Citat:
Ursprungligen postat av
platyzma
Jag vet ju inte men Times of Israel påstår att han är med så på viktiga möten, här fanns ju chans för båda sidor att säga ”vi vann” och gå åt varsitt håll.
Religiös galenskap är den troligaste förklaringen till att Iran väljer bombmattor enligt mig, han Aragchi verkar inte så Islamistisk men Ayathollans son är det så klart.
Bombmattor har man slutat med sedan länge. Däremot är risken stor att USA fortsätter bomba mot massor av mål. AM bomber träffar normal inom några meter så man använder sig inte av bombmattor.
Nej Iran tror att de har överhanden, då de kontrollerar Hormuz. Den religiösa galenskapen kommer in i att de tror att de tål mer stryk än vad USA vilja att slåss.
USA i mina ögon har bombat fel mål. Bara en sådan sak som spränga högsta ledaren luften var fel. USA krigar mot religiös revolutionär ideologi. Det betyder bara att de fyller på med nya ledare, ofta mer fanatiska, dvs beredda att dö för saken.
USA är i en eskaleringsfälla. USA måste eskalera för att vinna, men då eskalerar Iran. Enda sättet för USA är att eskalera och visa Iran att man vågar köra det här i väggen, dvs krascha världens ekonomi mot att man krossar Iran. Men kommer Iran ge upp innan det händer? (Din religiösa galenskap) Problemet även om man krossar Iran får man tag i Uranet? Det bästa är ju någon slags regime change, där man får en snäll regim. Men den chansen minskar om man eskalerar.
Om man inte sätter boots on the ground, men då förlorar Trump troligen mellanvalet och Presidentvalet. OM han inte vinner en storseger mot Iran på två år/5månader. Hur stor är den chansen om vi tittar på Vietnam, Irak och Afghanistan.
Det finns ju möjligheter. Till ex en turkisk, pakistansk och Azerbajdzjansk mobilisering längs gränsen och prat om att ta över Iran. Kanske kan få iranierna att backa. Om man ger dem en väg ut. Till ex sluta med uran och missiler (viss mängd) mot att man får tillbaks pengar fr USA. Sen garantier att man inte anfaller om Iran erkänner Israel. Men vem ska få Turkiet, Pakistan och Azerbajdzjan att mobilisera kanske gulfstaterna om de pröjsar.