2026-04-11, 11:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Underbar låg-IQ-fråga som avslöjar en helt annan passerad tankevärld. Man streamar musik och radio och FM/AM är urgammal teknik. Av samma anledning kan man inte spela LP-skivor på en mobil. Men man kan ändå nästan gratis höra all världens musik som en gång såldes på LP-skivor på sin mobil och det räcker ju.
Citera
2026-04-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Tråden handlar om "Varför har moderna mobiltelefoner inte AM/FM-mottagare".

Varken Apple eller Samsung utformar sina telefoner för att förbereda svenska möpar för en Sovjetisk invasion. Om jag får tillåta mig att gissa.

Förövrig används internet av civilbefolkningen i Ukraina. För året är 2026, inte 1986.

Radio går för övrigt enkelt att störa ut för en Sovjetisk invasionsstyrka, om vi nu ska möpa oss.
Nej. Tråden handlar om att om man behöver internet för att lyssna på radio?

Det behöver man inte. Men man behöver trådade lurar och hitta radio-appen bara.
Citera
2026-04-11, 12:34
Medlem
godboys avatar
Jag har en Moto g52, den är väl närmare fem år idag och fungerar utmärkt. Den har FM radiomottagning förutsatt att man då kör med trådade hörlurar vilket jag ändå gör. Det är extremt sällan jag använder funktionen, men jag tycker ändå den ska finnas.

Internet i all ära lika så uppkoppling, men det är ju extremt känsligt och inte helt svårt att slå ut, så att ha en FM mottagare är inte fel. Jag har även en vev-radio som jag fått någon gång, Nu har jag dock inte AM på min mobil. AM används väl mest av radionördar förutom av flyget som väl använder AM om jag inte minns galet.
Citera
2026-04-11, 12:40
Medlem
orco2s avatar
Jag tror att det är fråga om plats oxå idag ska en telefon ha kamera som är bättre än många systemkameror den ska ha minne liknande en dator en skärm högupplöst o den ska va platt nog att sitta bra i en plånboksfodral den ska även kunna återge ditt bankkort ha blåtand o så klart 4g gärna 5g ska dessutom radio in tar det ytterligare utrymme för något som få kommer nyttja då skippar man det för att det känns onödigt
Citera
2026-04-11, 14:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Simpel fråga från en tekniskt nollställd kärring.

Gamla mobiler som Nokia och Ericsson hade radiomottagare. Man kunde alltså lyssna på radio i telefonen, på AM/FM-bandet. Idag går det inte längre på smartphones, vad jag vet.

Köper du däremot en burner phone i Kenya för 100 spänn, då har den en AM/FM-mottagare som fungerar utmärkt - även utan SIM-kort.

Nu lyssnar de flesta av oss via appar. Men vore det inte fint med AM/FM mottagare i mobilerna, som inte krävde uppkoppling till internet?

Kan ju vara trevligt i krigstider också, tänker jag. För alla oss som inte haft råd att investera i vevradio...
Termometer finns det inte heller. Det fanns på en del gamla knapp-lurar.
Citera
2026-04-11, 16:18
Medlem
har en ca 5 år gammal motorola g30 med FM radio eller egentligen DAT radio (tror jag det kallas )
funkar utmärkt, även digital information i rutan, men man måste ha hörlurarna inkopplade för mottagningen, köpte den på svarta fredagen för 4,5 år sen för 1195 kr väldigt prisvärd
har alltid haft som krav på en mobil att man ska kunna lyssna på FM radion på den samt att det finns hörlurskontakt

varje kväll brukar jag ställa in den på 1 timmes gång så somnar man in fint till nått radioprogram
Citera
2026-04-11, 16:39
Medlem
HanMedPinnens avatar
Unihertz har många spännande telefoner, både väldigt små, väldigt stora, med tangentbord, etc. Många av dem har FM-radio, även de nya. Kolla www.unihertz.com
Citera
2026-04-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Eftersom du verkar ägna all din hjärnkapacitet till att hitta fel i andras inlägg så fördunklas ditt sinne så du inte verkar begripa ens den enklaste text. TS pratar om batteriet i en smartphone visavi användandet av en inbyggd FM-radio i densamme, inte om du sitter och scrollar på TIKTOK i fem timmar.
Och en mobil av icke-smartphonevariant klarar sig säkert i flera år om man endast lyssnar på nyheter då och då, liksom en vanlig traditionell radioapparat med batterier.
Citera
2026-04-11, 16:51
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och en mobil av icke-smartphonevariant klarar sig säkert i flera år om man endast lyssnar på nyheter då och då, liksom en vanlig traditionell radioapparat med batterier.
Ja en vanlig batteriradio, faktum är att vevradio inte är så genialt som försäljarna påstår. En vanlig batteriradio duger lika gott. Finns dessutom batterier att köpa, eller många har också hemma. Vevradion är överreklamerad. Du verkar ju inte så dum ändå.
Citera
2026-04-11, 16:54
Medlem
boll-svantes avatar
Det tillverkas fortfarande smartphones som har radio, kolla bara att det finns 3,5 mm hörlursuttag innan du köper. Motorola har detta fortfarande på många av sina modeller. Att man slipper ladda sina jävla lurar i tid & otid är också en bonus.
Citera
2026-04-11, 17:28
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
De flesta Androidsena har en radio förinstallerat. Man får bläddra ner i startskärmen för att hitta den appen. Inte swipea left or right liksom. 😉

Men som någon sa, det krävs trådade hörlurar för att få det att fungera då de agerar som en antenn.

Alternativt kan du ha en sladd mellan telefonen och en Bluetoothhögtalare, då fungerar det också, Lycka till! 🙂
Se på fan, tackar! Har tänkt på detta ett antal gånger att det borde finnas och nu när jag kollade så fanns det FM-radio på min android-mobil. Måste ha trådlösa hörlurar i dock som "antenn" men funkar att sätta på högtalarna sedan. Nu klarar jag mig om jag ska ut i fjällen i sommar
Citera
2026-04-11, 17:37
Medlem
Smartphone - Headset free FM radio:

https://www.ulefone.com/products/armor-x10-pro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in