2026-04-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Går alldeles utmärkt att äga sitt boende utan att ha lån.... Hyresrätt är förövrigt väldigt billigt fortfarande på många platser där husen är billiga och man alldeles till nyligen inte fick igen ett öre om man hade renoverat vid en eventuell försäljning

Mitt hus är mer en kostnad än att det ökar i värde, men det gör mig inte så mycket för jag tänker aldrig sälja det ändå utan det får väl ungarna när jag blir gammal eller när jag dör..
Såklart att man kan äga ett hus utan lån, men över tid är det ganska korkat ekonomiskt att ha sina pengar låsta istället för att placera dem på börsen.
Citera
2026-04-12, 22:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man placerar tio fyraåringar framför varsin godispåse på ett långbord, och säger att "kan ni avstå från att röra den så får ni mer om en månad". Hur många gör det? En? Det är samma individ som senare i livet förstår och håller med trådstartaren. De andra nio kommer välja livsvalen att flasha med konsumtion tex ny bil som tappar i värde snabbt, åka på utlandssemester som gör sig bra i bild på Facebook, och lyxrenovera bostaden med sin livspartner för att simulera harmoni. Jag tycker att Lyxfällan borde ta in vanliga människor också, dvs vara mindre av freakshow, och diskutera just sådana här val. Bra trådstart. Sen skall man inte överdriva, för inflation kan käka upp en del av ränta-på-räntaeffekten.
Citera
2026-04-12, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om det hade varit så enkelt, hade alla varit rika.
Dessutom är det inte alla som kan spara 10.000 kr/mån.
Allt detta är på så låg nivå att det egentligen inte förtjänade ett svar.

Det är så enkelt. Det svåra är möjligen att de flesta inte kan, eller inte vill sätta av så mycket pengar. Det är det klassiska dilemmat. Du får välja, en kaka idag eller 5 nästa vecka. Många har kaksug idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Globala indexfonder är dock att sätta en rejäl bromskloss i portföljen. Det finns oerhört smarta knep för att bli rik snabbare. De som vet, de vet.

Det finns såklart sätt att håva in större avkastning. Dock i princip omöjligt att göra det konsekvent. Det går ett tag, men risken behöver vara så hög att man i slutändan går bet ändå. Finns inga hemliga "knep" som du verkar antyda.
Citera
2026-04-12, 23:35
Medlem
Slackoffs avatar
2026 är inte nödvändigtvis ett år då globala indexfoner ger 10% +
Vi får se vid nyår vem som blir rikast ni som håller globala indexfonder eller jag med Norge indeks.
Citera
2026-04-12, 23:36
Medlem
[quote=Jordgubbe|94747340]
Om man placerar tio fyraåringar framför varsin godispåse på ett långbord...

Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Du får välja, en kaka idag eller 5 nästa vecka. Många har kaksug idag.
Ni båda tar upp det som marshmallowstudien visar. Förklarad tidigare i tråden, https://sv.wikipedia.org/wiki/Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet
Citera
2026-04-12, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
2026 är inte nödvändigtvis ett år då globala indexfoner ger 10% +
2025 gick de back i alla fall.
Citera
2026-04-12, 23:37
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
2025 gick de back i alla fall.
Jo precis mest av valuta skäl i år lär det kanske bli av mer dramatiska skäl.
Citera
2026-04-12, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Självklart bör man spara för ökad trygghet men det finns en detalj och det är att livet är ändligt. Hur mycket är du beredd att avstå nu för att bada i pengar när du är död?

Det är exakt det här det handlar om. Det går att hitta en balans mellan att ha det bra nu och ha det ännu bättre sen. Det är inte allt eller inget. En del gör misstaget och tänker att om man ska spara pengar till sen så kan man inte leva alls nu vilket är helt felaktigt. Det går att spara pengar utan att käka bara snabbmakaroner och köpa det billigaste toapappret. Man kommer till en gräns när man inte kan motivera att byta till en flashigare TV eller köpa onödigt dyra kläder osv. Livet är lika fint med den gamla TVn och en T-shirt från H&M. Då kan man lika gärna spara de pengarna och ha det ännu bättre senare.

Dör jag imorgon så har jag ändå haft ett bra liv. Jag dör absolut med ett konto som inte är tomt men det handlar ändå om pengar som jag avstått att sprätta på nya prylar, fet bil och resor med "chansningen" att jag blir gammal och risken att jag aldrig kommer nyttja dem. Det är ett medvetet val att pengarna riskerar brinna inne. Alternativet? Köpa en fet bil och bränna ett par hundra tusen på någon resa. Ger det mig glädje? Absolut. Men jag kan lika gärna åka på en billigare resa och köra en äldre bil med vetskapen att jag kan köpa en fet bil och resa senare och ändå få pengar över.
Citera
2026-04-13, 00:54
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, börjar man tidigt - är det guld. Men detta är varför det är ”lättare sagt en gjort”.

Rent tekniskt är det en enkel operation. Spara 500kr månad av ditt CSN när du är 20-25 i Avanza Zero (bara köp, aldrig sälj), sedan 10% av din nettolön samtidigt som du börjar jobba. Då har du ett bra Fuck Off-kapital redan vid 40, om du skulle tröttna på chefen, frugan, whatever.

Men att förmå en 20-åring att tänka så långt, är svårt. Om dom ens har pengar och är intresserade av börsen, är det snabba klipp som ska jagas. Risker tas och kapital förloras förr eller senare. Sedan blir det ”börsen är inget för mig”-inställning tills kanske ett nytt, mer moget uppvaknande runt 35-årsdagen. Men då är det försenat för tidig FIRE (dock aldrig försenat för att ge pensionen rejäl guldkant).

Men den 20-åring som har en inkomst, och inser vikten av ränta-på-ränta, har trumf på hand.

Precis så har jag gjort en längre tid, sparat 10% av nettolön på indexfonder. Aktier är inget jag orkar hålla på med, och inte tid.
Citera
2026-04-13, 02:24
Medlem
zombie-nations avatar
Lätt att göra pengar när man redan har pengar.

Gäsp.
Citera
2026-04-13, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om det hade varit så enkelt, hade alla varit rika.
Dessutom är det inte alla som kan spara 10.000 kr/mån.
Allt detta är på så låg nivå att det egentligen inte förtjänade ett svar.

Det är så enkelt men det är bara en del människor som klarar av att avstå konsumtion idag för bli rika imorgon. Folk vill i allmänhet ha omedelbara belöningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Om man kollar på data från Konsumentverket och SCB så har medianpersonen redan klart under 10000 över efter "nödvändiga" utgifter.

Det beror på hur man definierar "nödvändiga utgifter".
Försakelser krävs för att lyckas men detta är de flesta inte beredda att göra, därför får de jobba till strax innan de dör.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Om alla gjorde så skulle det inte funka, pengarna måste komma nånstans ifrån. Om alla sitter på 30 miljoner skulle kostnaderna i samhället bli därefter.

Ja det är bra att majoriteten inte har denna disciplin, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jaja, jag kan i alla fall lägga undan en rejäl slant varje månad, plus att värdet på min bostad ökar över tid.

Du blandar ihop "värde" med nominellt belopp.
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-04-13 kl. 07:20.
Citera
2026-04-13, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Du blandar ihop "värde" med nominellt belopp.
Där ser man, min bank sa att min bostad var värd x kronor när jag tog lånet. Men de har väl fel då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in