2026-04-14, 18:58
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jo det kan man visst, men inte på postnords initiativ utan av polisen, om de fått in försändelser till din adress och inlett förundersökning. Det är en av deras åtgårder som de har, samma kategori som att hämta ut internettrafik från teleoperatörerna osv. Hemliga tvångsmedel. Används även vid brott av normalgraden.
Då flaggas din adress under en period så att de lokala postutdelarna sätts att hålla extra koll på den. Den "flaggningen" sker inte i de stora terminalerna utan i den lokala postutdelningen i din stad.

Inte jättevanligt, men det förekommer. Och det används inte bara mot de stora fiskarna. Beror väl på var du bor och hur mycket tid polisen lägger på såna brott, det kan ju variera stort. Gissningsvis är risken större om man har flera försändelser som beslagtagits.
Jag antar att det är det dom kallar postkontroll du menar. Undra hur länge de kontrollerar post en sån gång. Har själv aldrig råkat ut för det tack och lov (vad jag vet i alla fall)
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-04-14 kl. 19:01.
Citera
2026-04-14, 19:20
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Jag antar att det är det dom kallar postkontroll du menar. Undra hur länge de kontrollerar post en sån gång. Har själv aldrig råkat ut för det tack och lov (vad jag vet i alla fall)

Polisen hade en pdf uppe nånstans med detaljer om det där. I teorin ska det ske nån månad under en ev förundersökning. Det kan också förlängas vid behov. Som polisens övriga sk "hemliga tvångsmedel".

Jag har upplevt efter att fått några försändelser tagna att min adress var "het" i alla fall nåt år efter några beslag på raken. Även lagliga naturgrejer skickades på analys efter nästan ett år t ex. Jag frågade polisen hur kom det sig att nån misstänkte innehållet i just det brevet? Men det svarade hon undvikande på. Var med om att privatbrev från bekanta "försvann" en extra vecka innan de delades ut. Ibland hoptejpade.

Har en teori om detta som jag skrev i förra inlägget. Dvs att man kan ha otur beroende på var man bor och vilka som jobbar där, så att man även efter ev postkontroll kan ha extra koll på sin post under en tid.. Men om jag har rätt eller ej i just det vet jag inte.

PS. Det är säkert inte jättevanligt att man råkar ut för sånt. Men jag tycker inte man ska avfärda de som är med om sånt att det skulle vara en myt eller nåt. Polisen har ju sett till att ändra lagarna och fokuserat hårt mot droger via post runtom i landet. Kanske extra mycket norrut. Idag skulle jag nog välja deaddrop hellre än post i alla fall..
Senast redigerad av st33r 2026-04-14 kl. 19:24.
Citera
2026-04-14, 19:43
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Polisen hade en pdf uppe nånstans med detaljer om det där. I teorin ska det ske nån månad under en ev förundersökning. Det kan också förlängas vid behov. Som polisens övriga sk "hemliga tvångsmedel".

Jag har upplevt efter att fått några försändelser tagna att min adress var "het" i alla fall nåt år efter några beslag på raken. Även lagliga naturgrejer skickades på analys efter nästan ett år t ex. Jag frågade polisen hur kom det sig att nån misstänkte innehållet i just det brevet? Men det svarade hon undvikande på. Var med om att privatbrev från bekanta "försvann" en extra vecka innan de delades ut. Ibland hoptejpade.

Har en teori om detta som jag skrev i förra inlägget. Dvs att man kan ha otur beroende på var man bor och vilka som jobbar där, så att man även efter ev postkontroll kan ha extra koll på sin post under en tid.. Men om jag har rätt eller ej i just det vet jag inte.

PS. Det är säkert inte jättevanligt att man råkar ut för sånt. Men jag tycker inte man ska avfärda de som är med om sånt att det skulle vara en myt eller nåt. Polisen har ju sett till att ändra lagarna och fokuserat hårt mot droger via post runtom i landet. Kanske extra mycket norrut. Idag skulle jag nog välja deaddrop hellre än post i alla fall..
Ja usch det låter då inget kul bli utsatt för postkontroll. Sen undrar jag om inte folk som bor i norr generellt löper större risk att ett brev tas i beslag då det antagligen kommer passera fler terminaler/sorteringshubbar. Dead drop är väl egentligen att föredra dessa tider men bekväm som man är så har det blivit posten alla gånger förutom en gång då jag testade dead drop. Men tror jag väljer dead drop om jag köper igen. Vore så synd att riskera att hamna i belastningsregistret bara för att man ibland vill må lite bättre av nåt preparat.

På tal om förlorade drogförsändelser förlorade jag ett brev för ett år sen och har ännu inte hört någonting. Skulle helst bara vilja få det överstökat så man vet att man är "grön" sen. Inte för att jag går omkring och funderar så mycket på det, var nervös de första veckorna men sen glömde jag nästan bort det. Men det lär väl plinga på dörren här när man minst anar det.
Citera
2026-04-14, 20:14
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Jo det kan man , men inte på postnords initiativ och på terminalerna. Det är en åtgård som bestäms av polisen, om de fått in försändelser till din adress och inlett förundersökning. Det är en av deras metoder som de har, samma kategori som att hämta ut internettrafik från teleoperatörerna osv. "Hemliga tvångsmedel". Används även vid brott av normalgraden.
Då flaggas din adress under en period så att de lokala postsorteringen sätts att hålla extra koll på den. Den "flaggningen" sker inte i de stora terminalerna utan lokalt i din stad.
Inte jättevanligt, men det förekommer. Och det används inte bara mot de stora fiskarna. Beror väl på var du bor och hur mycket tid polisen lägger på såna brott, det kan ju variera stort. Gissningsvis är risken större om man har flera försändelser som beslagtagits.

I teorin är det nåt som ska ske en begränsad tid. Men jag tänker i praktiken, i och med nya postlagen, KAN det ju innebära att samma personer som får uppdrag att kolla din post fortsätter hålla extra koll på den även efter åklagarbeslut gått ut. Beror även här på storlek på stad, och ifall det finns några hobbydetektiver bland utdelarna eller ej. Har man OTUR och det finns det, kan man uppleva det som att ens adress är "flaggad" längre tid.

Får rätta dig lite. För hemliga tvångsmedel (FRA) lagen så krävs det att brottet kan ge mer än 2års fängelse. Är inte 100 på det men rätt säker på att det är så.

Ja självklart finna det enstaka individer på postterminalerna som håller koll på sånt. Men i det stora hela så tror jag inte att adresser "flaggas"
Citera
2026-04-14, 21:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Ja men dom länderna du nämner är högriskländer och dom paketen som kommer därifrån kontrolleras hårdare än tex ett paket från Norge.

Ja jag kan anta att det lätt handlar om hundratusentals paket och brev som skickas dagligen inrikes. Blir svårt att kontrollera ens 10% av all post dagligen.

Är Danmark också högrisk? Tar för givet att TS inte försökte smuggla från Norge. Vad har dom som inte kommer härifrån?
Citera
2026-04-14, 21:51
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Får rätta dig lite. För hemliga tvångsmedel (FRA) lagen så krävs det att brottet kan ge mer än 2års fängelse. Är inte 100 på det men rätt säker på att det är så.

Ja självklart finna det enstaka individer på postterminalerna som håller koll på sånt. Men i det stora hela så tror jag inte att adresser "flaggas"
Som sagt så sker inte detta på postterminalerna utan i den lokala postsorteringen i orten posten delas ut.

Är ganska övertygad att flertalet hemliga tvångsmedel , dock ej rumsavlyssning, kan appliceras för brott av normalgraden som har fängelse på straffskalan. Alltså narkotikabrott av normalgraden, ej ringa dock.
Citera
2026-04-14, 21:52
Avstängd
Citat:

Varför skulle dom satsa extra hårt norrut? Dom stora partierna skickas ju dit med kuriren via buss/tåg/fordon. Visst det är säkert mindre storlek på verksamheterna men då också färre som jobbar och färre hundar.

Jag väljer att mötas upp. Få personer jag skulle lite på att skicka post till mig idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Ja usch det låter då inget kul bli utsatt för postkontroll. Sen undrar jag om inte folk som bor i norr generellt löper större risk att ett brev tas i beslag då det antagligen kommer passera fler terminaler/sorteringshubbar. Dead drop är väl egentligen att föredra dessa tider men bekväm som man är så har det blivit posten alla gånger förutom en gång då jag testade dead drop. Men tror jag väljer dead drop om jag köper igen. Vore så synd att riskera att hamna i belastningsregistret bara för att man ibland vill må lite bättre av nåt preparat.

På tal om förlorade drogförsändelser förlorade jag ett brev för ett år sen och har ännu inte hört någonting. Skulle helst bara vilja få det överstökat så man vet att man är "grön" sen. Inte för att jag går omkring och funderar så mycket på det, var nervös de första veckorna men sen glömde jag nästan bort det. Men det lär väl plinga på dörren här när man minst anar det.

Post som ska norrut passerar inte massa sorteringar. Det sorteras där det postas sen lägga det i korgar beroende på vart mottagaren bor och skickas med tåg eller lastbil till den sortering som är närmast mottagaren. Det går lika snabbt att skicka brev från Stockholm till Skellefteå som Stockholm till Malmö.
Senast redigerad av IngeFitta 2026-04-14 kl. 21:56.
Citera
2026-04-14, 21:59
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Varför skulle dom satsa extra hårt norrut? Dom stora partierna skickas ju dit med kuriren via buss/tåg/fordon. Visst det är säkert mindre storlek på verksamheterna men då också färre som jobbar och färre hundar.

Jag väljer att mötas upp. Få personer jag skulle lite på att skicka nå post till mig idag.

Jag menade att polismyndigheterna i vissa län inriktat sig mer på knark via posten grejen sista åren , och körde i gång med satsningar riktade mot postombud osv redan innan nya lagen gick igenom

Varför? Tja, de har kanske mer resurser i mindre orter , inte så mycket gängkaos och sånt . och det är kanske vanligare ju glesare det blir att vissa grupper (ungdomar som inte är kriminellt belastade sen tidigare) får sitt partyknark primärt via posten. Plus att den sociala kontrollen är större på mindre orter.

Jag skulle i alla fall välja att lära känna nån säljare lokalt eller köra dead drops nuförtiden . Inte lita på posten.
Senast redigerad av st33r 2026-04-14 kl. 22:02.
Citera
2026-04-14, 22:17
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:

Ja finns säkert folk till det. Lägger energi och tid på saker dom inte har att göra med. Enligt mig.

Kollade upp lagen för FRA. Var som jag skrev, brottet måste vara minst 2år på straffskalan för att få användas. Skulle du bli utsatt för det ändå så år det bara att kontakta JO omgående.
Citera
2026-04-14, 22:18
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Är Danmark också högrisk? Tar för givet att TS inte försökte smuggla från Norge. Vad har dom som inte kommer härifrån?

Vet ej hur det ser ut med Danmark. Men skulle gissa på att det är varken eller. Killgissar nu.
Citera
2026-04-15, 07:41
Medlem
Frans-Jaegers avatar
En viss sida, inom EU, som lovade omlevernas om tullen tar skiten har nu bekräftat via mail att dom är "svartlistade" hos vissa fraktbolag.

Dom lovade omsänding på annat sätt vid tullproblem och svar inom 24h på deras hemsida. Någon som fått svar att dom kommer att skicka om eller snackar dom bara skit? 48 tim sedan jag mailade om omskick och att tullfan har mitt paket vilket bekräftats av fraktbolaget då jag ringde dom.

Men inget svar från leverantören ang omskick av min order...

PM går bra pga ärendets känsliga natur // långvarig kund
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2026-04-15 kl. 07:47.
Citera
2026-04-15, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Hoppas det går bra..

Ska själv träffa våra vänner hos tullen i veckan. Får se hur det går, vet ju inte vad detta paket adresserar till mig innehöll.

Ärendet nedlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in