soldater och en stor mängd parkbänksalkisar och kriminella)
Citera
2026-04-14, 20:38
Medlem
%s avatar
Cypriotisk vatnik blir intervjuad och gör bort sig.
https://www.youtube.com/watch?v=qe5BDYQErKI
Han har tydligen slutat sprida rysspropaganda nu.
Citera
2026-04-15, 00:32
Medlem
RobbanUCs avatar
Merz och Fritzarna ska nu driva ut alla Ukrainska män som flytt kriget.
Målet är tvångsrekrytering till köttkvarnen, precis det som de flydde från.
Ska vi gissa på låsta tåg/fångtransporter/"rekryteringstransporter" som går i riktning Ukraina?

Citat:
Germany Takes Off the Gloves
https://www.youtube.com/watch?v=h3gppFyQTd4
Citera
2026-04-15, 01:14
Medlem
RobbanUCs avatar
Ytterligare information om hur Tyskland och möjligen hela Schengen kommer att med tvång driva Ukrainska män i militär ålder tillbaka till Ukraina som kanonmat. 11:24 - 12:50

Citat:
Russian Forces Push Dozens of Kilometers as Ukraine Scrambles
https://www.youtube.com/watch?v=6t-hoKQ8yFg
Citera
2026-04-15, 01:28
Medlem
RobbanUCs avatar
Denna gång är det RT som rapporterar om kommande Tysk tvångsrekrytering av Ukrainska flyktingar.

Citat:
Merz wants Ukrainian men in Germany sent to the front
Berlin and Kiev will coordinate efforts to return military-age Ukrainian men residing in Germany to their home country, German Chancellor Friedrich Merz has announced following a meeting with Vladimir Zelensky.
Speaking at a joint press conference with Zelensky in Berlin on Tuesday, Merz reiterated the German government’s “support for Ukraine’s efforts to reduce the number of Ukrainian men of military age leaving [their home] country.” According to the German chancellor, “this is essential to ensuring Ukraine’s defense capabilities, social cohesion, and reconstruction.”
https://www.rt.com/news/638427-merz-wants-ukrainian-men-in-germany-sent-home/

Norge försöker redan nu svälta ut Ukrainska flyktingar så att de ska åka tillbaka "hem" till kriget.

Citat:
Norway to cut perks for Ukrainian men
The Ukrainian military is struggling to replenish battlefield losses in the conflict with Russia, while Kiev’s controversial mobilization campaign has led to a large-scale exodus of Ukrainian men of fighting age from the country.

According to a statement released on Thursday, a proposal stipulates that Ukrainian men between 18 and 60 years of age, with certain exceptions, will no longer receive temporary residence permits based on a group assessment, but will have to apply for asylum under the ordinary rules.

Commenting on the proposal, MP Erlend Wiborg told NRK that able-bodied Ukrainians should be in Ukraine and take part in the fighting.
https://www.rt.com/news/633107-norway-perks-ukrainian-draft-age/

De män som ska arbeta i "det nya Ukraina" efter kriget kommer inte vara många då flertalet kommer ha dött vid fronten i vad som EU benämner "To the last Ukranian" eller lika cyniskt "för att skydda EU"
Citera
2026-04-15, 02:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Denna gång är det RT som rapporterar om kommande Tysk tvångsrekrytering av Ukrainska flyktingar.

Norge försöker redan nu svälta ut Ukrainska flyktingar så att de ska åka tillbaka "hem" till kriget.

De män som ska arbeta i "det nya Ukraina" efter kriget kommer inte vara många då flertalet kommer ha dött vid fronten i vad som EU benämner "To the last Ukranian" eller lika cyniskt "för att skydda EU"

Vi visste att detta skulle komma, inte bara för ukrainska män utan alla män inom EU men de börjar med ukrainska män. Några dagars utbildning, ett gevär, 15 skott och iväg till fronten. Avbefolkning kallas det.

Ukrainska män bör planera sin flykt utanför EU omedelbart och även hoppas på att deras pass inte löpt ut.
Citera
2026-04-15, 05:41
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Ukrainska män bör planera sin flykt utanför EU omedelbart och även hoppas på att deras pass inte löpt ut.

Skrev om att det kommer sluta så här redan för några år sedan. Ibland är det lättare att lista ut vad som komma skall än tidsplanen

Ryssland har tagit emot många ukrainska flyktingar. Finns rätt så många i Turkiet också. Får hoppas att ukrainarna kan fly dit för inom EU kommer de inte vara säkra. Även rätt så intressant att alla inom EU helt plötsligt glömt bort gender-bender-grejer och ligger lågt med att rekrytera kvinnor.
Citera
2026-04-15, 06:16
Medlem
MuhammedSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det blev lite fel. 41 döda ryssar har överlämnats mot 1000 döda Ukrainska soldater.
Uppgiften finns bara några sekunder in
https://www.youtube.com/watch?v=MP9iBborf1g

Och det har varit proportionerna sedan lång tid.

Men det går bra för ukraina nu...snart vänder det...säkert...fniss

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ha ha rysshora! Lögner som vanligt. Alla som kan googla ser att du ljuger.

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedSvensk
Ok så nått är fel menar du och det finns på google.com? Så googla fram det rätta svaret då.

SVT dessa "rysshoror" har googlat verkar det som.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=ab46bd8f6a3ae1ccb991073965c60 638.

"Ryssland har återlämnat 1 000 kroppar av ukrainska soldater i utbyte mot 41 ryska, rapporterar flera ukrainska medier med hänvisning till myndigheter samt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass."

Oj då, Ukrainarna måste vara riktiga rysshoror enligt dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Tror ni idioter på riktigt att det dör tusen ukrainare på 41 ryssar för att de här utbytena ser ut så?
Har ju ingenting med förlustsiffror att göra..

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker här, eller missförstod du vad vi diskuterade?

Trenden vid utbytena är som de är och har varit länge. Ingen här vet de sanna förlustsiffrorna i denna tragedi. Det är mycket svårt att veta hur många förluster sidorna tar. Man kan ju tex inte alltid se hur många som faktiskt träffas av tex fpv drönare. En annan sak är ju att Ryssland är betydligt större på olika sätt än Ukraina.

Jag gör en liten inlaga i form av en video nedan, i ämnet du kommit in på.
I videon nedan försöker personen istället argumentera för att förlusten av fordon kan vara ett sätt att se hur det går så att säga. Då han menar att kan man ju se de olika sidornas förstörda fordon som identifierats på varsin OSINT sida angående fordons förluster.
Men som sagt bara de så som påstås vara verifierade.

I år får man då fram trenden av förlorade fordon identifierade av dessa OSINT sidor, för januari, februari och mars. Jag skriver totalsiffrorna per månad för respektive land nedan så kan man själv fundera på hur man tar det och lägger in självgående haubitsar i parantes - detta då presentatören menar att det är den viktigaste enskilda fordonstypen.

Januari: Ryssland 34 (3). Ukraina 178 (29).
Februari: Ryssland 33 (4). Ukraina 198 (35).
Mars: Ryssland 55 (3). Ukraina 256 (49).

Detta tillsammans med utväxlingar av fallna kamrater, Rysslands ständiga krypande framåt och att dom har total överläge i material och luftherravälde - målar en bild, upplever jag som blir ganska tydlig.
Ukraina lider och måste alltså tvångsrekrytera, sänka kraven, förändra kraven etc. Medans Ryssland som betydligt större, klarar sig gott på frivilliga.

Det är sådana här saker som ger mig min bild av kriget, väl vetandes naturligtvis att vi här inte sitter på sanningen.

Videon är ca 30 minuter. Fordons förlusterna börjar presenteras vid ca 14 minuter in. Presentatören säger förstås mer men jag begränsar mig här.

https://www.youtube.com/watch?v=g6Ei5qJo3o4
Citera
2026-04-15, 06:21
Medlem
MuhammedSvensks avatar
South Front beskriver läget. Lite utdrag ur videon.

"The Ukrainian government claims that the Armed Forces of Ukraine now possess a ballistic missile with a range of 500 kilometers that can fly at ‘hypersonic speeds."

"Previously, the UK and France discussed transferring tactical nuclear weapons to Kyiv."

"If the Ukrainian missile proves effective, discussions about providing Ukraine with nuclear weapons may resume. Therefore, Russia may take preemptive action to destroy Ukraine’s military-industrial complex."

"On the night of April 14, Russian Geran-2 strike drones targeted sites in the Odesa, Dnipropetrovsk, and Sumy regions."

"Despite the Ground Forces Command’s deployment of reserves to the Sumy region, Ukrainian forces have not yet stabilized the situation."

"In the Slavyansk sector, the city of Konstantinovka is one of the most critical areas. Significant Russian combat aviation forces are focused on striking this settlement."

"Meanwhile, the operational situation remains tense on the flanks. Ukrainian forces continue to hold Chervone and are launching counterattacks in the Chasov Yar area, which Russian forces have not yet fully captured."

https://southfront.press/ukrainesmissile-claim-and-the-nuclear-question/
Citera
2026-04-15, 07:45
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:

"Previously, the UK and France discussed transferring tactical nuclear weapons to Kyiv."

https://southfront.press/ukrainesmissile-claim-and-the-nuclear-question/
Är det någon som inte förstår att sådana påståenden är fejk? Taktiska kärnvapen?
Citera
2026-04-15, 08:00
Medlem
Med de förslustsiffror ni ständig pådyvlas via den ryska propagandan borde ju ryssarna slåss mot spöken nu och vara framme i Kiev sedan länge..
Citat:
Nu vet jag inte riktigt hur du tänker här, eller missförstod du vad vi diskuterade?

Trenden vid utbytena är som de är och har varit länge. Ingen här vet de sanna förlustsiffrorna i denna tragedi. Det är mycket svårt att veta hur många förluster sidorna tar. Man kan ju tex inte alltid se hur många som faktiskt träffas av tex fpv drönare. En annan sak är ju att Ryssland är betydligt större på olika sätt än Ukraina.

Jag gör en liten inlaga i form av en video nedan, i ämnet du kommit in på.
I videon nedan försöker personen istället argumentera för att förlusten av fordon kan vara ett sätt att se hur det går så att säga. Då han menar att kan man ju se de olika sidornas förstörda fordon som identifierats på varsin OSINT sida angående fordons förluster.
Men som sagt bara de så som påstås vara verifierade.

I år får man då fram trenden av förlorade fordon identifierade av dessa OSINT sidor, för januari, februari och mars. Jag skriver totalsiffrorna per månad för respektive land nedan så kan man själv fundera på hur man tar det och lägger in självgående haubitsar i parantes - detta då presentatören menar att det är den viktigaste enskilda fordonstypen.

Januari: Ryssland 34 (3). Ukraina 178 (29).
Februari: Ryssland 33 (4). Ukraina 198 (35).
Mars: Ryssland 55 (3). Ukraina 256 (49).

Detta tillsammans med utväxlingar av fallna kamrater, Rysslands ständiga krypande framåt och att dom har total överläge i material och luftherravälde - målar en bild, upplever jag som blir ganska tydlig.
Ukraina lider och måste alltså tvångsrekrytera, sänka kraven, förändra kraven etc. Medans Ryssland som betydligt större, klarar sig gott på frivilliga.

Det är sådana här saker som ger mig min bild av kriget, väl vetandes naturligtvis att vi här inte sitter på sanningen.

Videon är ca 30 minuter. Fordons förlusterna börjar presenteras vid ca 14 minuter in. Presentatören säger förstås mer men jag begränsar mig här.

https://www.youtube.com/watch?v=g6Ei5qJo3o4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in