2026-04-10, 16:16
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nu vrider du på diskussionen och svamlar om huruvida långa straff är avskräckande.

Det är inte det som diskuteras.

Helvete vad det är märkvärdigt svårt att hålla sig till ämnet.

Om roger/kevin/muhammed sitter i fängelse kan han inte begå nya brott '= brottsligheten går ner. Detta vet alla vänsterforskare också.

Därför riktar man alltid in sig på huruvida långa straff förebygger eller om roger/kevin slutar pga långa straff. För man skulle förlora direkt i kärnfrågan. Vetenskapen är entydig.

Det är ett djävligt ohederligt sätt att diskutera och argumentera.
Jag försöker visa samma sak som en del andra påpekar i debatten men på mitt eget sätt.
Att du inte klarar av att smälta detaljer i en text är ett problem som du ska vända dig till en psykolog med.
Citera
2026-04-10, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Det är ju bara att titta på Singapore, El Salvador mm för att se verkligheten.
"Forskning" på detta är extremt politiskt styrd samt att de alltid utgår från att hårda straff inte bara inte hjälper utan skapar mer brottslighet..
Medans de ignorerar verkligheten.
Bara som sagt att titta på Singapore som exempel, o gemföra med oss i Norden.
Vår brottslighet går uppåt, Singapore har statistikt talat så nära nog noll brottsnivå samt recidivism man kan nå

Då jag har bott i Singapore skulle jag säga två saker.

1 Den sociala kontrollen är stenhård - Det är nog det viktigaste.

2 Polisen arbetar förebyggande och har en hög uppklarandeprocent. - Näst viktigast

3 Rädsla för brott är hög, man värdesätter trygghet kraftigt. Befolkningen vill ha ordning.

El Salvador har fortfarande har mer mord än Sverige. Dessutom begår staten brotten i stället. Ex El Salvador har låst något fler än Stalin gjorde som värst per capita. El Salvador har 1 659 personer fängslade per 100 000 invånare. Det är groteskt. Inlåsning och hårda straff fungerar men då måste man gå till extrema lösningar. Då blir staten kidnapparen. El Salvador har världsrekord i inlåsningar.

Så när man säger hårda straff inte fungerar. Så är det en sanning med modifikation. Det fungerar när man går till extremerna. Men då blir staten den kriminelle. I El Salvador råder det fortfarande "régimen de excepción", dvs undantagstillstånd. Det har det gjort i fyra år. Det är omöjligt att säga hur många av de inlåsta är oskyldiga.

Vår brottslighet går uppåt säger du. Men det stämmer inte. Vissa typer har gått upp. Ex Bedrägerier. Sen har vi nedgångar Dödligt våld är nere på nivåer som den var innan uppgången. Bankrån finns inte längre. Inbrott är extremt låga och varit sjunkande 50+år. Bilstölder har minskat i 25-30år. Problemet är att vi pratar bara om brotten som går upp och inte de som går ner. Ett av exemplen som massmedia driver varje år och nu har regeringen hoppat på och vill ha en nollversion. Det är kvinnomord. Grejen är att de var långt fler tidigare 1970-2000talet. Och för Kvinnor som BO för mord har Sverige bland de lägsta siffrorna i Europa.

Sen har vi brott som inte går att räkna på. Till ex Narkotikabrott. Statistiken där är avgörande vad polisen gör och vilka metoder man använder. Sexbrott är helt omöjligt att veta något om. Varför?
Lagstiftningen och definitioner har ändrats. Anmälningsbenägenheten fluktuerar. Forskningen och troligen även polis är dåliga på sexbrott på nätet. Så där finns det en vit fläck.
Citera
2026-04-10, 16:46
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Vänstersidan hänvisar dock ofta till forskningen när dom hävdar att höga straff inte hjälper. Så har debatten låtit i många år.
Problemet är att den forskningen aldrig visar de som avstår brott elr avstår vissa typer av brott pga ökat straff.

De ser att brotten inte minskar:
Det finns alltid nya brottslingar
Befolkningen har ökat
Utsatta områden har ökat väsentligt
socioekonomiskt utsatta har ökat väsentligt
Människor från länder, kulturer, grupper som saknar ordning, rättstro, utbildning har ökat abnormt mkt.
Antalet som drogar o saknar pengar har ökat.

klart som korvspad att antalet brott inte har minskat. men i relation till andra ökningar av så skulle statistiken se annorlunda ut.

tydligaste beviset för att hårdare straff ger resultat är att nästan inga över 20 år längre är de som skjuter, de vill inte sitta livstid o bli utvisade.
Citera
2026-04-10, 17:58
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Fast det är väl förebyggandet man vill ha?
Förebyggande är en annan diskussion. Fokus är om långa straff minskar brott.

Minskar långa straff brottsligheten -> Nej, den förebygger inte brott. Märker du inte hur man glider på diskussionen. Ingen har frågat huruvida den förebygger brott, bara om långa straff minskar brottsligheten.

Vänstern är hela tiden oärlig på detta sätt för man vet mycket väl att om Roger sitter i fängelse kan han inte begå brott.

Detta är ett djupt oärligt sätt att argumentera.
Citera
2026-04-10, 18:22
Avstängd
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Jag försöker visa samma sak som en del andra påpekar i debatten men på mitt eget sätt.
Att du inte klarar av att smälta detaljer i en text är ett problem som du ska vända dig till en psykolog med.
Och där kom vänsterns huvudargumentation när de inte klarar av en argumentation. Personangrepp. Kanske är jag nazist också?

För det första är det jag som påpekar att det finns inga detaljer, bara svepande svammel om huruvida långa straff förebygger brott, huruvida någon blir bättre av långa fängelsestraff.

Det är inte frågeställningen. Frågeställningen är om långa straff minskar brottsligheten.

"Jag försöker visa samma sak som en del andra påpekar i debatten".
Grattis! Det är precis det jag vänder mig emot. Hur du och dina gelikar vrider på meningarna på oärligt sätt. Och att vi vet detta. Behöver inte ha en tråd till med denna perverterade argumentation-teknik.
Citera
2026-04-10, 18:44
Medlem
Jale är inte bara bra utan nydanande i sitt sätt och ja, jag hoppas han en dag får styra upp det här landet.
Citera
2026-04-10, 19:08
Medlem
Det är bara daltande vänstermänniskor som inte förstår att hårdare straff minskar brott.
En pundare begår 10tals, om inte hundratals brott per månad. Det är innehav, det är försäljning, det är inbrott, det är snatteri, det är kanske misshandel, rattfylla osvosv.
Sitter idioten instängd kan han inte begå brott längre, iallafall inte i friheten. Det är väldigt enkel matematik. På det borde man införa grova straffskärpningar, vilket betyder att för varje gång du begår ett brott ökar straffsatsen. I praktiken skulle du kunna sitta inne i 30 år för att ha stulit ett tuggummi till slut.

Och som svar på era eventuella frågor:
1. Ja, jag tycker det är befogat att sitta 30 år för att ha stulit ett tuggummi om man inte lärt sig att bete sig trots sina 10 tidigare domar.

2. Jag kunde inte bry mig mindre om "mänskliga rättigheter" för folk som bryter mot andras rättigheter.

2. "Hur ska vi bekosta dom långa straffen?" Enkelt, lägre standard. Typ 10ggr lägre standard, på så sätt kan man också låsa in en person 10ggr längre för samma pengar.
Citera
2026-04-10, 19:31
Medlem
Citat:
Förebyggande är en annan diskussion. Fokus är om långa straff minskar brott.

Minskar långa straff brottsligheten -> Nej, den förebygger inte brott. Märker du inte hur man glider på diskussionen. Ingen har frågat huruvida den förebygger brott, bara om långa straff minskar brottsligheten.

Vänstern är hela tiden oärlig på detta sätt för man vet mycket väl att om Roger sitter i fängelse kan han inte begå brott.

Detta är ett djupt oärligt sätt att argumentera.

Men det kommer hela tiden nya om man inte jobbar förebyggande, låter som en väldigt dyr och ineffektiv lösning att låsa in folk så länge som möjligt.
Citera
2026-04-10, 21:22
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Och där kom vänsterns huvudargumentation när de inte klarar av en argumentation. Personangrepp. Kanske är jag nazist också?

För det första är det jag som påpekar att det finns inga detaljer, bara svepande svammel om huruvida långa straff förebygger brott, huruvida någon blir bättre av långa fängelsestraff.

Det är inte frågeställningen. Frågeställningen är om långa straff minskar brottsligheten.

"Jag försöker visa samma sak som en del andra påpekar i debatten".
Grattis! Det är precis det jag vänder mig emot. Hur du och dina gelikar vrider på meningarna på oärligt sätt. Och att vi vet detta. Behöver inte ha en tråd till med denna perverterade argumentation-teknik.
Det är fullt med folk som stödjer samma huvudlinje som du för övrigt som skriver detta.
Det kan ju oavsett vilken sida man ser det från knappast vara fel att dela upp enfåga som egentligen inte är svart eller vit. Uppenbart gillar du inte att någon lägger fram fakta på detta sätt.
Om du inte klarar av att läsa bör du be din mamma läsa det för dig.
Det är uppenbart att du inte har förstått vad jag skrivit trots att jag delat upp det.
Senast redigerad av sonicguide 2026-04-10 kl. 21:24.
Citera
2026-04-11, 06:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Verkar fungerat i El Salvador. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-lyckades-el-salvador-krossa-gangen Latinamerikanska El Salvador var helt i klorna på kriminella gäng. Nu har morden minskat drastiskt – president Nayib Bukeles hårda tag har gett resultat.

Är de inlåsta kan de inte begå brott mot laglydiga civila.

G.W Persson sa för många år sedan att kriminella som begår grova brott, typ mord, bankrån, barnbrott etc. kan man låsa in så länge så att dessa människor inte kan göra en fluga förnär. Alltså att de är 90-100 år gamla, när de släpps ut. Typ sitter i rullstol och är i behov av ålderdomshem. Då är det "safe".

Fishkill Correctional Facility, a medium-security prison 70 miles north of New York City, made history in 2006 when it opened a 30-bed dementia unit, the first of its kind in the country. Inmates can wander freely through the brightly lit rooms that look more like the inside of a nursing home than cells.
https://wng.org/roundups/u-s-prisons-are-becoming-nursing-homes-1723661886
Citera
2026-04-11, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då jag har bott i Singapore skulle jag säga två saker.

1 Den sociala kontrollen är stenhård - Det är nog det viktigaste.

2 Polisen arbetar förebyggande och har en hög uppklarandeprocent. - Näst viktigast

3 Rädsla för brott är hög, man värdesätter trygghet kraftigt. Befolkningen vill ha ordning.

El Salvador har fortfarande har mer mord än Sverige. Dessutom begår staten brotten i stället. Ex El Salvador har låst något fler än Stalin gjorde som värst per capita. El Salvador har 1 659 personer fängslade per 100 000 invånare. Det är groteskt. Inlåsning och hårda straff fungerar men då måste man gå till extrema lösningar. Då blir staten kidnapparen. El Salvador har världsrekord i inlåsningar.

Så när man säger hårda straff inte fungerar. Så är det en sanning med modifikation. Det fungerar när man går till extremerna. Men då blir staten den kriminelle. I El Salvador råder det fortfarande "régimen de excepción", dvs undantagstillstånd. Det har det gjort i fyra år. Det är omöjligt att säga hur många av de inlåsta är oskyldiga.

Vår brottslighet går uppåt säger du. Men det stämmer inte. Vissa typer har gått upp. Ex Bedrägerier. Sen har vi nedgångar Dödligt våld är nere på nivåer som den var innan uppgången. Bankrån finns inte längre. Inbrott är extremt låga och varit sjunkande 50+år. Bilstölder har minskat i 25-30år. Problemet är att vi pratar bara om brotten som går upp och inte de som går ner. Ett av exemplen som massmedia driver varje år och nu har regeringen hoppat på och vill ha en nollversion. Det är kvinnomord. Grejen är att de var långt fler tidigare 1970-2000talet. Och för Kvinnor som BO för mord har Sverige bland de lägsta siffrorna i Europa.

Sen har vi brott som inte går att räkna på. Till ex Narkotikabrott. Statistiken där är avgörande vad polisen gör och vilka metoder man använder. Sexbrott är helt omöjligt att veta något om. Varför?
Lagstiftningen och definitioner har ändrats. Anmälningsbenägenheten fluktuerar. Forskningen och troligen även polis är dåliga på sexbrott på nätet. Så där finns det en vit fläck.
Det går ute i ett, åter?
Forskningen påstår ju att metoderna inte bara inte fungerar utan förvärrar brottsligheten.. om du nu bott där? Bör du ju veta.. Var brottsligheten "förvärrad"? Var våldet värre från brottslingar med inget att förlora på att mörda rånoffer tex? Nej?
Då är ju den såkallade Forskningen citat slutcitat totalt verklighetsfrånvänd.

Sedan? Kör du på allvar en Betner?..
Sprängningar ökar i Sverige, bilbränder?
Granatattacker, skjutningar? Ökar

Så nej, vi har mer brott än El Salvador med råge.
2026. Definitivt per capita
Citera
2026-04-11, 23:12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohorn23

Och som svar på era eventuella frågor:
1. Ja, jag tycker det är befogat att sitta 30 år för att ha stulit ett tuggummi om man inte lärt sig att bete sig trots sina 10 tidigare domar.

2. Jag kunde inte bry mig mindre om "mänskliga rättigheter" för folk som bryter mot andras rättigheter.

2. "Hur ska vi bekosta dom långa straffen?" Enkelt, lägre standard. Typ 10ggr lägre standard, på så sätt kan man också låsa in en person 10ggr längre för samma pengar.

Du resonerar som ett okunnigt barn. Eller möjligen tonåring.

Din argumentation kunde nästan lika gärna vara "skjut alla så försvinner alla kriminella".

Och då är jag ändå för betydligt hårdare straffsatser än dom vi har i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in