2026-04-14, 18:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
JJ:s polispappa…?
Kan det vara en orsak att utredningen inte gick så bra att JJ:s föräldrar var poliser? Kan det bidragit till att JJ aldrig topsades? Kanske JJ slapp topsas eftersom hans föräldrar var poliser?

Jag tänker på hur sexmordet på Ulla Höglund i Södertälje 1970 aldrig gick att utreda eftersom Ullas pappa var polischef och att spåret att Ulla varit otrogen och mördats av sin älskare inte fick undersökas eftersom Ulla var dotter till polischefen.

Det blev istället en halvmesyr där maken åtalades, men rättegången avbröts och slutfördes aldrig.
Citera
2026-04-14, 18:08
Medlem
Nu kom jag ihåg det att när jag för bara något år sedan ringde Skatteverket om en persons inkomst("Inkomstuppgift") så fick jag svaret 0 kronor.
Förklaringen till det var enligt den jag pratade med att antingen uppbar personen ekonomiskt bistånd eller så studerade den med studiemedel.
Citera
2026-04-14, 18:11
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Har svårt att se att 38:an är den som gjort det.

Det logiska är att om JJs DNA finns på vristen så är det också han som mördat. Ung, förmodad lång, man. Börjar man jobbet så avslutar man också det i all hast.

Annars tror jag innehållet i brevet är på det sättet mordet begåtts och föranletts. Och försök till bankomatuttaget är bara ett villospår för att dölja riktiga motivet. Samt att GM inte vill behålla något som kopplar honom till mordet. Annars kunde mgm bara klippa kortet i smulor. Försök till uttag och att man tar med sig pärmen handlar om att dölja motivet som skulle få dem fast.

Den som mördat (mgm) tar skogsvägen till Solumnshamn för att snabbt komma bort. Medhjälparen tar bilen. De möts därefter i Solumnshamn och mgm blir lämnad i sitt hem medan medhjälparen troligtvis har hemvist i Solumnshamn. Är det en kvinna så är det inte konstigt att hon kom undan topsning. Mgm tvättar bort blod och sånt hemma hos medhjälparen för att därefter bli avlämnad.

Det intressanta är ju om JJ har skostorlek 38. Då är det klappat och klart. Då är medhjälparen en man.
Okej herr Jacobs*on vandrar in i lilla Solumshamn där alla känner alla, full i blod som Jason Voorhees självt men ingen har märkt eller reagerat något speciellt den dagen?
Citera
2026-04-14, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Kan det vara en orsak att utredningen inte gick så bra att JJ:s föräldrar var poliser? Kan det bidragit till att JJ aldrig topsades? Kanske JJ slapp topsas eftersom hans föräldrar var poliser?

Jag tänker på hur sexmordet på Ulla Höglund i Södertälje 1970 aldrig gick att utreda eftersom Ullas pappa var polischef och att spåret att Ulla varit otrogen och mördats av sin älskare inte fick undersökas eftersom Ulla var dotter till polischefen.

Det blev istället en halvmesyr där maken åtalades, men rättegången avbröts och slutfördes aldrig.

Även Tors bror Vidar var en polis i Härnösand.
Kan grabben ha försökt komma in på polisskolan i Härnösand/Sundsvall ?
Alternativt att han faktiskt studerade till polis som sina föräldrar ?
Dottern sa ju något om att hon trodde det var brodern, i Brattåspodden, om jag inte helt missminner mig.
Citera
2026-04-14, 18:19
Medlem
Troians avatar
Resan till Sankt Petersburg verkar gått med buss och hämtat upp folk längs med Norrlandskusten.

https://www.expressen.se/nyheter/dromresan-blev-parets-sista-resa/

Det intervjuade paret är från Skellefteå, researrangören är baserad i Umeå och om jag förstår artikeln rätt hämtades TÖ och GW upp i Härnösand.

Det finns en viss typ av kufar, även yngre, som reser ensamma. Kan JJ åkt på samma resa till Sankt Petersburg och där kommit i kontakt med TÖ och GW?
Citera
2026-04-14, 18:26
Medlem
Nytt Aftonbladet Krim podd-avsnitt om den misstänkte gärningsmannen
De verkar även ha en ny, blurrad bild från studenten.

https://www.aftonbladet.se/podcasts/ab/episode/399120
Citera
2026-04-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
När gärningsmannen slår ihjäl Tor och täcker över han med massa kläder, då måste han vara i tron om att ingen mer finns på gården. Han blir överraskad av Gerd, det var helt oplanerat att hon skulle dyka upp där.

Hur kan han vara så säker initialt på att ingen mer finns på gården? Han måste på något sätt vetat att Gerd normalt sett (?) inte är där på tisdagar alt han var där tidigare under dagen när Gerd inte var där.

Tycker också att det är konstigt med tanke på att Gerds cykel var parkerad fullt synlig vid verandan till boningshuset. Bild finns på nedan länk:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/fem-fragetecken-om-dubbelmordet-i-brattas/
Citera
2026-04-14, 18:30
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Okej herr Jacobs*on vandrar in i lilla Solumshamn där alla känner alla, full i blod som Jason Voorhees självt men ingen har märkt eller reagerat något speciellt den dagen?
Eller kanske inte alls. Möjligtvis lite torkat blod på händerna. Tror inte han stack ut särskilt mycket efter mordet.
Citera
2026-04-14, 18:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Resan till Sankt Petersburg verkar gått med buss och hämtat upp folk längs med Norrlandskusten.

https://www.expressen.se/nyheter/dromresan-blev-parets-sista-resa/

Det intervjuade paret är från Skellefteå, researrangören är baserad i Umeå och om jag förstår artikeln rätt hämtades TÖ och GW upp i Härnösand.

Det finns en viss typ av kufar, även yngre, som reser ensamma. Kan JJ åkt på samma resa till Sankt Petersburg och där kommit i kontakt med TÖ och GW?
Jag har åkt med precis en sån resa till St Petersburg runt denna tid. Bussarna plockade upp passagerare längs kusten och färden fortsatte med båt från Umeå till Vasa.

Det var en minst sagt brokig skara med på bussresan. Jag skulle säga att några var överintresserade i billig sprit och drog ned stämningen på resan genom att vara mer eller mindre konstant berusade. Jag upplevde att de flesta reste i sällskap med någon, men detta hände för många år sedan så jag kan minnas fel.

Hotellet var betydligt sunkigare än hur det beskrevs i reseprospektet.

Att några var kufar är däremot helt rätt, även om de flesta var tämligen vanliga turister. Det var naturligtvis så att man pratade mer med vissa resenärer och tyvärr ofta om de som ställde till det på resan. Jag skulle påstå att man lärde känna några av resenärerna även om man inte hördes av efter resan.
Citera
2026-04-14, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inam
2015 verkar brevet kommit:
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

” Tio år efter dubbelmordet i Brattås granskar journalisten Anna Wikner det olösta fallet. I Mittmedias podd "I brottets spår" undersöker hon gamla och nya spår – och mitt under researchen kom ett anonymt brev till redaktionen.

En brevskrivare påstår sig känna till mordet och menar att motivet handlar om en affärsuppgörelse som gått fel.

"Tidigt på morgonen den 31 maj 2005, på sista överenskomna förfallodag, och innan Gerd har anlänt till Tors gård, kommer någon till Tors gård för att göra en kontantbetalning. Denna någon betalar dock bara en del av skulden", står det i brevet enligt podcasten.

Journalisten Anna Wikner berättar att brevet fortsätter med att förklara att den manlige köparen inte var nöjd med vare sig varan eller priset. Han bestämmer sig för att åka tillbaka till gården för att prata med Tor och har då med sig en medhjälpare.

- - -
Om man inte var nöjd vare sig med varan eller priset, varför då inte låta köpet gå tillbaka? Köp kan ju göras på många sätt som kontant, förskottsbetalning m fl sätt. Här gäller det en affär där köparen väljer att på sista förfallodatum göra en delbetalning... Kan de 10 000 kr som återfanns i Tors byxor i ett av sovrummen härröras till denna delbetalning?
Citera
2026-04-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
OK. Och jag försöker bara förstå karaktärsdrag och personlighet hos folk som leker "privatdetektiver" på flashback.

Snälla rara, nu har du varit dryg hela tråden igenom. Du hyser stark aversion mot att folk här resonerar och spekulerar. Ett råd är att lämna tråden, så slipper du läsa det forumet är till för.
Citera
2026-04-14, 18:59
Medlem
ZodiacParadices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag har kollat lite på Min Karta.

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651732&n=6942827&z=13&mapprofile=flygbild&name= Mordplatsen&layers=%5B%5B%227%22%5D%5D

Välja Karta istf Flygbild så ser man stigen ner till hamnen.
Använd verktygen till höger och mät höjd och avstånd.

Fynden på väskan och påsen låg c:a 300 från huset.

Det är c:a 1,2 Km till hamnen, tuft speciellt i terräng, höjdskillnaden är c:a 55 meter.

Det kräver nog lite bra fysik. Hade JJ bra fysik för 21 år sedan?
Någon som vet?
Man kan ju tänka sig ett scenario där gärningsmannen är ute och vandrar på stigar eller tex cyklar mountainbike i skogen. Tänker ta denna stig från Solumsh. hemåt. Ska korsa Tors gård & det kan Tor se från baksidan när han håller på att plocka in grejorna efter veden. Tor som kan vara ganska sur & butter blir förbannad och skriker att GM fan inte ska vara och springa på hans mark. Sen spårar det ur..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in