Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-12, 23:03
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Magyar och Orban tävlade om vem som var mest nationalist, Orban anklagades för några tusen icke-europeiska invandrare som ändå kom on av herr Magyar.

Det är väl bara en mer västvänlig nationalist som tillslut vann.

Valet handlar bara om att sparka ut zigenar-Ryssland ut ur Ungern.
2026-04-12, 23:04
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Underbart med alla gråtande rysshoror i tråden! Själv skålar jag för att Ungern valde Europa istället för Ryssland!!
Detta ska firas med gulaschsoppa!
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Svensk vänster består dock endast av liberaler som vill ha högre skatt och kulturell individualistisk frihet.

Den svenska vänstern kommer vara mycket missnöjd med Peter Magyar.

Absolut, jag tror att även Magyar kommer att vara tex HBTQ- och invandringskritisk. Min poäng är att de föredrar en meningsmotståndare som Magyar hundra gånger av hundra före en motståndare som Orban.
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad säger Putin nu?
2026-04-12, 23:05
Medlem
Putin har utlyst två dagars landssorg.
Medlem
Man får tacka Vance och Trump för deras fantastiska arbete att marknadsföra Magyar genom att stödja Orban.
Allt Vance tar i dör, påven, Fidesz och förhandligarna med Iran .
Får hoppas han åker och skakar hand med Putin snart.
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ungern befriades av ungerska folket. Förkrossande nederlag för genomkorrupta svinet Orban, ryska skadedjuren och putinrunkande psykopater på flashback.
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Hotet mot demokratin i Ungern var alltid från liberalt håll, som inte kunde acceptera en icke liberal politik.

Ungern har hela tiden varit en demokrati. Idag hölls det val. Orban förlorade och kommer avgå. Allt gick till som det ska i en demokrati.

Demokrati värderas på en skala (demokratiindex) och Ungern är ett av de länder som upplevt störst demokratisk tillbakagång sen 2010 och klassas som en hybridregim med auktoritära drag. Precis det som även skulle drabba oss om SD hamnar i regeringsställning här.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
2. Ja. Ukraina ska få ryska pengar av EU. Alltså beslaget.

2. Ungern har inte haft någon del i sådana beslut. Så du verkar leva på massmedial lustgas. Massmediala altster om att typ Liberale Ryske biljonärs Juden X ska få alla sina pengar tagna i beslag är just fantasi produkter för lågutbildade.

3. Tankegången: Liberalen, under Jeltsin lade rabarber på biljarder Ryska pengar och flyttade dem till EU och UK m.fl. länder för att undgå Ryska beslag och skatter samt investera dem i tillgångar med stor sannolikhet till köpare.

4. Efter att ha förstått 2-3 så kanske du förstår varför många länder i EU protesterar och varför Putin m.fl. antagligen skrattar arschlet av sig åt förslagsgivarna eller tom. stödjer dessa i det fördolda.

5. Det skulle vara slutet för EU som säker hamn för investerade medel samt antagligen vara ett lyckogörande drag för många vänsterextrema inriktningar med Sovjet som slutprodukt.
2026-04-12, 23:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Absolut, jag tror att även Magyar kommer att vara tex HBTQ- och invandringskritisk. Min poäng är att de föredrar en meningsmotståndare som Magyar hundra gånger av hundra före en motståndare som Orban.

Ska jag bara helt ärlig så bryr jag mig inte om folk motarbetar HBQT och invandrare. Det är en demokratisk rättighet.

Det viktigaste är att EU kan nu ge pengar till Ukraina! zigenarlandet Ryssland blir blåst.
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Tror det handlar om att det var för stor seger för Tisza helt enkelt. Hade det varit en valrysare hade han nog kunnat göra en Trump-artad process. Med en sån här brakförlust hade det nog resulterat i massprotester och folk med facklor och högafflar utanför hans dörr så det var helt enkelt inte lönt att försöka.

Ja, så är det nog. Är ärligt talat lite överraskad att det blev så stor vändning men även ungrare i allmänhet såg väl till slut igenom korruption och Rysslands-fjäsk under Orbans regim.
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Intressant. Nu verkar istället Tisza få supermajoritet, återstår att se om de kommer återställa den modellen.

Jag är själv mest förvånad över att Orban erkände nederlaget. Jag hade trott att det skulle bli en Trump-artad process med överklaganden, hot och mediekampanjer i ett par månader framåt nu.
Trodde jag också, och att fusk i nån form skulle säkra segern. Men jag tror Orban egentligen är trött på politik och ser fram emot lata dagar i solen nu, han kunde endå aldrig bli nån Trump eller Putin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in