Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-14, 13:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt dagens SvD skyller ryzzarna Orbans förlust på tRump. tRump är extremt impopulär i Europa, så när rRump öppet visade sitt stöd så sänkte det Orban. Enligt artikeln... (betalartikel)

Putins bästa vän borta: ”Det är Trumps fel”

https://www.svd.se/a/q6yVWg/ryska-reaktioner-pa-att-putins-bundsforvant-orban-forlorat-valet?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Fast kollar man snabbt så verkar inte Trump vara extremt impopulär i Ungern. Och att ha bra relationer med supermakter är bra även om ledarna är idioter.
Jag är förvånad att Orban föll. Säkert en massa EU-propaganda i valet 😉

Att byta ut en gubbe som navigerat hyfsat mellan Moskva, Washington och Bryssel är nog inte smart?
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 13:33.
2026-04-14, 13:40
Medlem
Kundalinis avatar
Ungrarna minns sin historia och kunde förstås inte acceptera Orbans svansande för Putin.

Sen att EU måste acceptera Ungerns syn på migration och bistå landet med energiförsörjningen är punkter som går att samarbeta kring. Men ett Ungern som rapporterar direkt till Kreml? Skönt att ungrarna satte ner foten.
2026-04-14, 13:43
Medlem
Äntligen börjar sabotörerna trilla bort en efter en

Orbán har bromsat och förstört för EU i varenda fråga
Frågan är om sabotage är enda anledningen till att han vill vara med

Trump blir väl nästa som röstas bort i november
Som hittills bara sökt konflikter.
Men totalt misslyckats i varenda
Senast redigerad av Max1494 2026-04-14 kl. 13:46.
2026-04-14, 13:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Ungrarna minns sin historia och kunde förstås inte acceptera Orbans svansande för Putin.

Sen att EU måste acceptera Ungerns syn på migration och bistå landet med energiförsörjningen är punkter som går att samarbeta kring. Men ett Ungern som rapporterar direkt till Kreml? Skönt att ungrarna satte ner foten.
Så.enkelt är det nog inte. Det beror på vem man frågar men Putin är inte extremt impopulär I Ungern.

Citat:
Fully 43 percent of Hungarians asked in a Nézőpont survey expressed a positive view of Russian President Vladimir Putin, while 36 percent of respondents said they had a negative opinion.
2022 dock
https://hungarytoday.hu/hungarians-opinion-putin-nezopont-popularity-survey/

Om en svensk ledare skulle få rekommendationer av både Trump och Putin (eller Biden) och t.o.m. toppmöte i Sverige föreslås som det gjorde i Ungern, talar ju det för en bra ledare.

Bara 19% av ungrarna har förtroende för Putin. Men för Zelensky var siffran 11% 🤣🤣🤣
Citat:
Hungarian public opinion on Vladimir Putin is deeply divided, often following political fault lines, with a significant "pragmatic" segment viewing him with less hostility than elsewhere in Europe, often driven by energy concerns, though this perspective is shifting following the 2026 election results.

Here is a breakdown of Hungarian views on Putin as of early 2026:

1. Divided Public Opinion and "Pragmatism"
Divided Views: Historically, around 43% of Hungarians held a positive view of Putin, while 36% held a negative one, suggesting a deeply divided, rather than universally supportive, population.

Pragmatic View: Many Hungarians view the relationship with Russia through a pragmatic lens, focusing on economic necessity, particularly energy imports.

Low Confidence Numbers: Despite the perception of support, some studies showed only 19% of Hungarians had personal confidence in Putin, though this was ironically higher than the 11% confidence in Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy at the time.
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 13:52.
2026-04-14, 13:56
Medlem
Citat:
Vatniklögn.

Däremot var Orbans Ungern en ryzk lydstat som t ex rapporterade direkt till Putin inifrån EU.

Förhoppningsvis kommer nu dessa förrädare att ställas till svars.

Såklart måste man följa EU:s regler om man är medlem i unionen. Se bara på alla lagar och regelverk som måste efterlevas. Även nyheter påverkas genom olika regleringar.
Vance tog upp det här i ett inlägg jag såg på TikTok. Jag är inte ett stort fan av honom, men i just den här frågan tycker jag han har en poäng. https://www.tiktok.com/@rebuild_uk/video/7628179930517376288?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7531479976575665686

Därför gillade jag Orbán – han vurmade inte för Bryssel de var därför han var så utfryst och hatad.
2026-04-14, 14:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Såklart måste man följa EU:s regler om man är medlem i unionen. Se bara på alla lagar och regelverk som måste efterlevas. Även nyheter påverkas genom olika regleringar.
Vance tog upp det här i ett inlägg jag såg på TikTok. Jag är inte ett stort fan av honom, men i just den här frågan tycker jag han har en poäng. https://www.tiktok.com/@rebuild_uk/video/7628179930517376288?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7531479976575665686

Därför gillade jag Orbán – han vurmade inte för Bryssel de var därför han var så utfryst och hatad.
"Vurmade inte"? Han motarbetade aktivt EU och Nato och agerade som Putins spion och femtekolonnare.
2026-04-14, 14:03
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
2022 dock

Tror nog att många européer har ändrat uppfattning om Putin och den ryska kleptokratin sedan 220202. Deras vansinniga anfallskrig mot Ukraina visade med all önskvärd tydlighet vad den nationen verkligen står för.
2026-04-14, 14:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Fast kollar man snabbt så verkar inte Trump vara extremt impopulär i Ungern. Och att ha bra relationer med supermakter är bra även om ledarna är idioter.
Jag är förvånad att Orban föll. Säkert en massa EU-propaganda i valet 😉

Att byta ut en gubbe som navigerat hyfsat mellan Moskva, Washington och Bryssel är nog inte smart?
USAs direkta inblandning i valet genom att skicka Vance till Orbans valmöten och där ha med tRump på högtalartelefon verkar iaf inte ha hjälpt Orban. Eller tror du att det hade gått ännu sämre för Orban annars?
2026-04-14, 14:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så.enkelt är det nog inte. Det beror på vem man frågar men Putin är inte extremt impopulär I Ungern.

2022 dock

Om en svensk ledare skulle få rekommendationer av både Trump och Putin (eller Biden) och t.o.m. toppmöte i Sverige föreslås som det gjorde i Ungern, talar ju det för en bra ledare.

Bara 19% av ungrarna har förtroende för Putin. Men för Zelensky var siffran 11% 🤣🤣🤣
Ha ha, nej, verkligen inte.
En sådan politiker är det absolut sista vi behöver.
2026-04-14, 14:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
USAs direkta inblandning i valet genom att skicka Vance till Orbans valmöten och där ha med tRump på högtalartelefon verkar iaf inte ha hjälpt Orban. Eller tror du att det hade gått ännu sämre för Orban annars?
Det förklarar det mesta. Vance är ett blytungt sänke. Låter som en global komplott 😁

Hade den karismatiske Trump åkt dit hade Orban vunnit storseger.

Fast i båda fallen borde väl detta räknas som otillbörlig valpåverkan. Se vad man jagade Trump för rysk påverkan 2016 var det väl.

Undrar vad västmedia säger om Lavrov börjar åka på europeiska valmöten. Och Xi kanske ...
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 14:32.
2026-04-14, 14:23
Medlem
wwrs avatar
Den här gubben sitter väl i kurran nu. Jag såg en bild. Han hade EU-flagga på cellväggen 🤣🤣🤣

Utländsk valpåverkan straffar sig i längden.

https://2001-2009.state.gov/cms_images/050510_georgia_pres.jpg

https://www.politico.eu/cdn-cgi/image/width=1160,height=773,quality=80,onerror=redirect, format=auto/wp-content/uploads/2025/03/12/Mikheil-Saakashvili.jpg
Senast redigerad av wwr 2026-04-14 kl. 14:29.
2026-04-14, 14:25
Medlem
Intressant att varken Orban eller Magyar blir kallade nazister av svensk vänster när de är betydligt striktare i sin hållning till migration än vad SD är!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in