2026-04-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha5678
...
...

Ja, häktningsförhandlingen mot den man i 45-årsåldern som misstänks för dubbelmordet i Brattås 2005 hölls bakom stängda dörrar vid Ångermanlands tingsrätt. Det är standardförfarande i känsliga och omfattande utredningar av denna typ.

Hur skiljer sig detta mordfall från andra mord, som gör att häktningen av en MGM ställs om till en rättslig förhandling bakom stängda dörrar? Standard för alla rättsliga utredningar i Sverige är att allt från anhållande till domslut ska vara offentligt. Ingen ska riskera att dömas skyldig utan att allmänheten har full kontroll på var den rättsliga maktapparaten gör mot de misstänkta. Det är för de misstänktas säkerhet dörrarna ska vara öppna.

Alla mord och våldsbrott är väl 'känsliga'!? Alla tycker att detta dubbelmord är förfärligt.

Så vad är det för påhitt att utestänga allmänheten och media från just denna förhandling?
Citera
2026-04-10, 15:12
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
är nisse eller j0han tilltalsnamn?

Johan
Citera
2026-04-10, 15:13
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
skiss på mgm
https://imgur.com/a/hrfTMJt

Utmärkt! Tack.
Citera
2026-04-10, 15:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Och funderar på själva tidsåtgången i utredningen ser ut. Det var 10 månader sen lagen kom, får hoppas nästa gripande går snabbare nu när alla är utbildade
Genuint nyfiken hur tidplanen ser ut
Gissar på att man redan hade släktingars dna sen tidigare, detta dubbelmord var ju prio 1 när lagen kom

Förstår om man prioritetar nya brott och att nfc är underbemannat
Det tar låång tid att släktforska fram en identitet, går inte på en eftermiddag.
Citera
2026-04-10, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Hur skiljer sig detta mordfall från andra mord, som gör att häktningen av en MGM ställs om till en rättslig förhandling bakom stängda dörrar? Standard för alla rättsliga utredningar i Sverige är att allt från anhållande till domslut ska vara offentligt. Ingen ska riskera att dömas skyldig utan att allmänheten har full kontroll på var den rättsliga maktapparaten gör mot de misstänkta. Det är för de misstänktas säkerhet dörrarna ska vara öppna.

Alla mord och våldsbrott är väl 'känsliga'!? Alla tycker att detta dubbelmord är förfärligt.

Så vad är det för påhitt att utestänga allmänheten och media från just denna förhandling?

Viktiga punkter om stängda dörrar vid häktning:

Sekretess: Inga utomstående får höra vad som sägs, och det råder sekretess kring förhandlingen.

Vilka får vara där: Endast de direkt berörda – rättens ledamöter, åklagare, den misstänkte och dennes advokat – får vara i rättssalen.

Orsaker: Det beslutas oftast för att utredningen är i ett tidigt skede och känslig information kan komma fram, men det kan även gälla för att skydda brottsoffer eller unga misstänkta.

Yppandeförbud: Domstolen kan även meddela yppandeförbud, vilket betyder att de som deltagit inte får berätta vad som sagts.

Domarbloggen -

Ytterligare info Åklagarmyndigheten

https://www.aklagare.se/fran-brott-till-rattegang/rattegangen/yppandeforbud-och-stangda-dorrar/
Senast redigerad av Ha5678 2026-04-10 kl. 15:19.
Citera
2026-04-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Häktningsförhandlingen hölls bakom stängda dörrar och MGM deltog via länk.

De första minuterna brukar vara öppna för allmänheten, som sedan får gå ut. Då hinner man se den misstänkta.

Kan SVT ha tagit bort teckningen på JJ från häktningsförhandlingen för att inte påverka vittnen och äventyra målet? Då är det ingen bra ide att lägga upp den igen på forumet. Jag sparade teckningen iallafall.
Citera
2026-04-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickNess
Dottern är målsägande och får således medverka även om förhandlingen sker bakom stängda dörrar

Målsägande får inte närvara per automatik när det är stängda dörrar under häktningsförhandlingar. Det är upp till rätten att besluta i fall till fall.
Citera
2026-04-10, 15:24
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
När det rör sig om uppmärksammade brott likt detta brukar medierna vara snabba på att ge detaljer om MGM, och ofta publicera en blurrad bild.

Att så ännu inte skett i det här fallet tror jag beror på att han levt mycket isolerat. Skulle inte förvåna mig om vi idag får ta del av vad en gammal skolkamrat har att säga om honom.

Och jo, jag tar mig friheten att diskutera i tråden även innan utredningen är klar och eventuell FUP släpps.
polisen har tillgång till hans pass och legitimationsbilder det vet du va? så det behöver inte betyda ett dugg egentligen.
Citera
2026-04-10, 15:25
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
De första minuterna brukar vara öppna för allmänheten, som sedan får gå ut. Då hinner man se den misstänkta.

Kan SVT ha tagit bort teckningen på JJ från häktningsförhandlingen för att inte påverka vittnen och äventyra målet? Då är det ingen bra ide att lägga upp den igen på forumet. Jag sparade teckningen iallafall.

Det känns som att SVT kanske har fått en uppsträckning av åklagaren.
Finns ju en orsak att man inte vill att den här informationen skall spridas på förhand.

Vad jag däremot noterade när jag lyssnade på SVT:s inslag var att man var säker på att DNA-träffen tillhör GM.
Något får mig att tro att utredarna sitter på mer bevis än vad som är känt för allmänheten.
Citera
2026-04-10, 15:30
Medlem
Sixten97s avatar
Riktigt bra att de gripit någon äntligen efter så många år.

Nu hoppas jag vederbörande får skaka galler så de skriker om det.
Citera
2026-04-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

vittnen och ev. offer ska väl inte läsa om sitt fall i media
Citera
2026-04-10, 15:35
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Vittnen har ju sett en röd saab men även nån amerikansk bilmodell från 60-talet vid uppfarten på morddagen. Nån som vet om mgm ägde nån bil?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in