2026-04-10, 19:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessed81
Nej det är inte min mening, jag vill inte vi ska låsa oss vid ensamma psykopatspåret utan motiv.

Jag får medge att jag är ganska ”låst” vid att MGM levt ett ganska isolerat liv. Antagligen så långt tillbaka som 2005. Men jag är mer osäker på motivet. Tror inte på ett personligt motiv dock. Sannolikt var de båda obekanta för JJ.
Citera
2026-04-10, 19:30
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proff-Pojkstreck
2021 deklarerade han en årsinkomst på 670k. Han måste haft jobb då men förmodligen fått sparken 2022 elller 2023.

Inkomsten kan vara kapitalinkomster. Men tror att det är en kombination av tjänsteinkomst och kapitalinkomst.
Citera
2026-04-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Dottern är målsägande och får således medverka även om förhandlingen sker bakom stängda dörrar

Förtydligande från en som är verksam i branschen: Det finns ingenting som säger att en målsägande har rätt att deltaga i en häktningsförhandling. En målsägande är ju varken part, eller har talorätt, i häktningsförhandlingen som sådan. I regel brukar därför företeelser som förundersökningssekretess och stängda dörrar även gälla den målsägande. Det handlar ju också om att inte äventyra att målsägandes vittnesmål påverkas.

Så med detta sagt så brukar inte målsägande deltaga på häktningsförhandlingen - och om denne skulle vara med så är det endast fram tills man meddelar stängda dörrar.
Citera
2026-04-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggnak
Håller med. Enligt Troian vart han skriven i Härnösand knappt ett år innan morden begicks.

Känns osannolikt som du säger att vad som verkar vara en anonym o asocial 25:åring skulle på den tiden hinna beblanda sig med den typen av affärer på en ort man nyligen flyttat till där han förmodligen inte har någon större koppling eller historia till det lokala näringslivet. Ingen från området verkar heller veta vem killen är.

Tror stenhårt på ett psykanfall likt Linköping. Ingen koppling till offren. I en liten studentlägenhet mitt ute i Västernorrland satt MGM i sin ensamhet med hjärnspöken. Plötsligt brast det och paret som föll offer för psykosen bodde oturligt nog i första bästa avlägsna hus beläget 5 minuters bilfärd från MGM:s bostad.
Din teori är intressant, psykisk ohälsa av detta slag brukar ju inte sällan visa sig i 20-årsåldern. Det kan inte alls uteslutas att det kan ha handlat om någon form av psykos.
Men det får framtiden utvisa.
Citera
2026-04-10, 19:36
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Hela den här historien påminner väldigt
mycket om dubbelmordet i Linköping.

Misstänker skarpt att denna man kommer
att få ett liknande straff.

Jag är iaf glad att vi på detta sätt nu
kan gripa och döma mördare.
Jag ser inga likheter alls.
I Linköping var det en ideologiskt styrd person med sannolikt hatbrottsmotiv mot invandrarpojken, lärarinnan åkte med i farten iom att hon ingrepp. Dådet inträffade ute på öppen gata.

Här i Brattås var det sannolikt ett rånmord i offrens hem Tors hem) och GM har antagligen utfört en viss planering och kartläggning inför dådet.

Enda likheten är att det är två knäppgökar.
Citera
2026-04-10, 19:40
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag får medge att jag är ganska ”låst” vid att MGM levt ett ganska isolerat liv. Antagligen så långt tillbaka som 2005. Men jag är mer osäker på motivet. Tror inte på ett personligt motiv dock. Sannolikt var de båda obekanta för JJ.
Det kan absolut vara så.

Men det finns åtskilligafall liknande som inte varit så, där de mest intressanta och märkliga motiv uppenbarar sig, se tex GWs mord på 4 play så får du se själv. Jag ser inte ens sådan udda grej hända här heller, dessutom verkar det ju varit två personer på plats med tanke på skoavtrycken.
Citera
2026-04-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inkomsten kan vara kapitalinkomster. Men tror att det är en kombination av tjänsteinkomst och kapitalinkomst.
om nån är sugen är det ganska enkelt att begära ut bouppteckning och se arvingar
var det farsan som gått bort?
Citera
2026-04-10, 19:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Det rör sig om en slump. Hans moder är född 1952 och stavar dessutom efternamnet med C och inte K -- det vill säga Jacobsson. Kvinnan på adressen stavar med K.
Dessutom flyttade denna kvinna dit för 3 år sedan, så som du säger en slump.
Citera
2026-04-10, 19:46
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimcroce
Han började nog må dåligt när Linköpings morden löstes.
Det är möjligt då det uppmärksammades stort.
Citera
2026-04-10, 19:49
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/brev-nytt-spar-i-tio-ar-gammalt-mordfall/

Det här är ju ändå intressant att läsa. Gammal artikel för 11 år sedan men "medhjälparen" skickade in ett anonymt brev som ej var spårbart där detaljer förekom i brevet som stämmer överens med allt som hände.

Kan denna medhjälpare vara JJ? Eller att det är han som skrivit brevet? Otroligt intressant.
Citera
2026-04-10, 19:52
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
övervakningsbilder på oidentifierade män EFTER mordet runt 25:30
(kanske bara nyfikna flashbackare
https://www.youtube.com/watch?v=OE5DYLU8caw

nämns även om en valiant bil som synts, den måste vara ovanlig?

Plymouth Valiant är väl inte en helt ovanlig bil.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/1974plymouthvaliantpolicecar.jpg
Citera
2026-04-10, 19:53
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontita
Finns det verkligen ingen bild på honom nånstans?

Oj! Jag är inte tillräckligt sakkunnig i frågan för att våga mig på ett trovärdigt svar.

Av det som framkommit i tråden verkar det röra sig om en person som skytt rampljuset. Sen är det väl en skillnad på bilder som finns offentligt och på sådana som återfinns i familjealbum. De senare lär inte hamna ute på nätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in