2026-04-13, 11:38
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det är väldig skillnad på att döda sin egen befolkning och en utomstående arme som riktar in sig på militära mål. Det är inte krigsbrott att bomba en bro. Det har gjorts i alla tider så att fienden inte kan använda sig av bron för truppförflyttning tex

Det kan vara, och är ofta, ett krigsbrott att attackera en bro som är nödvändig för att civila ska ha rimlig tillgång till vatten, mat och sjukvård etc.

I veckan så började attackerande part att varna civila iranier för att ta tåget, samt att Trumps inlägg på Truth Social ganska tydligt förespråkade ett agerande som motsvarar krigsbrott. Du pusslar ihop dina slutsatser utifrån det, jag pusslar ihop mina.

Det är i mina ögon iaf inte rimligt att uttrycka sig så som mrsharpangel2 gjorde...

Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hoppas striderna kommer igång snart igen och att trump gör allvar av sina hot om alla kraftverk och broar i iran. Finns nog många mer mål med som skulle behöva slås ut. Iran ska kapitulera det er ända slutet på kriget

...och sen bli tjutig när jag ironiskt påpekar att han är fullständigt avhumaniserad och sjuk i huvudet om han de facto backar det där. Vilket han själv faktiskt inte sa något om = han tycker märkligt men står för det rakryggat i alla fall.

Istället klev du in med något märkligt försvar om att jag inte bryr mig om iranier och att ditt och datt inte är krigsbrott. Skärp dig!
Citera
2026-04-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ett flertal av länderna har skrivit på avtal med USA som ger USA rätt att ha baser i deras länder. De har också undertecknat "försvarssamarbete"-avtal, men de går i huvudsak ut på att USA får göra litet vad de vill och ifrågavarande land får köpa amerikansk militärteknologi (det låter litet ensidigt, men man bör komma ihåg att för inte så jättelänge sedan var deras enda alternativ rysk/sovjetisk utrustning).

Iran har hotat att förstöra olje- och avsaltningsinfrastruktur i all länder som "samarbetar" med USA, ifall de amerikanska och israeliska angreppen fortsätter. Det är till hälften logiskt, eftersom Iran angrips från baser i de länderna. Det skulle till hälften också vara ett krigsbrott (speciellt avsaltningsanläggningarna). För att understryka att hotet är på allvar och att Iran har kapacitet att genomföra det så har Iran utfört små "signalangrepp" på diverse anläggningar. Det är självklart något inget av länderna gillar, men detta till trots har de alla konsekvent meddelat att de INTE tänker delta i kriget.

Å andra sidan har USA och Israel uttryckligen hotat med att angripa motsvarande civil infrastruktur i Iran, och dessutom gjort det i betydligt högre grad än vad Iran gjort.

Det är fråga om ett slags terrorbalans, Iran kommer inte åt motsvarande amerikanska anläggningar (annat än genom attentat) och Israel har ingen oljeindustri att tala om. Så man hotar därför de länder som "samarbetar militärt" med USA, men hoten är egentligen uttryckligen riktade mot USA och hela världen. Iran bedöms (av CIA) ha kapacitet att slå ut i stort sett hela oljeinfrastrukturen i Mellanöstern, och enligt OPECs egen utredning tar det i så fall 5-10 år innan den är uppbyggd igen (under förutsättning att den inte angrips på nytt). Det är en tredjedel av den globala produktionen och omfattar 50% av de kvarvarande fossila lagren. Effekten från Hormuz-blockaden omfattar "bara" 20% och den blockaden kan lyftas på en gång.

Alla de länder som hotas av Iran är helt beroende av importerad arbetskraft (som varierar mellan 70% av invånarantalet i Saudiarabien till omrking 90% i de mindre Gulf-länderna). De sköter hela samhället och all industri. Och de är alla beroende av dricksvatten. Om Iran slår ut avsaltningsanläggningarna så innebär det att också om man stänger alla simhallar och slutar vattna odlingar, parker och gräsmattor och slutar gå i duschen så måste åtminstone hälften av innevånarna lämna länderna. Det finns helt enkelt inte vatten, och det enda sättet att få in mer vatten skulle vara med enorma tankfartyg (och till stora delar via Hormuz). Sådana fartyg finns inte ens idag. Så genom att förstöra avsaltningsanläggningarna (som är lika sårbara som oljeinfrastrukturen) så skulle Iran i princip "stänga ner" de länder som samarbetar med USA.

Där har du den objektiva situationen. Och Iran har varit extremt tydlig med att A) poängtera att det här gäller ENBART de länder som "samarbetar med USA" och B) att "USA militära närvaro i Mellanöstern bör avlägsnas". Det så klart man på internationellt diplomatiskt språk kan säga "släng ut jänkarna så är allt ok".

Och vad gäller förstörelsen av oljeinfrastrukturen i Mellanöstern så talar vi sannolikt om destruktionen av den nuvarande globala ekonomin, med USA som ett av de största ekonomiska "offren". Och i amerikanska politiska termer nåt som republikanerna i så fall får bära ansvaret för, vilket kan leda till en "demokratisk hegemoni" i 20 år eller längre (detta från republikanska analyser).

Ja, professor Robert Pape delar din bild kring att det knappast är USA som sitter med bästa korten här.
Enligt honom står USA inför 2 alternativ nu: Marktrupper som kommer isåfall bli blodigt och långvarigt för att fysiskt beslagta Irans olja och anrikade uran eller lämna. Och isåfall riskera att Iran blir en global maktpol på sikt.

https://www.youtube.com/watch?v=pDKlaJM_vys
Citera
2026-04-13, 11:46
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Mer svårbedömd konflikt får man leta efter. Vi har alla så kallade expertutlåtandena som tydligen är helt förblindade av sitt hat mot juden/Trump. Hur mycket jag än skulle hata motståndarsidan skulle jag fan fortfarande skämmas över att försvara en Islamistisk diktatur.

Som lekman ser jag det bara positivt att man nu ska blocka allt som kommer ut/in till sumpträsket Iran. Det gjorde ha gjorts från första början skulle man tycka.
Citera
2026-04-13, 11:53
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ett flertal av länderna har skrivit på avtal med USA som ger USA rätt att ha baser i deras länder. De har också undertecknat "försvarssamarbete"-avtal, men de går i huvudsak ut på att USA får göra litet vad de vill och ifrågavarande land får köpa amerikansk militärteknologi (det låter litet ensidigt, men man bör komma ihåg att för inte så jättelänge sedan var deras enda alternativ rysk/sovjetisk utrustning).

Iran har hotat att förstöra olje- och avsaltningsinfrastruktur i all länder som "samarbetar" med USA, ifall de amerikanska och israeliska angreppen fortsätter. Det är till hälften logiskt, eftersom Iran angrips från baser i de länderna. Det skulle till hälften också vara ett krigsbrott (speciellt avsaltningsanläggningarna). För att understryka att hotet är på allvar och att Iran har kapacitet att genomföra det så har Iran utfört små "signalangrepp" på diverse anläggningar. Det är självklart något inget av länderna gillar, men detta till trots har de alla konsekvent meddelat att de INTE tänker delta i kriget.

Å andra sidan har USA och Israel uttryckligen hotat med att angripa motsvarande civil infrastruktur i Iran, och dessutom gjort det i betydligt högre grad än vad Iran gjort.

Det är fråga om ett slags terrorbalans, Iran kommer inte åt motsvarande amerikanska anläggningar (annat än genom attentat) och Israel har ingen oljeindustri att tala om. Så man hotar därför de länder som "samarbetar militärt" med USA, men hoten är egentligen uttryckligen riktade mot USA och hela världen. Iran bedöms (av CIA) ha kapacitet att slå ut i stort sett hela oljeinfrastrukturen i Mellanöstern, och enligt OPECs egen utredning tar det i så fall 5-10 år innan den är uppbyggd igen (under förutsättning att den inte angrips på nytt). Det är en tredjedel av den globala produktionen och omfattar 50% av de kvarvarande fossila lagren. Effekten från Hormuz-blockaden omfattar "bara" 20% och den blockaden kan lyftas på en gång.

Alla de länder som hotas av Iran är helt beroende av importerad arbetskraft (som varierar mellan 70% av invånarantalet i Saudiarabien till omrking 90% i de mindre Gulf-länderna). De sköter hela samhället och all industri. Och de är alla beroende av dricksvatten. Om Iran slår ut avsaltningsanläggningarna så innebär det att också om man stänger alla simhallar och slutar vattna odlingar, parker och gräsmattor och slutar gå i duschen så måste åtminstone hälften av innevånarna lämna länderna. Det finns helt enkelt inte vatten, och det enda sättet att få in mer vatten skulle vara med enorma tankfartyg (och till stora delar via Hormuz). Sådana fartyg finns inte ens idag. Så genom att förstöra avsaltningsanläggningarna (som är lika sårbara som oljeinfrastrukturen) så skulle Iran i princip "stänga ner" de länder som samarbetar med USA.

Där har du den objektiva situationen. Och Iran har varit extremt tydlig med att A) poängtera att det här gäller ENBART de länder som "samarbetar med USA" och B) att "USA militära närvaro i Mellanöstern bör avlägsnas". Det så klart man på internationellt diplomatiskt språk kan säga "släng ut jänkarna så är allt ok".

Och vad gäller förstörelsen av oljeinfrastrukturen i Mellanöstern så talar vi sannolikt om destruktionen av den nuvarande globala ekonomin, med USA som ett av de största ekonomiska "offren". Och i amerikanska politiska termer nåt som republikanerna i så fall får bära ansvaret för, vilket kan leda till en "demokratisk hegemoni" i 20 år eller längre (detta från republikanska analyser).

Bra inlägg!

Angående krigets syfte vilket jag är helt säker på att det är - olja! Något som det är väldigt tyst med egentligen.
Trump vill ha oljan, han vill tjäna pengar och inte vilka pengar som helst, utan petrodollarn. Han ser att den amerikanska ekonomin går uselt, amerikanarna är griniga och han vill stärka upp den (och göra sig lite privata vinster as well) genom att stärka petrodollarn.
Han skiter i regimskifte, bara han får nån som han kan göra affärer med.
Han bryr sig inte direkt om kärnvapnen men det gör däremot Israel och det låter som ett fint syfte som världen kan köpa ”de är så oberäkneliga så de ska inte ha några farliga vapen, men jag som är stabil får det”.

Trump ville göra en Venezuela med Iran, helt enkelt, därför att han ville ha oljan för att stärka USA’s bedrövliga ekonomi med mer petrodollar.

Nu blev det inte så för han underskattade fienden, som han så ofta gör och kontentan kommer att bli:

USA förlorar petrodollarn! Oljan kommer att säljas och köpas i en helt annan valuta och därmed förlorar USA sin ekonomiska styrka och därmed makt.
IRAN och ISRAEL kommer att bli två olika läger där resterande länder i MÖ lierar sig i.

Detta tror jag bestämt.
Trump kommer att gå till historien som den mest vanvördige presidenten som förstörde USA’s politiska och ekonomiska makt.
Citera
2026-04-13, 12:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Bra inlägg!

Angående krigets syfte vilket jag är helt säker på att det är - olja! Något som det är väldigt tyst med egentligen.
Trump vill ha oljan, han vill tjäna pengar och inte vilka pengar som helst, utan petrodollarn. Han ser att den amerikanska ekonomin går uselt, amerikanarna är griniga och han vill stärka upp den (och göra sig lite privata vinster as well) genom att stärka petrodollarn.
Han bryr sig inte direkt om kärnvapnen men det gör däremot Israel och det låter som ett fint syfte som världen kan köpa ”de är så oberäkneliga så de ska inte ha några farliga vapen, men jag som är stabil får det”.

Trump ville göra en Venezuela med Iran, helt enkelt, därför att han ville ha oljan för att stärka USA’s bedrövliga ekonomi med mer petrodollar.

Nu blev det inte så för han underskattade fienden, som han så ofta gör och kontentan kommer att bli:

USA förlorar petrodollarn! Oljan kommer att säljas och köpas i en helt annan valuta och därmed förlorar USA sin ekonomiska styrka och därmed makt.
IRAN och ISRAEL kommer att bli två olika läger där resterande länder i MÖ lierar sig i.

Detta tror jag bestämt.
Trump kommer att gå till historien som den mest vanvördige presidenten som förstörde USA’s politiska och ekonomiska makt.

Nu går väl inte amerikansk ekonomi sådär jättedåligt utan ganska bra men det klart att ett högre bensinpris gör många amerikaner kinkiga.

Petrodollarn är på väg ut ja och det som kommer att ersätta den är Bitcoin. Det är överlägset FIAT valutor på alla sätt.
Citera
2026-04-13, 12:07
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Bra inlägg!

Detta tror jag bestämt.

Fast nu uppstod inte US hållning gentemot Iran i samband med installationen av Trump. Detta är något som överräckts sedan Jimmy Carter.
Citera
2026-04-13, 12:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det är därför gråzoneer inte skapar informella krigtillstånd.
Cyberkrigsföring, ambasader som värdstater misslyckas med att skydda (tex syrien i fallet med damskusbombningen av terrorister), mullornas ockupation av usas ambasad. varför är ni antisemiter så jävla korkade, 80 talets skinskallar är ju rena nobelpristagre i jmf....

Det är ett brott i större delen av den civiliserade västvärlden för dig att bestiga dina getter...

Edit: och nej det finns ingen "bästföredatum för casus belli"

Vad är det som gör en iransk attack den 13 april till en krigsförklaring, men att annat tillhör en gråzon?

För mig låter det som att du egentligen bara säger att musslorna inte ska få skjuta tillbaka, för då blir det automatiskt ett riktigt krig där Israel bara försvarar sig.

Klart att det finns ett bäst före - ett land som släpar fram urgamla oförrätter kommer naturligtvis att bli utskrattat. Vad mer att säga är väl att de flesta länder, som företar sig en större attack, kommer att försöka rättfärdiga den på något sätt, om det så bara är för att påverka opinioner i olika länder.
Citera
2026-04-13, 12:23
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Nu går väl inte amerikansk ekonomi sådär jättedåligt utan ganska bra men det klart att ett högre bensinpris gör många amerikaner kinkiga.

Petrodollarn är på väg ut ja och det som kommer att ersätta den är Bitcoin. Det är överlägset FIAT valutor på alla sätt.

Bitcoins kryptering knäcks på en eftermiddag när kvandatorerna kommer igång på allvar. Finns ingen seriös ekonom som tror att Bitcoin är framtidens valuta.

Utveckla resonemanget om att petrodollarn skulle vara på väg ut - vad grundar du det på? Vilken horisont snackar vi om? Vad är alternativet?

Det här är bara en dimridå för att försöka förvanska sanningen: Att USAs ekonomi ofrånkomligen kommer krascha om dom fortsätter på inslagen linje.

Irans geografiska läge gör dom till den absolut sämsta motståndaren en nation uppbyggd på petrodollar kan ha.
Citera
2026-04-13, 12:25
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Mer svårbedömd konflikt får man leta efter. Vi har alla så kallade expertutlåtandena som tydligen är helt förblindade av sitt hat mot juden/Trump. Hur mycket jag än skulle hata motståndarsidan skulle jag fan fortfarande skämmas över att försvara en Islamistisk diktatur.

Som lekman ser jag det bara positivt att man nu ska blocka allt som kommer ut/in till sumpträsket Iran. Det gjorde ha gjorts från första början skulle man tycka.

Ingen fattar kriget för kriget är fake. De bombar massa energitillgångar och andra produktionsanläggningar för att slå ut hela världen, det är målet. Iran spelar bara sin roll på sin sida, ungefär som Putin är stora satan i Sverige men är en del av den globalistiska eliten.

Ingetning är logiskt om man ser det som ett traditionellt krig.
Citera
2026-04-13, 12:28
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez

Du menar 1910? Man skulle ha struntat i APOC och aldrig skickat någon olja från Iran?

Det här med att experter är förblindade av hat, ser vi inte mycket av.

Själv tror jag mycket väl att den eventuella amerikanska blockaden kommer att vara ett tag, och att mycket av bombandet är slut för tillfället, men vi får se. Om Iran är helt beroende av export av fossila bränslen lär vi snabbt se försök till att få bort blockaden på diplomatisk väg, och där kommer väl kunder i Asien in i leken.
Citera
2026-04-13, 12:30
Medlem
Madagascars avatar
Hur ska Trump egentligen implementera sin blockad?

Om man kollar på kartan ser det svårt ut.
Senast redigerad av Madagascar 2026-04-13 kl. 12:37.
Citera
2026-04-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ingen konsekvensanalys ovan, ingenting om konkreta mål och ingenting om alla dimensioner där kriget bekämpas (ekonomisk, geopolitisk, osv.).

Det är en ganska "slö" intellekts analys med lite propagandakrydda om vem som startade kriget.
Jo, objektiv verklighet kan te sig ltie torftig, men det hjälper att ha med om man itne vill framså som oförmögen att ens spela plockepin....

Citat:
Angående propaganda så gör det inget vad som är sant ens, utan du bör fråga dig ifall denna propaganda ens går att sälja till amerikanska folket inför midterm elections; alltså att få dem att tro att "Iran startade kriget" och Trump hade inget val.

det vet man aldrig. det var väll endå typ 30%-40% av jänkarna som röstade på h clinton såväl som harris. så hur efterblivet det kan bli, har nog väldigt lite med "vad tror du om kriget och det amerikanska folket", efterblivet blir det ju oavsett...

Citat:
Exempel på argument du skulle kunna göra:

USAs blockad kommer att straffa Iran och Kina ekonomiskt till en sådan grad att Kina kommer dra öronen på Iran att öppna sundet och sluta kräva avgift från skepp i utbyte att USA upphör med sin blockad. Inte för att jag tror att det kommer ske, men det vore åtminstone en konsekvensanalys från din sida.

Det tror inte jag heller. bloackaden är nog bara en naturlig följd av att usa fått intrycket av att iran är beslutna att fortsätta sitt olagliga anfallskrig (eller ja, det är väll flera numera....) istället för en förhandlad fred.

det sunda är ju att de tvingas till fred (dvs vilkorslös kapitulation), men det är svårt att sia om, det kommer nog krävas ytterligare en månad av bombningar innan man kan se om det påverkat oddsen för en förhandlad fred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in