Citat:
Ursprungligen postat av
ViribusUnitis
Fast det kravet vore ännu mer orealistiskt givet USA:s förhandlingsutrymme. Iran sitter mer kortlekens ess. Jänkarna har bara dåliga val i alla riktningar nu.
Det enda man kan hoppas på för vår del är att mer realpolitik växer fram i Europa, men det ser mörkt ut i nuläget och ingen uppenbar väg dit.
Ska man använda Trumps egna sätt att uttrycka sig så skulle jag nog hävda att Iran sitter på samtliga kort.
Trump startade ett krig som var vanvett redan från början. Och sedan spelade han bort hela USA:s hand med sitt hot om att utplåna den iranska civilisationen.
Använder man hot som metod mot andra så måste man ju vara beredd att verkställa hoten någon gång, annars blir man inte trovärdig. Och ju allvarligare hot, desto viktigare att upprätthålla trovärdigheten. Så när Trump drog till med Irans utplåning förlorade han kriget. I det läget fanns bara två sätt för USA att vinna: Irans villkorslösa kapitulation inför utplåningshotet eller att utplåningen åtminstone på påbörjades. Iran synade korten och de fortsatta förhandlingarna kommer att handla om att USA måste sträva efter att minimera fiaskot med kriget.
Vad gäller blockaden tillhör jag dem som inte tror att Kina kommer att göra något. Men det skulle vara intressant om Kina prövade med militäreskort av några fartyg. Jag är 100% säker på att USA inte kommer att våga sänka ens det minsta lilla krigsfartyg som tillhör Kinas flotta.