2026-04-12, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZodiacParadice
Låg väl inte fullt synligt utan i ett par byxor som låg på sängkanten. Lätt att missa när man är stressad..

Glöm det!!!
En pundare eller en klassisk rånare vet EXAKT var man ska leta. Sovrummet är var alla värdesaker finns, och en plånbok med cash skulle ha hittats OM målet var kontanter!
Det är fakta
Citera
2026-04-12, 05:36
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Hur köpte/sålde privatpersoner grejer á la nutidens Facebook Marketplace anno 2005? En sådan, förmodligen liten affär låter som något som kunde ha sammanfört en äldre man och en 20+are (som sedan ångrar sig, Tor anser däremot att köpt är köpt och resten är svensk kriminalhistoria).

Annonserade man fortfarande i lokaltidningen?

Internet fanns väl även då? Blocket fanns. Sen satte man upp lappar i den lokala affären. Det fanns en tidning som hette Gula tidningen också men vet inte om den var kvar då?
Citera
2026-04-12, 06:31
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej. Polisen har lagt mycket resurser på att koppla skorna till personer.

Nej du hävdar att det är sannolikt att avtrycken inte har med mordet att göra. Du har sagt att det till och med är troligt att det är en thailändsk bärplockare. Men det där är bara antaganden från din sida, anpassat efter din teori.
Ja det är antaganden och jag har inte uteslutit att 38rna har med morden att göra. Att det skulle vara en bärplockare var det någon annan som lanserade och jag tyckte att det var en möjlig förklaring, skrev jag troligt så var det nog att ta i, jag backar på det.

Sammanfattningsvis här är mina tankar:
Jag tror att JJ med sina 45r har huggit ihjäl båda BO. Han har också klampat runt i huset efteråt och letat efter pengar med en mycket mager utdelning. 38rna KAN ha varit med men jag tycker att rent historiskt så är det mindre troligt. Också med tanke på vad JJ verkar vara för person så känns detta som ett dåd han skulle begått ensam.
Motiv: pengar, det är ett rånmord. Det har gått snack på byn att Tor hade pengar, det kan JJ ha snappat upp på skolan t.ex.
Citera
2026-04-12, 06:42
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Den häktades pappa kanske skulle hyra ett fritidshus av Tor för 10 000:-
Vill umgås och fiska med sonen under semestern. Huset visade sig ha en del allvarliga brister och han villa ha pengarna tillbaka
Haha, nej helt osannolikt. En gammal polisgubbe skulle alltså ha varit inblandad i detta och sen hållt käft fram till sin död? Nej, det tror jag inte på.
Citera
2026-04-12, 06:49
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Snyggt spanat!
Om det är så kan det isåfall handla om en utlänning, autist, en ung person eller bara en allmänt okunnig person.
Tyvärr så passar det in på alltför många i Sverige.
Men som sagt, bra tänkt!👍
Varför letar du efter någon annan som försökt ta ut pengar med kortet?
Det är med allra största sannolikhet den som hade ihjäl BO som också tog med sig kortet och försöker sen få ut pengar. Och den personen är alltså JJ som nu sitter häktad misstänkt för morden.
Citera
2026-04-12, 06:51
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Internet fanns väl även då? Blocket fanns. Sen satte man upp lappar i den lokala affären. Det fanns en tidning som hette Gula tidningen också men vet inte om den var kvar då?
Har för mig att Gula Tidningen bara fanns i Stockholms län. Det står att Eniro tog över tidningen 2004 och lade ned tidningen 2006 när annonsmarknaden flyttade till internet.
Citera
2026-04-12, 07:08
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
"Påbörjade studier på högskolan"/ i Härnösand / står det. Så nu blir det lätt att ta reda på vad han läst, vad han klarat av, och vilka kamrater och lärare han haft. Gissar att media redan rotar i ämnet som hungriga kråkor.
Högskola var i Halland inte Härnösand.
Citera
2026-04-12, 07:22
Medlem
Yatsys avatar
Anhörig uppgav att postlådan var helt överfull av post (torsdag 2/6). Undersökte man om det verkligen hade delats ut så pass mycket post den 1-2/6 då uppgifter finns att brevlådan tömdes tisdag 31/5.
Citera
2026-04-12, 07:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Gerd bör väl ha cyklat förbi jj:s bostad på väg till Brattås. Tänk om hon och den här jj stötte ihop, jj fick skrapsår och råkade smeta av sig litet blod på Gerds byxor.

För det är ändå svårt att se att jj, som beskrivs som försiktig, blyg och tillbakadragen, och som var i Härnösand för att studera, skulle ha gjort några som helst affärer med Tor.

Och om nu jj skulle slagit ihjäl de två under ett vansinnesanfall är det svårt att se varför han också skulle ha letat igenom huset på ett rätt kontrollerat sätt och letat efter affärspapper.

Den enda möjlighet jag kan se, som placerar jj på mordplatsen är om han var där med några andra, varav någon är mördaren. Men umgicks den blyge, tillbakadragne jj med kriminella? Eller kan han kanske ha råkat hamna där av en slump?

Han är ändå rätt typ av person man tänker sig som kunnat hålla sig undan i över 20 år. Arbetande, anonym, ingen man tänker sig. Samtidigt är han tillräckligt klipsk för att förstå att han var tvungen att hålla väldigt låg profil efter att ha gjort detta. En vanlig våldsbrottsling hade uppmärksammats tidigare.

Jag får för mig att Dna-spåret är graverande om man häktar honom baserat på det. Att det inte bara är något som kan förklaras med kontaminering utan som måste bero på att han varit på platsen.
Citera
2026-04-12, 07:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Har för mig att Gula Tidningen bara fanns i Stockholms län. Det står att Eniro tog över tidningen 2004 och lade ned tidningen 2006 när annonsmarknaden flyttade till internet.

Gula Tisningen fanns i hela landet.
Citera
2026-04-12, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Sant. Men vid "svarta" affärer syns inget hos bankerna.

Var det någon affärsuppgörelse var den med all sannolikhet svart.

Kan ju vara så att det fanns ett kvitto och att det var det kvittot som var det man letade efter i huset.
Citera
2026-04-12, 07:48
Medlem
Är det ingen som funderat på om GM var i huset redan när Barbro ringde och att Gerd under hot ombads svara i telefon? Barbro var ju Tors dotter och det är inte säkert att hon skulle märka att något var fel under ett kort samtal.

Alt 1: Att Tor redan var död och att GM gick vidare in i huset. Efter samtalet blir Gerd beordrad att ta på sig skor. Att det då blir "finskor" spelar alltså ingen roll i sammanhanget för GM ska ta med henne till ladan.
Vid ladan försöker hon fly men GM hinner ikapp.

Alternativ 2: Det är 2 GM, 1 i ladan och 1 som går upp till huset. Mord är inte planen utan paret ska bindas i ladan men allt går fel när Tor gör motstånd. När GM2 tar med Gerd till ladan så lyckats hon fly när det uppdagas vad som hänt Tor men GM1 hinner ikapp. Det borde lämna GM2 fri från blod vilket gör att hen kan genomsöka huset medan GM1 tar hand om Gerds kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in