Resultat: Vem tror du vinner valet?
Viktor Orbán
18,93%
85 röster
Péter Magyar
81,07%
364 röster
2026-04-12, 10:35
Medlem
Graavargs avatar
Det finns politiker jag gillar och politiker jag ogillar.

Orban hör till en annan klass, honom ser jag som min, Sveriges och hela Europas "fiende". Om det bara var möjligt skulle jag vara beredd att slänga ut Ungern ur EU, bara för att bli av med fanskapet.
2026-04-12, 10:43
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilagos
Vad menar du?

Så fort EU ska göra något för att stärka sin ekonomi eller militära kapacitet så röstar Ungern emot.

Alla dagar.

Detta går i linje med vad Ryssland vill.
2026-04-12, 10:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Orbán vill ha en fredlig relation till Ryssland istället för att hetsa mot dem. Ser inte vad som är så konstigt med det.

Ja. Orban vill ha en fredlig relation med Ryssland på Ryssland villkor. Detta är problemet.

Varför inte fredlig relation på EUs villkor ?
2026-04-12, 10:58
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Var följer man valet bäst? Neutrala alternativ? Sänds live på youtube? När stänger vallokalerna? När kommer första indikationerna på resultatet?
2026-04-12, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Så fort EU ska göra något för att stärka sin ekonomi eller militära kapacitet så röstar Ungern emot.

Alla dagar.

Detta går i linje med vad Ryssland vill.
Inte direkt. Jag tror att Ungern rustar med högre procent än Sverige och har fler NATO bas sedan 25 år.

Att ta lån för att rusta Ukraina, det är inte Europas intresse.
2026-04-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Var följer man valet bäst? Neutrala alternativ? Sänds live på youtube? När stänger vallokalerna? När kommer första indikationerna på resultatet?

Just nu inga info förutom högt valdeltagande än så länge. Vallokalerna stänger 19.00 men kan dröja om det blir köer.

Jag kommer senare lite neutrala alternativ.
2026-04-12, 11:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Inte direkt. Jag tror att Ungern rustar med högre procent än Sverige och har fler NATO bas sedan 25 år.

Sedan orbans tid så har han mer eller mindre slutat investera på militären.

Det är Europas intresse. Varför skulle det inte vara det?
2026-04-12, 11:15
Medlem
rex144s avatar
Orban brukar säga att Ungern är det enda landet i världen som gränsar med sig själv.

Det säger han med rätta då Ungern har förlorat territorier till alla sina grannländer.
2026-04-12, 11:19
Medlem
aztlans avatar
Citat:

Det är ganska självklart att det är Europas intresse att stödja Ukraina
2026-04-12, 11:26
Medlem
fitz-humes avatar
Så vitt jag förstår är Ungern starkt splittrat i den urbana befolkningen och den lantliga befolkningen. Den senare kategorin är mindre bildad, har sämre koll på omvärlden och har svårt med engelska och därför är mer beroende av Orbans kontrollerade statsmedia. Även om Orban förlorar valet så kommer han att utnyttja det stöd han får från Trump och Putin gällande att ogiltigförklara valresultatet och med lagliga medel försöka behålla sin makt på olika sätt.
2026-04-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Sedan orbans tid så har han mer eller mindre slutat investera på militären.

Det är Europas intresse. Varför skulle det inte vara det?

Ukrainas stöd håller liv i kriget om ett område där ryssarna är majoritet.
Ukraina än så länge inte kvalificerar till EU medlemskap och inträde till NATO är inte realistisk heller.
2026-04-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det finns politiker jag gillar och politiker jag ogillar.

Orban hör till en annan klass, honom ser jag som min, Sveriges och hela Europas "fiende". Om det bara var möjligt skulle jag vara beredd att slänga ut Ungern ur EU, bara för att bli av med fanskapet.

Tur att just demokratin funkar inte så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in